Символічний образ поїзда (за романом Івана Багряного “Тигролови”)
“…Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра і вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон.” Так починається роман Івана Багряного “Тигролови”. Страшний дракон – це поїзд, який на повній швидкості мчить крізь сибірські простори на Далекий Схід. Далі образ поїзда-дракона автор увиразнює багатьма деталями, посилюючи експресію: жахлива машина “звивається над прірвами”, входить у тунель, “як вогненноокий хробак”, “зойкає несамовито” і летить, летить, летить…
Що
Образ поїзда – символ репресивної тоталітарної системи, яка кидає в тюрми людей, вивозить у спеціально облаштовані концтабори Сибіру. Ця система забирає у людей волю, гідність, сім’ю, врешті-решт, Батьківщину, перетворює їх у рабів. Якби ж то ці люди були справжніми злочинцями! Насправді це – безневинні люди, яких тоталітаризм “давив” навіть не тисячами, а мільйонами, це так звані “куркулі”, “буржуазні націоналісти”. Саме із-за таких жорстоких методів Іван Багряний порівнює тоталітарну державу зі страшним звіром.
Назустріч поїзду-дракону йде інший експрес, м’який, комфортабельний, доглянутий, із затишними спальними купе та розкішним вагоном-рестораном: “М’яко погойдуючись, як у мрійному вальсі, пишаючись шовком фіранок на вікнах, мерехтячи люстрами, котився він, ніби разок блискучих коралів, віз, заколисуючи, екзальтованих пасажирів десь в невідомий і вимріяний, казковий край, в дивне золоте ельдорадо.” Бачимо разючу різницю між двома поїздами. Якщо перший поїзд – чорний, гримкотливий і похмурий, то другий – затишний і розкішний. І не дивно, бо везе він не майбутніх каторжників, а інженерів, авіаторів, партпрацівників, ударників праці й бюрократів, цивільних і військових… Одним словом, показана та частина суспільства, яка є вільною, а отже, два різні поїзди символізують розподіл населення СРСР на дві частини – ув’язнених і вільних. Пасажири комфортабельного поїзда поки не мають ярлика “ворогів народу”. Але чи надовго?..