Пшеніцина Агафія Матвіївна – Обломов Роман
Пшеніцина Агафія Матвіївна – вдова чиновника, яка залишилася з двома дітьми, сестра Івана Матвійовича Мухоярова, кума Тарантьева. Саме Тарантьев поселяє Обломова, вимушеного шукати нову квартиру, в будиночку П. на Виборзькій стороні. “Їй було років тридцять. Вона була дуже білого і повна в особі, так що рум’янець, здається, не міг пробитися крізь щоки. Брів у неї майже зовсім не було, а були на їхніх місцях дві трохи ніби припухлі, блискучі смуги, з рідкими світлими волоссям. Очі сірувато-простодушні, як і всі вираз обличчя, руки білі, але
П. неговіркий і звикла жити, не замислюючись ні над чим: “Обличчя її брало слушна і дбайливе вираз, навіть тупість пропадала, коли вона замовляла про знайомого їй предметі. На всяк ж питання, чи не стосувалося який-небудь позитивної відомою їй мети, вона відповідала усмішкою і мовчанням “. А її посмішка була не більш ніж форма, що прикривала незнання предмета: не відаючи, що вона повинна зробити, звикла,, що все вирішує “братик”, тільки в умілому веденні будинку досягла П. досконалості. Все інше роками і десятиліттями проходило повз нерозвиненого
Майже відразу після переїзду Обломова на Виборзьку бік П. починає викликати в Іллі Ілліча якийсь інтерес, який можна розцінити як суто еротичний (постійно привертають увагу Обломова круглі білі лікті господині). Але розгадка чекає в кінці роману, коли незадовго до смерті Іллі Іллічу сниться сон, де мати, вказуючи йому на П., шепоче: “Мілітріса Кірбітьевна”. Вона називає ім’я його мрії, навіяної Іллі Іллічу в ранньому дитинстві нянінимі казками.
Образ П. ніколи не викликав у критиків роману особливого інтересу: натура груба, примітивна, на яку звикли дивитися лише очима Штольца, як на жахливу жінку, що символізує глибину падіння Іллі Ілліча. Але не випадково Гончаров дає цій простій жінці ім’я, близьке імені його коханої матері – Авдотьї Матвіївни Гончарової, купецької вдови, протягом багатьох років прожила в одному будинку з хресним Гончарова, дворянином М. М. Трегубовим, який виховав її синів і дав їм освіту.
П. знаходиться в постійному русі, на відміну від Обломова усвідомлюючи, що “робота завжди є” і саме вона є справжнім змістом життя, а зовсім не покаранням, як вважали в Обломовке. Її безупинно мелькаючі лікті привертають увагу Обломова не тільки красою, але і не до кінця усвідомлюваною їм активністю героїні. Зовні П. сприймається як якесь перпетуум-мобіле, без думки, без проблиску почуття, “братик” називає її не інакше як “корова” або “кінь”, вбачаючи в сестрі тільки дармову робочу силу. “Її хоч удар, хоч обійми – все посміхається, як кінь на овес”, – говорить він про неї куму Тарантьеву, готуючись за порадою останнього вистежити відносини П. з Обломова і вимагати з Іллі Ілліча гроші “за безчестя”.
Поступово, у міру того як Обломов розуміє, що прагнути йому більше нікуди, що саме тут, у будиночку на Виборзькій стороні, знайшов він жаданий лад життя рідної Обломовкі, у долі самої П. відбувається серйозна внутрішня зміна. У постійних працях з облаштування і обіхажіванью будинку, у клопотах по господарству знаходить вона сенс свого існування. У П. початок прокидатися щось невідоме їй раніше: тривоги, проблиски роздумів. Іншими словами – любов, все більш і більш глибока, чиста, щира, не вміє висловити себе словами, але виявляється в тому, що П. добре знає і вміє: в турботі про столі і одязі Обломова, в молитвах про його здоров’ї, в сидінні ночами біля ліжка хворого Іллі Ілліча. “Все її господарство… отримало новий, живий сенс: спокій і зручність Іллі Ілліча. Перш за вона бачила в цьому обов’язок, тепер це стало її насолодою. Вона стала жити по-своєму повно і різноманітно… Вона начебто раптом перейшла в іншу віру і стала сповідувати її, не розмірковуючи, що це за віра, які догмати в ній, а сліпо підкоряючись її законам “.
