Проблема духовності в романі А. Мердок “Чорний принц”

Айрис Мердок протягом ряду років викладала філософію в Оксфордском університеті. Вона – автор робіт з філософії. Як основна проблема літератури Мердок висуває проблему людської особистості. На думку письменниці, роман повинен оповідати про складне моральне життя людини й про загадковість людської індивідуальності; повинен говорити про те, що людська особистість представляє незвичайну цінність

По визначенню Мердок, роман – це картина й коментар людського існування. Письменниця зв’язує роман з філософією. Однак філософія нашого

часу для неї – це ідеалістична буржуазна філософія. Звідси виникають багато протиріч її Творчості. Письменниця виступила проти роману-міфу, романи-притчі, що представляють людину абстрактно. Вона прихильниця такого філософського роману, у якому відновлюється відчуття повноти й складності людського життя. Роман повинен містити в собі “трагічне відкриття”. Айрис Мердок говорить про те, що література прийняла на себе деякі завдання, які раніше виконувалися філософією. У романі необхідні красномовство й міркування. Однак справді філософським може бути тільки такий роман, що не теоретизує про людину,
а зображує неповторну людську особистість. Роман повинен говорити про людину правду

У романі “Чорний принц”, одному із кращих добутків Айрис Мердок, гра випадків у житті письменника Брэдли Пирсона не тільки заважає йому здійснити своє прагнення поїхати в таке місце, де б він у самоті міг спокійно творити – писати новий роман; але, більше того, ця гра випадків втягує його в складні відносини із сім’єю письменника Арнольда Баффина, які зрештою завершуються трагедією; невинного Брэдли Пирсона обвинувачують в убивстві Арнольда Баффина, засуджують на тюремне ув’язнення, прирікають на смерть у в’язниці. За грою випадків явно переглядає зла воля типових представників буржуазного суспільства – дружини Арнольда Рейчел Баффин і інших. Рейчел з ревнощів убила свого чоловіка, але на суді говорить про те, що вбивцею був Брэдли Пирсон. Любов у цьому романі показана як фатальна пристрасть, як таємничий афект, як “чорний ерос”, що зненацька опановує душею й тілом людини й змушує його робити дивні вчинки. Літній уже Брэдли Пирсон закохався в юну дочку Баффинов – Джулиан. Їхньому щастю противиться Арнольд, що домагається їх розриву

Гуманістичний зміст роману – не тільки у вираженні ідеалу добра, але й у темі творчої праці. Ідея добра зливається з ідеєю духовної сили творчості. Трагедія Брэдли Пирсона – це також і трагедія художника. Він ставиться до письменницької праці як до святої справи, вона становить зміст його життя, і він створює справжні художні Твори, не думаючи про винагороду, про життєву суєту. Брэдли Пирсон, щирий творець духовних цінностей, протистоїть іншому письменникові – Арнольдові Баффину, що, профануючи мистецтво, публікує незліченні ремісничі вироби на потребу обивателеві й заради свого успіху вобществе.

Важливу роль у романі грає символічний образ “чорного принца”.

Це й тема Гамлета, що втілює серйозні філософські роздуми про похмурі сторони буття, це й тема “чорного еросу”, що цілком підкоряє собі емоції й розум людини, це й тема неминущого значення щирого мистецтва, що виникає на основі складної життєвої боротьби й людських страждань. Сам текст роману “Чорний принц” представлений Айрис Мердок як рукопис, створеної Брэдли Пирсоном у в’язниці й виданої вужі після його смерті. На думку Мердок, трагічне життя творця стало станом справжньої художньої цінності добутку

Айрис Мердок прагне писати в дусі реалістичних традицій англійської літератури. Для її романів характерно романічний початок. Однак письменниці не вдається повністю перейти на позиції реалістичного методу, їй заважають сучасні буржуазні філософські теорії, до яких вона часто звертається у своїй творчості


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Проблема духовності в романі А. Мердок “Чорний принц”