ПТАХИ – НАШІ ДРУЗІ. ЮРІЙ СТАРОСТЕНКО “СМІЛИВА ЗОЗУЛЬКА”
II семестр
ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА ЦІКАВИХ І ПОВЧАЛЬНИХ ІСТОРІЙ
Урок 100. ПТАХИ – НАШІ ДРУЗІ. ЮРІЙ СТАРОСТЕНКО “СМІЛИВА ЗОЗУЛЬКА”
Мета: поглиблювати навички роботи над оповіданнями; розвивати різні способи і види читання; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Ходять зубри бородаті,
Волохаті і рогаті.
А між ними зубренятко –
Дуже схоже на телятко.
В. Гринько
2. Робота над чистомовкою
На-на-на
Уть-уть-уть – квіти цвітуть.
Іє-іє-іє – листя зеленіє.
Ва-ва-ва – все навкруг співа.
Хи-хи-хи – раді дітлахи.
3. Гра “Хто більше?”
– Доберіть слова – назви ознак.
Весна – гомінка,…
Квіти – яскраві,…
Дерево – високе,…
Діти – веселі,…
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах
Учні повертаються одне до одного обличчям, у парах переказують оповідання О. Копиленка “Хоробре кошеня”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми ознайомимося
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Читання учнями статті про письменника (с. 111-112)
– З ким дружив Юрій Старостенко?
– Хто є головними героями оповідань Юрія Старостенка?
2. Опрацювання оповідання Ю. Старостенка “Смілива зозулька”
1) Гра “Упізнай персонажа”.
– Сіла пташка на дубку,
Завела своє: ку-ку!
Стрепенувся їжачок,
І зайці, й козулі:
Всіх збудив той голосок –
Пісенька… (зозулі).
– Що ви знаєте про цю пташку? (Відповіді учнів.)
2) Гра “Передбачення”.
– Прочитайте назву оповідання. Як ви вважаєте, про що буде розповідатися в оповіданні?
3) Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання оповідання учнями.
– Чи справдилися наші передбачення?
4) Словникова робота.
Кує гай
З вирію щодня
Більшають рученята
Виповзає винищила
Читання стовпчиків слів у парі “буксиром”.
– Прочитайте найкоротші слова.
– Прочитайте слова кожного стовпчика на одному мовному видиху.
Фізкультхвилинка
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
– Чому автор називає зозульку сміливою?
– Прочитайте, як він описує переляк інших пташок.
– Доведіть за текстом, що письменник наділяє молоді пагінці та зозулю людськими властивостями.
– Знайдіть рядки, у яких подано цікаві відомості про зозулю.
– Яку пору року описано в оповіданні? Доведіть свою відповідь за текстом.
6) Гра “Добери дієслово до іменника”.
Повертається повзик
Виповзає мухоловка
Задкує зозулька
Тремтить гусінь
Репетує синиця
7) Гра “Читає Незнайко”.
Учитель читає, замінюючи слова, учні виправляють “помилку”.
Щодня зеленішають (більшають) на деревах листочки, простягають зелені рученята молоді пагонці. А гусінь уже їсть смачне (ніжне) листячко. Прилетіла зозулька, всю гусінь поклювала (винищила).
8) Робота над рубрикою “Чи знаєш ти?”.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Який висновок для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати виразно оповідання. Намалювати малюнок.