Обломов для П. людина з іншого світу: раніше вона ніколи таких людей не бачила. Знаючи про те, що десь живуть пані і пан, вона сприймала їх життя приблизно так само, як Обломов слухав у дитинстві казку про Міліто-рисі Кірбітьевне. Зустріч з Обломова послужила імпульсом до переродження, але сам винуватець цього процесу “не розумів, як глибоко пустило корені це значення і яку несподівану перемогу він зробив над серцем господині… І почуття П., таке нормальне, природне, безкорисливе, залишалося таємницею для Обломова, для околиць його і для неї самої “.
Обломов “зблизився з Агафією Матвіївна – наче посувався до вогню, від якого стає все тепліше і тепліше, але якого любити не можна”. П. є єдиним абсолютно безкорисливим і рішучою людиною в оточенні Обломова. Не вникаючи ні в які складнощі, вона робить те, що необхідно в даний момент: закладає власні перли і срібло, готова позичити гроші у рідні покійного чоловіка, тільки щоб Обломов не відчував ні в чому нестатку. Коли інтриги Мухоярова і Тарантьева досягають піку, П. рішуче відмежовується і від “братика”, і від “кума”.
Присвятивши себе турботам про Обломова, П. живе так повно і різноманітно, як ніколи раніше не жила, а її обранець починає відчувати себе немов у рідній Обломовке: “… він тихо і поступово укладався в простій і широкий труну решти свого існування, зроблений власними руками, як старці пустельні, які, відвернувшись від життя, копають собі могилу “.
У П. і Обломова народжується сий. Розуміючи різницю між цією дитиною і дітьми від першого чоловіка, П. після смерті Іллі Ілліча покірно віддає її на виховання Штольца. Смерть Обломова вносить в існування П. нову фарбу – вона вдова поміщика, пана, ніж постійно дорікають її “братик” і його дружина. І хоча образ життя П. ні в чому не змінився (вона як і раніше прислуговує сім’ї Мухоярова), в ній постійно пульсує думка про те, що “програла і засяяла її життя, що Бог вклав у її життя душу і вийняв знову… тепер вже вона знала, навіщо вона жила і що жила не дарма… На все життя її розлилися промені, тихий світ від пролетіли, як одна мить, семи років, і нема чого їй було бажати більше, нікуди йти “.
Безкорисливість П. дано зрозуміти у фіналі роману і Штольцу: їй не потрібні його звіти в управлінні маєтком, як не потрібні і доходи від обло-мовкі, наведеної Штольце в порядок. Світло життя П. згас разом з Іллею Іллічем.
Схожі твори:
- Тема кохання у романі І. О. Гончарова “Обломов” Є такий тип книг, де читач захоплюється оповіданням не з перших сторінок, а поступово. Я думаю, що “Обломов” – саме така книга. Читаючи першу частину роману, я невимовно нудьгувала й навіть не припускала, що ці лінощі Обломова приведуть його до якого-небудь піднесеного почуття. Поступово нудьга стала йти і роман захоплював...
- Обломов и Захар в романе И. А. Гончарова “Обломов” В романе И. А. Гончарова “Обломов” обнажается сложная взаимосвязь рабства и барства: идет повествование о двух противоположных типах людей, отличающихся понятиями о мире: для одного – мир отвлеченный, идеальный, для другого – материальный и практический. Эти два типа Гончаров описал в Захаре и Обломове. Захар – слуга Ильи Ильича Обломова....
