ПОВІСТЬ-КАЗКА. ЛЬЮЇС КЕРРОЛЛ. АЛІСА В КРАЇНІ ЧУДЕС (Частина І. У кролячій норі)
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом англійського письменника Льюїса Керролла, з його повістю-казкою “Аліса в Країні Чудес”; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, формувати оцінні судження; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Дзвоник вже сигнал нам дав:
Працювати час настав.
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.
Гра “Дощик”
Діти читають хором.
– Накрапає дощ (тихо).
– Дощ пускається сильніше (голосніше).
– Злива (голосно).
– Дощ слабшає (тихіше).
– Дощ припинився (читання припиняється).
Бабуся в кіоску забула авоську,
А внучка Ганнуся відразу гайнула,
Забуту авоську бабусі вернула.
2. Робота над чистомовкою
– Перш ніж ми почнемо працювати, згадаймо вимоги до нашого усного мовлення.
Правильне!
Грамотне!
Чітке!
Зрозуміле!
– Налаштуймо свої голоси і думки на роботу. Для цього прочитаємо чистомовку.
Ок-ок-ок
Ень-ень-ень – ясний весняний день.
Иті-иті-иті – учні працьовиті.
Уть-уть-уть – вирушаємо в путь.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Чия розповідь краща?”. Робота в групах
Учні в групах презентують свої розповіді. Оцінюють роботу одне одного.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми ознайомимося з повістю-казкою англійського письменника Льюїса Керролла.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Англійський письменник Чарлз Латвідж Доджсон (це справжнє ім’я Керролла) народився у невеличкому селі Дарсбері у графстві Чешир. Він був найстаршим сином скромного парафіяльного священика Чарлза Доджсона та Френсіс Джейн Латвідж. При хрещенні, як нерідко траплялося у ті часи, йому дали два імені: перше – на честь батька, друге, Латвідж,- на честь матері. Він виховувався у великій родині: семеро сестер і троє братів. Діти отримали домашнє виховання.
Батько не лише не пригнічував у дітях прагнення до найрізноманітніших ігор і веселих витівок, а й усіляко їм сприяв. Найбільшим вигадником тут незмінно був Чарлз. З допомогою сільського столяра Чарлз змайстрував театр маріонеток; він писав для нього п’єси, які сам і розігрував. Нерідко, перевдягнувшись факіром, він показував схвильованій аудиторії дивовижні фокуси. Для своїх молодших братів і сестер він видавав рукописні журнали.
Він ставав надзвичайно веселим і цікавим співбесідником, варто було йому лише з’явитися в товаристві дітей. “Не розумію, як можна не любити дітей,- писав він в одному зі своїх листів,- вони становлять три чверті мого життя”. Він здійснював із ними тривалі прогулянки, водив їх у театр, запрошував у гості, розважав спеціально вигаданими для них оповідками, які супроводжувалися швидкими виразними замальовками за ходом розповіді. Спілкування з дітьми, гра незмінно слугували поштовхом до творчості для Керролла.
Казки “Аліса в Країні Чудес” та “Аліса в Задзеркаллі” люблять дорослі і діти. За ними створено кінофільми і поставлено п’єси. Ці твори перекладено понад сотнею мов. Українською мовою дилогію про Алісу переклали В. Корнієнко, Н. Демурова.
2. Гра “Рибки”
Самостійне мовчазне читання учнями статті “Льюїс Керролл” (с. 162-163)
– Де і коли народився Льюїс Керролл?
– Які твори принесли йому всесвітню славу?
– Хто надихнув його на їх створення?
3. Фізкультхвилинка
Руки підняли і погойдали,
Ніби дерева в саду.
Руки зігнули, ними тріпнули –
Вітер збиває росу.
В сторони руки – ними покажем,
Як до нас птахи летять.
Як вони сядуть – також покажем,
Склавши руки назад.
4. Опрацювання твору “Аліса в Країні Чудес” (Частина І. У кролячій норі) (с. 163-170)
1) Словникова робота.
Читання колонок слів “луною” за вчителем, потім – “буксиром” із сусідом по парті
Крокет | Буфет |
Ярличок | Картала |
Антипод | Живопліт |
Реверанс | Закортіло |
Стокротки | Глибочезний |
– Прочитайте тлумачення слів у підручнику: стокротки, живопліт (с. 163), антипод, реверанс (с. 165), крокет (с. 169).
Тлумачення слів
Ярличок – наклейка на предметі, товарі із зазначенням назви, кількості, місця виготовлення, номера або інших відомостей; етикетка.
Буфет – шафа для зберігання посуду, столової білизни, закусок, напоїв.
Картала – гостро дорікала, лаяла; різко критикувала, осуджувала.
Закортіло – дуже захотілось, забажалось.
2) Читання твору учнями “ланцюжком”.
– Чи сподобалася вам казка?
– Хто є її головною героїнею?
3) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
– Де відпочивала Аліса?
– Чому їй не сподобалася книжка, яку читала сестра?
– Прочитайте опис Кролика.
– Коли Аліса побачила його вперше?
– Чому дівчинка побігла за ним?
– За чим спостерігала Аліса, коли летіла вниз?
– Про що вона думала?
– Які знання, здобуті в школі, пригадувала?
– Хто така Діна?
– Що про неї думала Аліса?
– Де раптом опинилася дівчинка?
– Куди їй дуже захотілося потрапити?
– Чому вона не могла вибратися в сад?
– Що дівчинка побачила на столику?
– Який напис був на ярличку, прив’язаному до пляшечки?
– Чому Аліса відразу не випила те, що було в пляшечці?
– Прочитайте, яким був смак напою.
– Чи вдалося відчинити Алісі дверцята?
– Як вона реагувала на невдачі?
4) Фізкультхвилинка.
Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть весь клас,
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
5) Вправи на розвиток техніки читання.
А) Гра “Утворіть порівняння”. Робота в парах.
– Знайдіть у тексті порівняння і допишіть. Яка пара впорається швидше?
– Кроляча нора йшла рівно, мов… (тунель).
– Аліса й незчулась, як полетіла кудись, наче… (в глибочезний колодязь).
– Аліса помчала слідом, мов… (вітер).
– От якби я могла складатися, мов… (підзорна труба).
– Чого доброго я розтану зовсім, як… (свічка).
Б) Гра “Земля – небо”.
За командою “земля” діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою “небо” – піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову звучить команда “земля” – учні очима знаходять, де вони припинили читання.
В) Гра “Голосування ногами”.
Діти стають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.
– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.
Г) Гра “Засічка – кидок”.
За командою “кидок” усі учні починають читати напівголосно текст.
За командою “засічка” зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.
Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!)
Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.
6) Робота за ілюстраціями.
– Розгляньте ілюстрації до твору.
– Кого художник зобразив на ілюстраціях? Які кольори він використав?
– Який настрій вони створюють? Як передають характер твору?
– Як ілюстрації передають почуття, які переживає дівчинка?
– Які рядки твору проілюстрував художник?
– Які малюнки створили б ви за сюжетом казки?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Мені було цікаво…
– Свою роботу на уроці оцінюю…
– Урок завершую з… настроєм.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати повість-казку (с. 163-170). Відповідати на запитання у підручнику (с. 170).