Що більше ми пізнаємо світ, то більшим він стає для нас. Вступ до теми: “Світ народився для мене”
Матеріал уроку. Акровірш “Світ”. Марія Чумарна “Осіннє листя облітає”.
Мета. Ознайомити учнів з таємницями створення світу. Вчити бачити і розуміти прекрасне в природі, в житті. Розвивати вміння аналізувати поезію, уявляти прочитане. Виховувати почуття любові до всього, що нас оточує.
Обладнання. Відеоролик про створення Всесвіту. Біблія для дітей.
Хід уроку
I. Обговорення вивченою на попередньому уроці.
II. Ознайомлення з новим розділом.
1. Підготовча робота.
– Вставте пропущені голосні і прочитайте назву
СВТ НРДВС ДЛ МН (запис на дошці)
– Як можна пояснити цю назву?
– Чи любите ви світ, в якому живете?
– Як проявляється ваша любов? (Я бережу природу, я не засмічую своє місто, я допомагаю бездомним тваринам…)
– Чи любить світ вас?
– Як світ дарує вам свою любов? (Сонце дарує нам своє тепло, квіти милують око, рослини дають нам кисень…)
2. Робота з підручником.
– Розгляньте ілюстрацію до розділу.
– Які думки хочеться висловити, дивлячись на малюнок?
– Що привертає увагу?
– Чому дитина зображена більшою, ніж Сонце, Місяць, Земля?
– Чи відповідає
– Заплющте очі і послухайте вірш. (Вчитель читає акровірш “Світ”.)
– Які кольори переважали у вашій уяві? (Світлі, яскраві.)
– Які почуття викликає вірш? (Почуття радості, свободи, бажання жити.)
– Прочитайте вірш мовчки.
– Чому перші літери у рядках виділені?
– Яке слово читаємо з перших букв кожного рядочка?
– Як називається вірш, назву якого можна прочитати за першими літерами у рядках?
3. Розповідь учителя про таємниці створення світу.
Світ виник так давно, що ніхто з людей не знає, як він народився. Але люди завжди хотіли дізнатися про таємниці народження нашої Землі. Існує багато різних історій, казок, написано багато книг, які розповідають нам про народження нашої планети, Сонця, зірок. Сьогодні людина вже може бачити далекий Всесвіт завдяки фотографіям, отриманим з космосу.
Але таємниць не меншає. І кожен із нас, поглядаючи в небо, засіяне зірками, мріє про те, аби зазирнути в його таємниці.
III. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
Мовна розминка.
– Утворити словосполучення зі словом листя.
– Утворити речення зі словосполученням осіннє листя.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розуміти світ, який створений для кожного з нас. Ознайомимося з віршем Марії Чумарної “Осіннє листя облітає”.
V. Опрацювання вірша Марії Чумарної “Осіннє листя облітає”.
1. Читання вірша вчителем.
– Які картини постали у вашій уяві?
– Чи можна дібрати інший заголовок до вірша? (“Початок і кінець”, “Я хочу все на світі знати”…)
2. Читання вірша мовчки.
– Від чийого імені ведеться мова в вірші?
– Чи можна б було продовжити вірш?
3. Словникова робота.
– Закрийте читанки і утворіть словосполучення зі слів кожної колонки. Поясніть значення кожного словосполучення.
Трава | Скінчилось |
Літо | Минають |
Квіти | Народились |
Серденько | Догоряє |
Люди | Готове |
4. Розвиток читацьких навичок.
– Читання “ланцюжком” з правильним інтонуванням речень, різних за метою висловлювання.
– Читання вірша з елементами інсценування (робота в парі).
Один учень читає вірш, а інший рухами, мімікою зображає описане в творі.
5. Робота з малюнком до вірша.
– Що зображено на малюнку?
– Яка пора року?
– Початок осені чи кінець?
– Що бачимо на передньому плані?
– Що зображено на задньому плані малюнка?
– Що найбільше притягує око?
– Яким зображено хлопчика?
– Які кольори переважають?
– Про що згадуємо, коли бачимо ці кольори?
– Чи відповідає малюнок змісту вірша?
– Знайдіть рядочки вірша, які хочеться прочитати, дивлячись на малюнок.
VI. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
– Який розділ почали читати?
– Про що йтиметься у творах цього розділу?
– Який твір прочитали?
– Хто його автор?
2. Створення сенкану “Світ”. (Колективне додаткове завдання виконувати на дошці.)
Сенкан це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово “сенкан” походить від французького слова “п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники).
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Наприклад:
Світ
Прекрасний, чудовий
Заворожує, захоплює, хвилює
Світ народився для мене
Життя
VII. Домашнє завдання.
Переглянути відеоролик про створення Всесвіту. Придумати казку “День народження зірок”. Намалювати до неї малюнок.