- Твір “Обломов – його сутність, характер і доля” Обломов – його сутність, характер і доля. (За романом І. А. Гончарова “Обломов”.) І. А. Гончаров написав порівняно мало творів, і “Обломов” – одне з найяскравіших. У романі порушені майже всі сторони життя людини, в ньому можна знайти відповіді на чимало запитань. Без сумнівів, найцікавішим чином роману є образ Обломова....
- Обломов – жертва обломовщины (по роману И. А. Гончарова “Обломов”) Я старался показать в Обмове”, – писал Гончаров, – как и отчего у нас люди превращаются… в “кисель” – климат, среда, протяжение – захолустья, дремотная жизнь – и еще частные, индивидуальные у каждого обстоятельства”. С главным героем Ильей Ильичом Обломовым мы впервые встречаемся на Гороховой улице, в одном из больших...
- Іван Гончаров Обломов У Петербурзі, на Гороховій вулиці, у таке ж, як і завжди, ранок, лежить в ліжку Ілля Ілліч Обломов – молодий чоловік років тридцяти двох – тридцяти трьох, не обтяжують себе особливими заняттями. Його лежання – це певний спосіб життя, свого роду протест проти що склалися умовностей, тому Ілля Ілліч так...
- Хто потрібен: Обломов або Штольц? “Обломов” – друга частина трилогії Іван Олександрович Гончарова про російському суспільстві середини XІX століття. “Російське товариство прочитало роман з насолодою” – писав Олександр Васильович Дружинін. Книга написана про повсякденне життя, добре знайомої читачеві, зрозумілою мовою і більшість читачів знайшли в образах героїв багато рис своїх характерів. У цьому творі автор...
- Кохання у романі І. О. Гончарова “Обломов” Гончаров казав: “Кохання рухає миром із силою архімедова важеля”. Ці слова можна взяти епіграфом не тільки до роману Гончарова “Обломов”, але й до всього людського життя в цілому. Кохання в “Обломові”, як і в інших романах, відіграє величезну роль. Ним можна пояснити багато вчинків героїв, воно – причина радості й...
- Обломов – типичный представитель поместного дворянства в дореформенной России Суждены нам благие порывы, Но свершить ничего не дано. Н. А. Некрасов Роман “Обломов” Гончаров начал писать в 1846 году. В это время Россия была феодально-крепостнической страной. Угнетение крепостных достигло своих пределов. Экономический и политический прогресс развивающихся капиталистических Англии и Франции вынуждал Россию менять свой строй. Прогрессивные люди России стремились...
- Ідеальний жіночий характер в уявленні І. О. Гончарова за романом Обломов – ІВАН ГОНЧАРОВ (за романом “Обломов”) Вона миттю зважила свою владу Над ним, і їй подобалася ця Роль дороговказної зірки, Променя світла. І. Гончаров Роман І. О. Гончарова “Обломов” вийшов у світ в 1859 p., у той момент, коли в країні надзвичайно гостро постало питання скасування кріпосного права, коли російське суспільство вже повною...
- Ідеальний жіночий характер в уявленні І. О. Гончарова (за романом “Обломов”) Вона миттю зважила свою владу Над ним, і їй подобалася ця Роль дороговказної зірки, Променя світла. І. Гончаров Роман І. О. Гончарова “Обломов” вийшов у світ в 1859 p., у той момент, коли в країні надзвичайно гостро постало питання скасування кріпосного права, коли російське суспільство вже повною мірою усвідомило згубність...
- Моральна проблематика у романі І. О. Гончарова “Обломов” “Дивись завжди на серця співгромадян. Якщо в них знайдеш спокій і мир, тоді сказати можеш воістину: усі блаженні”. О. Радищев Роман Гончарова “Обломов” писався на стику двох епох, двох історичних укладів життя – патріархального поміщицького й буржуазного. Можливо, спочатку сюжет роману й замислювався як узагальнений життєпис бездіяльного, апатичного, що йде...
