Проблема морального вибору людини (за поемою “Іван Вишенський”)
Чи має право людина вважати себе вільною від нелегких проблем життя свого народу? Чи може вона задля спасіння своєї душі відокремитися від співвітчизників, що потерпають у біді, і остаточно вирішити для себе:
Щезло все, дрібне, болюще,
Що чуття в душі ворушить
І увагу відвертає
Від найвищого єства.
А чи дійсно це рішення є остаточним? Чи варто, відмовившись від “єдиного бажання вічного спокою”, відкинути все те, що ранило душу: “невдяка, непокірність і зневага, нетямучість їх тупа”?
Ці питання морального вибору
Ми з хвилюванням стежимо за тим, як релігійні егоїстичні бажання “старця Йвана”, що проводить дні у молитвах та “неподвижно спочиває”, поступаються перед болем за рідну землю:
Та невже ж та Україна –
Сей квітчастий рай веселий,
Се важке, кроваве пекло –
Ще для мене не чужа?
І. Франко дуже переконливо і надзвичайною художньою
Ми бачимо, як душу Івана Вишенського вже майже повністю огорнула ідея відречення від світу. Та досить було в його самітницьку печеру залетіти вишневим пелюсткам, і їх дивний, рідний запах нагадав про Україну. А коли з’являється на морі козацька барка і земляки кличуть Вишенського на батьківщину, його патріотичні почуття беруть верх, відроджують сили. Таким чином, його переконання:
Що мені до України?
Хай рятується, як знає, –
А мені коли б самому
Дотиснутись до Христа, –
Переростає у самокатування:
І яке ж ти маєш право, черепино недобита, про своє спасіння дбати там, де гине міліон?
І. Вишенський робить свій вибір, гаряче бажаючи повернутися на Україну, щоб допомогти своєму народові у важку годину випробувань:
Дай мені братів любити і для них життя віддати!
– благає він у Господа. І Всевишній, неначе благословляючи старця, окриляє його душу:
Легко, легко так зробилось, щезла дика тривога, ясна певність розлилася у обновленій душі.
Образом свого героя Іван Франко проголосив клятву вірності рідному народові, вказуючи й нам на ті споконвічні моральні цінності, які стоять понад усе в серці та житті справжнього патріота.
Схожі твори:
- Проблема морального вибору людини (за поемою І. Я. Франка “Іван Вишенський”) Проблема морального вибору людини (за поемою І. Я. Франка “Іван Вишенський”) Чи має право людина вважати себе вільною від нелегких проблем життя свого народу? Чи може вона задля спасіння своєї душі відокремитися від співвітчизників, що потерпають у біді, і остаточно вирішити для себе: Щезло все, дрібне, болюще, Що чуття в...
- Твiр на тему “Проблема морального вибору людини” за поемою I. Я. Франка “Iван Вишенський” Дуже складно відповісти на питання, чи має право людина вважати себе повністю вільною від складних проблем життя своїх співвітчизників і заради врятування своєї душі відокремитися від свого народу, що потерпає у біді, остаточно вирішивши для себе, що: “Щезло все, дрібне, болюще, Що чуття в душі ворушить І увагу відвертає Від...
- ПРОБЛЕМА МОРАЛЬНОГО ВИБОРУ ЛЮДИНИ У ПОЕМІ І. ФРАНКА “ІВАН ВИШЕНСЬКИЙ” ПРОБЛЕМА МОРАЛЬНОГО ВИБОРУ ЛЮДИНИ У ПОЕМІ І. ФРАНКА “ІВАН ВИШЕНСЬКИЙ” ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 І. Філософсько-етичні погляди письменника-полеміста І. Вишенського. II. Відтворення внутрішньої боротьби ченця-аскета і палкого патріота в поемі І. Франка “Іван Вишенський”: 1. Протиставлення краси живої природи і мовчазного світу ченців. 2. Символічність образів павука і мухи....
- Дискусія щодо поведінки та вибору І. Вишенського. Проблема морального вибору людини, її втеча від неприйнятного буттєвого світу УРОК 28 Тема. УРЗМ № 4. Дискусія щодо поведінки та вибору І. Вишенського. Проблема морального вибору людини, її втеча від неприйнятного буттєвого світу. КР № 3 (за розділом “Світ української поезії”). Мета: ознайомити учнів із порядком проведення дискусії; вчити вмінню швидко визначати головні проблеми й зосереджувати зусилля на їх розв’язанні;...
- Проблема морального вибору людини на війні Можливо, через багато років люди знову повернуться до теми Великої Вітчизняної війни. Але вони зможуть відновити події, лише вивчивши документи, мемуари. Це буде потім. А зараз ще живі ті, хто мужньо встав на захист нашої країни влітку 1941 року. Ще свіжі спогади про жахи війни в їхніх серцях. Такою людиною...
- Актуальність вибору Івана Вишенського в наш час (за поемою І. Франка “Іван Вишенський”) Коли читаєш поему Івана Франка “Іван Вишенський”, то відчуваєш, що кожний рядок, кожне її слово звернене до нас сьогоднішніх. Афонський чернець надзвичайною силою свого красномовства став на захист українства, виступив проти нищення народу, його віри і мови. І це був його вибір, який він зробив після порушення обітниці мовчати протягом...
- Проблема морального вибору в оповіданні Шолохова “Доля людини” 1. Вибір людини. 2. Позиція головного героя. 3. Шляхетність і великодушність Росіяни письменники завжди звертали величезну увагу на проблему морального вибору людини. В екстремальних ситуаціях людин показує свої щирі якості, робить певний вибір. Так підтверджується право називатися Людиною. Головний герой оповідання Шолохова “Доля людини” – простий росіянин людина. Йому довелося...
