Система образів роману Ф. Достоєвського “Злочин і кара”. Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини
УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС
I семестр
1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ
ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ
УРОК № 27
Тема. Система образів роману Ф. Достоєвського “Злочин і кара”. Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини
Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художні особливості твору, майстерність автора у зображенні складності духовного світу людини; розвивати навички аналізування художнього тексту, розкриття психології героїв, уміння порівнювати літературні явища з життєвими, висловлювати
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: формування вмінь та навичок (урок-дослідження).
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. “Достоєвський довіряв уважному і вдумливому читачеві і тому багато не договорював, розраховуючи на духовне прилучення читача до свого світу”,- писав академік Д. Лихачов.
Читацька думка, читацька оцінка стають необхідною умовою розуміння
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
Учитель. Складіть схему шляхів розвитку Раскольнікова, еволюції його образу.
Примітка. Учням пропонуються лише вихідні й кінцеві дані, решту вони заповнюють самостійно.
V. Формування вмінь та навичок
1. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
1) Визначення “двійників” головного героя та його “антиподів”
2) Розподілення героїв роману за теорією Раскольнікова на людей “звичайних” і “незвичайних”
“Звичайні” люди | “Незвичайні” люди |
Разуміхін – знайшов своє місце в сучасному світі, не порушує закону, дотримується законів здорового глузду, розуму, звідси і його прізвище. Пульхерія Олександрівна, Дуня, Соня, Лизавета, Катерина Іванівна – живуть реальним життям, часто жертвують собою заради інших. Мармеладов – втрачає людську подобу, деградує, ламається через труднощі життя. Порфирій Петрович – стоїть на сторожі законів, намагається розібратися в людській душі й допомогти | Лужин – хижак “нового часу”, капіталістичного. Не зупиняється ні перед чим заради багатства і влади. Гроші – його бог і совість. Перспективний підприємець, із провінції переносить своє “діло” до столиці. Альона Іванівна – хижачка “дня минулого”, усе життя збагачувалася за рахунок інших, користуючись їх скрутою. Свидригайлов – аморальний і злочинний, не знає докорів сумління, граючи життям та людьми задля свого задоволення. Сам Раскольніков визначає себе як “незвичайну” людину, але сумнівається, перевіряє себе, здійснивши злочин – подвійне вбивство |
2. Колективна робота (або робота в групах)
Учитель. Охарактеризуйте героїв за цитатами з твору (можна спочатку впізнати їх).
Мармеладов. “Треба, щоб у кожної людини було місце, де її пожаліли”; “Бідність не порок. Убозтво є пороком”; “Я тварюка”; “Для того й п’ю, що в пияцтві сьому співчуття й почуття шукаю”.
Разуміхін. “Це був надзвичайно веселий і компанійський хлопець, добрий до простоти. Проте за цією простотою ховались і глибина, і гідність. Був він розумний, хоч і справді часом дуже простуватий. …Іноді він буянив і мав славу силача. …Жодні невдачі його ніколи не бентежили, і ніякі погані обставини, здавалось, не могли пригнітити його. Він був дуже бідний і самотужки утримував себе, добуваючи гроші різною роботою. Він знав безліч джерел, де міг почерпнути хоч сякий-такий заробіток”; “Водночас він ясно усвідомлював, що мрія, яка загорілася в його думках, зовсім нездійсненна,- така нездійсненна, що йому навіть соромно стало її, і він якнайшвидше перейшов до інших, більш насущних турбот і сумнівів.”
Лужин. “Возлюби, перше за все, одного себе, бо все на світі на особистому інтересі основане” (згадайте Гобсека!); “…вигідніше брати дружину з убогості, щоб потім над нею володарювати”; “Якщо мені, приміром, до цього часу говорили: “Возлюби”, і я возлюбляв, то що з цього виходило?.. виходило те, що я розривав жупан навпіл, ділився з ближнім, і обидва ми залишалися наполовину голими за російським прислів’ям: “Поженешся за двома зайцями, жодного не спіймаєш””.
Свидригайлов. “У розпусті є щось постійне, основане на природі…”; “…я нічиєю думкою особливо не цікавлюсь…”; “Хто я такий? Ви знаєте: дворянин, служив два роки в кавалерії, потім так тут у Петербурзі ошивався, потім одружився з Марфою Петрівною та жив у селі. Ось моя біографія!” “Ми одного поля ягоди!”
Порфирій Петрович. “Вийшло-таки підло, але ви все ж таки не безнадійний негідник”; “Але от що скажіть: як же відрізнити отих незвичайних від звичайних? …Бо, погодьтесь, коли виникне плутанина і хтось з одного розряду почне думати, що він належить до другого розряду, і почне “усувати всі перешкоди”. то тут уже…”; “Страждання. велика річ. У стражданні є ідея?”
3. Проблемне питання
¦ Хто з героїв роману Ф. Достоєвського “Злочин і кара”, крім головного героя, здався вам неоднозначним, складним за характером? Чому? (Суперечливі роздуми героїв, неоднозначність їх суджень, ставлення до світу. Свидригайлов, Порфирій Петрович та ін.)
4. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
Учитель. Складіть порівняльну характеристику образів Раскольнікова і Соні Мармеладової.
Раскольніков | Соня |
Спільне | |
Молоді, бідні, обоє переступили закон і мораль, один став злочинцем, друга – повією | |
Відмінне | |
Вивів свою теорію; скоїв злочин заради себе; постраждали інші | Мала тверду віру в Бога, дотримувалася християнської моралі, перетнула межу заради інших; постраждала сама |
VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
Міні-диспут
Учні висловляюються та доводять свою думку (у формі міні-диспуту на тему “Чи має рацію Достоєвський, стверджуючи: “Світ необхідно змінити, почнемо з себе… Я вважаю, що світ потрібно змінити, але… перший крок у тому, щоб почати саме з себе”?”).
VII. Домашнє завдання
Повторити особливості системи образів роману в усій її складності, суперечностях та взаємозв’язках.
VIII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа “мікрофон”
Продовжте речення:
– Я зрозумів (-ла), що…
– Найскладнішим на уроці було…
– Мені запам’яталося…