- Обломов и Штольц в романе И. А. Гончарова “Обломов” Резкие противопоставления пронизывают все произведение И. А. Гончарова от первой до последней главы. Прием антитезы, на котором построен роман, помогает лучше раскрыть характеры героев, выявить авторский замысел. Про таких друзей, как Илья Ильич Обломов и Андрей Иванович Штольц, А. С. Пушкин в своем романе в стихах “Евгений Онегин” очень метко...
- Вечные образы в романе И. А. Гончарова “Обломов” Вечные образы – персонажи литературных произведений, которые вышли за рамки произведения. Они встречаются в других произведениях: романах, пьесах, повестях. Их имена стали нарицательными, часто употребляются в роли эпитетов, указывают на какие-то качества человека или литературного персонажа. Вечных образов четыре: Фауст, Дон Жуан, Гамлет и Дон Кихот. Эти персонажи утратили свое...
- Два лика любви в романе И. А. Гончарова “Обломов” Роман И. А. Гончарова “Обломов” – классика русской литературы. В этом романе перед нами предстает Два лика любви. Первый – любовь Обломова и Ольги, второй – любовь Штольца и Ольги. Как же они различны! Первое чувство – не успев расцвести – тут же завяло, второе – расцветает долго, но, распустившись...
- Ольга Ильинская и Агафья Матвеевна Пшеницына (по роману И. А. Гончарова “Обломов”) Я хочу написать о двух женщинах, которые сыграли огромную роль в жизни одного человека. Этот человек – Илья Ильич Обломов, главный герой романа И. А. Гончарова и один из моих любимых литературных персонажей. Обе эти женщины, совершенно не похожие между собой, любили Илью Ильича Обломова, и каждая из них по-своему...
- Два образи кохання в романі І. О. Гончарова “Обломов” – ІВАН ГОНЧАРОВ Роман І. О. Гончарова “Обломов” – класика російської літератури. У цьому творі перед нами постають два образи кохання. Перший – кохання Обломова й Ольги, другий – Штольца й Ольги. Які ж вони різні! Перше почуття – не встигнувши розквітнути – відразу зів’яло, друге – розквітає поступово, але, розквітнувши і зміцнівши,...
- Роль художественной детали в романе “Обломов” Роман И. А. Гончарова “Обломов” – это роман о движении и покое. Автор, раскрывая суть движения и покоя, использовал множество различных художественных приемов, о которых было и будет сказано немало. Но часто, говоря о приемах, использованных Гончаровым в его произведении, забывают о немаловажном значении деталей. И тем не менее в...
- Проблема відповідальності особистості за свою долю в романі І. О. Гончарова “Обломов” – ІВАН ГОНЧАРОВ Іван Олександрович Гончаров народився 6 червня 1812 р. у заможній купецькій сім’ї. Батько Олександр Іванович неодноразово обирався міським головою Симбірська. Він помер, коли Іванові було 7 років. Вихованням займалася мати, Авдотья Матвіївна, а також колишній морський офіцер Микола Миколайович Трегубов, людина передових поглядів, знайомий із декабристами. До літературної творчості Гончаров...
- Илья Обломов и Ольга Ильинская Илья Ильич Обломов и Ольга Ильинская, герои романа Гончарова “Обломов”, понимают смысл жизни, любовь, семейное счастье по-разному. Обломов родился в Обломовке – “благословенном” уголке земли. Его воспитала природа, забота и ласка матери, сказки няни, ставшие впоследствии его мечтами. Обломов – сложный человек. Он не любил светскую жизнь, считал, что в...
- Андрій Штольц як”людина дії (За романом І. А. Гончарова “Обломов”) У 1859 р. вийшов у світ роман І. А. Гончарова “Обломов”, справедливо вважається вершиною творчості письменника, і вперше на всю Росію прозвучало слово “обломовщина”. Глибокий зміст цього нового поняття відкрив читачам М. Добролюбов у статті “Що таке обломощіна?”. Говорячи у своїй статті про новизну роману Гончарова, Добролюбов зіставив образ Обломов...