- Проблема морального вибору в повісті “Сотників” “Війна є противне людському єству стан”, – писав Лев Толстій, і ми не можемо із цим не согласиться, адже війна приносить страх, кров, слези. Війна також є й випробуванням для людини. Проблема морального вибору героя на війні характерна для всього творчості В. Бикова. Ця проблема виникає практически у всіх його...
- Проблема морального вибору характерна у творчості Бикова Швидше за все, що як фронтовик, він міг спостерігати подібні ситуації, саме тому так тонко передає він думки й дії людини, оказавшегося “на розпуття”. Тому людей, що не піддалися обставинам, що мають моральний стрижень, він ставить на п’єдестал. Наприклад, у повісті “Сотників”. Загін оточений німцями. Партизани голодують і мерзнуть на...
- Проблема морального вибору в одному з добутків А. Солженицына Олександр Солженицын… назавжди залишиться в совісній пам’яті людства… Генріх Белль Загальновідомий істина: кожна епоха творить свого героя, що найбільше повно втілив її проблеми, протиріччя, сподівання. Немаловажна роль у цьому належить літературі. Великі майстри слова не тільки створювали своїх літературних героїв, носіїв духу часу, але й самі ставали володарями дум для...
- Проблема морального вибору у вірші Б. Олійника “Вибір” В. СОСЮРА, Б. ОЛІЙНИК, В. ПІДПАЛИМ, І. МАЛКОВИЧ СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ В. СОСЮРА, Б. ОЛІЙНИК, В. ПІДПАЛИМ, І. МАЛКОВИЧ Проблема морального вибору у вірші Б. Олійника “Вибір” Проблема життєвого вибору – категорія філософська. І вірш свій поет починає з філософського питання вічності життя, одвічного кола, в якому життя змінюється смертю: Життю – ні кінця ні начала, І вічно...
- “Пошук ідеалів і проблема морального вибору в романі Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Українська нація в основному селянська. Споконвіку українці найбільшим багатством вважали землю. Надії нав’язували з добрим господарем – статечним, працьовитим, носієм традиції, творцем доброго ладу. Життя й праця, мрії та сподівання селянства завжди привертали увагу кращих українських письменників, серед яких і Панас Мирний. Широка панорама життя українського селянства постає з роману...
- Проблема вибору людини в межовій ситуації (за романом А. Камю “Чума”) Альбер Камю – французький письменник, лауреат Нобелівської премії, філософ, учасник руху Опору, взагалі, непересічна людина. Камю, як на мене, цікавий письменник. Сам твір “Чума” на мене справив враження не стільки як текст, а скоріше як підтекст. Коли читаєш роман, треба розуміти більше ніж написано, або запитувати пояснень у вчителя, або...
- “Громадянська позиція людини як один із проявів духовності за твором Івана Франка “Іван Вишенський” Нерідко нам доводиться чути з засобів масової інформації та від просто мудрих людей інформацію про те, що важливе місце в житті кожної людини займає духовність. Багато хто розуміє духовність як виключно релігійну категорію і поняття. Однак, насправді, це не зовсім вірно. Як видається особисто мені, духовність проявляється і по-іншому. Кажучи...
- Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір у романі Альбера Камю “Чума” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 39 Тема. Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір у романі Альбера Камю “Чума” Мета: допомогти учням з’ясувати різні можливості морального вибору людини в межовій ситуації; розвивати навички філософського...
- Скорочено ІВАН ВИШЕНСЬКИЙ – ІВАН ФРАНКО Поема Присвячую А. Кримському І Мов зелена піраміда На хвилястім синім полі, На рівнині лазуровій Велетенський ізмарагд, – Так облита дивним морем, Під безхмарним теплим небом Зноситься, шумить, пишаєсь, Спить Афонськая гора. Унизу, де з хвиль кипучих Гранітові сірі скали Гордо, просто вгору пнуться – Стіни, колоси, стовпи, – Там...
- Іван Вишенський – ІВАН ФРАНКО Скорочено (скорочено)Х Знову ніч, і знову ранок, і поклони, і молитва, і в старій душі тривога, сумніви і неспокій. Аж нараз почувся стукіт – на горі хтось, по закону, каменем о скали стукав, старець стуком відповів. І спускавться на шнурі кіш з поживою для нього, а на дні коша білів запечатане...
- ІBAH ВИШЕНСЬКИЙ – Іван Вишенський Вершиною української полемічної літератури кінця XVI і першої половини XVII ст. була творчість Івана Вишенського, який викривав не тільки римсько-католицьких і уніатських владик, а й “власть мирскую”, польсько-шляхетських і українських гнобителів. Народився І. Вишенський десь між 1545 – 1550 pp. у містечку Судова Вишня в Галичині (теперішня Львівська область) у...
- Історична правда і художній вимисел у поемі І. Франка “Іван Вишенський” Історична правда і художній вимисел у поемі І. Франка “Іван Вишенський” У 1990 році І. Франко створює одну з найвеличніших своїх поем – “Іван Вишенський”. Присвячена Агатангемові Кримському, поема ввійшла у збірку “Із днів журби”. Про сюжетну канву твору автор писав у передмові до окремого видання 1911 p.: “Основа поеми...
- Іван Франко. “Іван Вишенський”. Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя XVII ст. і художній образ у творі УРОК 27 Тема. Іван Франко. “Іван Вишенський”. Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя XVII ст. і художній образ у творі. Мета: формувати самостійне, творче, критичне мислення учнів на основі засвоєння ними знань у процесі аналізу художнього твору через самостійну його оцінку; розвивати загальнокультурний рівень учнів через ознайомлення з...