Повість-казка. Туве Янсон. “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ЦІКАВІ ПРИГОДИ НЕЗВИЧНИХ ГЕРОЇВ
Урок 15
Тема. Повість-казка. Туве Янсон. “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”
Мета: ознайомити учнів з повістю-казкою фінської казкарки і художниці Туве Янсон; вчити самостійно знаходити в тексті слова, яких автор вживає для характеристики й опису персонажів; учити висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання з використанням відповідної інтонації, тону і темпу; вчити ділити текст на частини і добирати до них заголовки; формувати
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки з анаграмами; портрет письменниці.
ХІД УРОКУ
I. Емоційне налаштування на урок
Учитель:
Давай з тобою обіймемось
І над землею піднімемось.
Тепло сердець з’єднаємо
І сонцем засіяємо.
Я бажаю вам добра!
Учні. Ми бажаємо вам добра! Якщо вам буде важко, ми допоможемо одне одному.
II. Мотивація навчальної діяльності
>> Читання анаграм
Варіант 1. Слова, у яких переставлено
Гинавуащ (гущавина)
Пліаср (праліс)
Срвтбуо (стовбур)
Зятрквіо (звірятко)
Мртеаяв (темрява)
Боолто (болото)
Варіант 2. Слова, у яких переставлено склади:
Му дрі чий (дрімучий)
Тий гус (густий)
Ні гріз (грізні)
Ний страш (страшний)
На ха ло по ний (наполоханий)
Кри не хіт (крихітне)
Пре на гар (прегарна)
– Якщо об’єднати прочитані вами слова в анаграмах у текст, то про що можна розповісти у ньому? (Про ліс густий, грізних звірів, темряву і болото, крихітне звірятко)
Відкриваємо скарбничку.
Скринька зовні невеличка.
Не втрачаєм часу марно,
Дістаєм перлину гарну.
Учитель дістає книгу Туве Янсон “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”.
III. Повідомлення теми й завдань уроку
– Сьогодні ми ознайомимося із ще однією чудовою казкою Туве Янсон “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”, будемо вчитися виразно читати уривок цієї казки й висловлювати свої думки щодо прочитаного.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з портретом Туве Янсон
– Уважно погляньте на портрет видатної фінської казкарки та художниці.
Покажіть на мапі, де знаходиться країна, у якій народилася і жила ця письменниця.
2. Вступне слово вчителя
– Ось уже майже шістдесят років діти всього світу, а разом з ними й дорослі, що в душі досі залишаються дітьми, із захопленням читають зворушливі й дотепні повісті про Мумі-тролів та їхніх друзів, які написала і намалювала Туве Янсон – геніальна фінська казкарка та художниця.
Туве Янсон народилася у мистецькій родині. Її тато – відомий у Фінляндії скульптор, а мама – шведська художниця-графік. Отож, Туве дитинства прагнула стати художницею, навчалася у художніх школах Стокгольма, Гельсінгфорса (Гельсінкі) та Парижа. Допомагаючи родині, вона вже під час навчання працювала ілюстратором журналів і книжок. Якось вона намалювала фігурку, дуже схожу на Мумі-троля, і стала нею “підписувати” свої ілюстрації.
Коли тридцятирічна Туве Янсон написала першу повість про Мумі-тролів “Маленькі тролі і велика повінь” і віднесла її до видавництва, вона ще не знала, що стане всесвітньовідомою письменницею, найзнаменитішою казкаркою Фінляндії. Вона написала понад двадцять книг для дітей і дорослих, отримала півсотні різноманітних міжнародних премій і нагород як письменник і художник. Її книги про Мумі-тролів перекладено понад тридцятьма мовами.
Туве Янсон прожила 87 років. Вона назавжди залишилася в серцях багатьох поколінь маленьких читачів усього світу.
3. Виразне читання тексту казки вчителем (від початку тексту і до слів: “Далі вони вирушили втрьох…”)
– З якою метою Мумі-тролі вирушили в небезпечну подорож?
– Навіщо вони взяли із собою Крихітне Звірятко? Про що це свідчить?
4. Колективне читання учнями тексту, відтворення змісту казки за запитаннями
– Яку допомогу надала Тюльпанна мандрівникам? Якою ви її уявили?
– Знайдіть у тексті рядки, які характеризують Мумі-троля, його Маму, Крихітне Звірятко та Тюльпанну.
– Як ви гадаєте, які пригоди чекають на дивовижних героїв?
5. Словникова робота
Пообіддя – після обіду.
Поволі сунули – ішли.
Поквапитися – поспішити.
Сторч – вгору.
Витріщалися – дивилися.
Постернували – попливли.
6. Читання учнями мовчки уривка “Як Мумі-троль з мамою зустріли Крихітне Звірятко”
– Які риси характеру Мумі-троля розкриває цей діалог?
7. Читання учнями уривка “Як вони втрьох пливли на човні”
– Як мати турбувалася про свого синочка?
– Як долали страх, коли побачили жахливих створінь?
– Хто врятував маленьких звірят від страховиська?
8. Читання уривка казки “Сталося диво – їхній тюльпан знову яскраво засяяв”
– Як звали дівчинку, що з’явилася з квітки?
– Які слова свідчать про ввічливість Мумі-троля?
V. Узагальнення й систематизація знань учнів
1. Складання плану казки
– На скільки частин можна поділити текст казки? Спробуйте дібрати заголовки до кожної частини за допомогою слів із тексту.
План
1) Вони вибралися на пошуки затишного й теплого місця для будиночка.
2) Побачили Крихітне Звірятко.
3) Доведеться добиратися човном.
4) Змій неухильно наздоганяв їх.
5) – Дуже дякуємо за допомогу, прегарна панно!
2. Вправи для формування поняття “Мова художнього твору”
>> Гра “Словесне малювання”
Дидактична мета: вчити дітей звертати увагу на зовнішність літературних героїв, уявляти їх; формувати вміння користуватися образними засобами мови для опису героїв.
Учитель починає гру словами:
Намалюю я портрет,
Тільки чий – це секрет.
Відгадайте, вас прошу я,
Чий же я портрет, малюю.
Описує літературний портрет героя, ім’я якого мають відгадати учні.
“Дівчинка з ясно-блакитним волоссям до п’ят. Ця блакитно-волоса краля жила між пелюстками тюльпана”. (Тюльпанна)
– Опишіть, як ви уявили зовнішній вигляд Мумі-троля.
3. Гра “Уяви себе”
Дидактична мета: вчити дітей відчувати авторську присутність у тексті.
Учитель пропонує учням після прочитання твору уявити себе в ролі:
А) стороннього спостерігача – очевидця подій (оповідача);
Б) безпосереднього учасника подій, головного героя;
В) автора.
– Перекажіть зміст тексту за вибраним варіантом.
Дискусія після гри: чи може автор твору бути одночасно й дійовою особою?
VI. Підсумок уроку
– Що ви можете сказати про відносини між мамою і сином Мумі-тролем?
– Яким потрібно залишатися у будь-яких ситуаціях?
– Як ви вважаєте, реальні чи вигадані персонажі діють у цьому творі? Обгрунтуйте свою думку.
– Що цікавого ви дізналися про Мумі-тролів, їхні характер і життя?
– Чому, на вашу думку, чому повість-казка називається “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”?
– Придумайте іншу назву до цієї казки.
Завдання для тих, хто любить читати
– Прочитайте повністю повість-казку “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”.