Проблематика твору. Основний конфлікт – “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР”
РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ
§ 3. “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР” – ШЕДЕВР РОМАНТИЧНОЇ КАЗКИ-НОВЕЛИ
Я гадаю, що основа небесної драбини, по якій фантазія піднімається у вищі сфери, має бути так закріплена на життєвому грунті, щоб кожен міг піднятися по драбині слідом за автором.
Е. Т. А. Гофман
Навесні 1818 року Гофман тяжко занедужав. Поневіряння, не – статки, напружена праця, нервові навантаження – усе далося взнаки. Стан хворого був такий, що очікували найгіршого. Але криза минула. Одужуючи, Гофман узявся за втілення
Проблематика твору. Основний конфлікт
Протистояння митця і середовища – одна з провідних тем романтичної літератури. Гофман у багатьох творах намагався вирішити проблему залежності митця від тих, хто є чужим для справжнього мистецтва, хто не розуміє краси, а своїм світоглядом, інтересами, смаками дискредитує митця й мистецтво. Але в казці “Малюк Цахес, на прізвисько Цинобер”
Жанр казки, який обрав Гофман для втілення свого задуму, дає можливість не тільки сатирично змалювати сучасний йому світ, але й піднестися на вищий рівень узагальнення й запропонувати читачеві поміркувати над природою влади, над тим, як створюється суспільна думка й політичні міфи.
У казці-новелі “Малюк Цахес, на прізвисько Цинобер” Гофман звертається до улюбленої теми багатьох своїх попередників, зокрема письменників XVIII століття – критиків німецького філістерства. Німецькою мовою слово “філістер” означає самовдоволену, обмежену людину. Світ “філістера* – як мізерного, так і можновладного,- окреслюється Гофманом у гострих сатиричних тонах. Як позитивна сила обмеженому філістерству протиставляється натхненна постать митця.
Головний герой твору Бальтазар належить до улюблених гофманівських героїв-“ентузіастів”. Він митець, тому, за Гофманом, має здібність проникати в сутність явищ, йому відкриваються тайни, недосяжні іншим людям. Художня натура, істинний талант сховані від поверхових поглядів “філістерів”, які сприймають лише зовнішні риси суті. Саме тому “філістери” ладні приписати будь-якій посередності (особливо коли вона так само банальна й трафаретна, як вони) зовсім не притаманні їй риси “величності й навіть геніальності”.
Ці проблеми розкриваються у протистоянні митця і філістерів, що і є основним конфліктом твору. А розкривається цей конфлікт у сатирико-метафоричному змісті твору.