Ш. Перро як основоположник європейської літературної казки. Збірка “Казки моєї матінки Гуски… “
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 14
Тема. Ш. Перро як основоположник європейської літературної казки. Збірка “Казки моєї матінки Гуски… “
Мета: допомогти учням глибше засвоїти поняття про літературну казку; ознайомити з життям і творчістю основоположника європейської літературної казки Шарля Перро; розвивати навички виразного читання, переказу казок; виділення головної думки та виховних моментів; виховувати доброту, працьовитість, почуття справедливості, допитливість,
Обладнання: портрет письменника, збірки його казок різних видань, ілюстрації до них.
Теорія літератури: літературна казка, герої (персонажі, дійові особи) художнього твору.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– У світі багато письменників, які писали й пишуть казки. Але ім’я французького письменника Шарля Перро знають в усьому світі завдяки його неперевершеним казкам про Попелюшку, Червону Шапочку, Кота в чоботях та інших. У чому криється причина такої популярності цих літературних казок, ми й говоритимемо
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Складання міні-вікторини за казкою О. Пушкіна
Запитання на зразок “Хто з героїв…”, “Чий це портрет…”, “Кому належать слова…”, “Хто допоміг…”, “Який чарівний предмет… ” та ін.
2. Стислий переказ самостійно прочитаної казки О. Пушкіна, демонстрація ілюстрацій
3. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”: “Чого навчають казки О. Пушкіна?”
Очікувані відповіді
– Сприяють формуванню кращих людських якостей: доброти, справедливості, кмітливості та ін.;
– розвивають фантазію, вчать мріяти;
– прищеплюють любов до художнього слова, приносять естетичне задоволення.
IV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
1. Слово вчителя
– Задовго до народження братів Грімм та О. Пушкіна у Франції жив талановитий письменник, член Французької Академії Шарль Перро. Він складав казки не тільки для розваги, а й із виховною метою, бо всі його фантастичні історії закінчувалися повчальними висновками. В усьому світі зачитувалися ними, переказували, перекладали, наслідували. Проте Ш. Перро так і не зважився підписати під ними своє ім’я. Чому? Про це ви дізнаєтеся, прочитавши статтю підручника.
2. Самостійне (або вголос) читання статті підручника про Шарля Перро (С. 51-52 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 56-58 – за підручником Є. Волощук)
Шарль Перро
3. Евристична бесіда
– Чому Ш. Перро не підписував свої казки власним ім’ям?
– Як називалася збірка казок Ш. Перро? Які казки до неї входили?
– Як соболевий черевичок перетворився на кришталевий?
– Як казки Ш. Перро опинилися в збірці німецьких народних казок братів Грімм?
– Яке подвійне значення має слово “безсмертний” у поєднанні з ім’ям Ш. Перро?
4. Перегляд казок Ш. Перро зі збірки “Казки матінки моєї Гуски…”, переказ учнями відомих із дитинства сюжетів; розгляд ілюстрацій
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Літературна гра
Відгадайте, чиї це слова і з якої вони казки Ш. Перро.
“Не сумуйте, господарю! Дайте-но мені мішок та замовте пару чобіт, щоб легше було бродити лісом, і ви побачите, що вас не дуже й обділили, як вам це зараз здається”. (“Кіт у чоботях”)
“Не бійтеся, любі братики, батько і мати залишили нас тут, але я приведу вас додому. Ідіть за мною”. (“Хлопчик-Мізинчик”)
“Я іду відвідати мою бабусю й несу їй пиріжки та горщичок масла, які посилає їй моя мама”. (“Червона Шапочка”)
2. Про що це висловлювання?
Відповідь впишіть у клітинки.
(казки)
Відповідь: “Казки сповнені глибокого смислу, який розкривається лише уважному читачеві”. Це слова самого Ш. Перро з присвяти, яка адресована принцесі.
VI. Домашнє завдання
Прочитати статтю підручника про літературні казки, виконати завдання; записати до літературознавчого словничка визначення літературної казки (С. 48-49 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко, С. 55-59 – за підручником Є. Волощук).
VIII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте фразу.
– На уроках мене вразило найбільше те, що…
– Літературна казка для мене…
– Найбільше мені сподобалася відповідь…