Повість-казка. Крістіна Нестлінгер “Конрад, або Дитина з бляшанки”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ЦІКАВІ ПРИГОДИ НЕЗВИЧНИХ ГЕРОЇВ
Урок 16
Тема. Повість-казка. Крістіна Нестлінгер “Конрад, або Дитина з бляшанки”
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю австрійської письменниці-казкарки Крістіни Нестлінгер; викликати інтерес до її творів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, вміння зіставляти народні та літературні казки; формувати в учнів відповідальність за свої вчинки, вміння давати самооцінку; виховувати повагу до батьків, бажання прийти на
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; портрет письменниці; виставка книг; тести.
ХІД УРОКУ
І. Емоційне налаштування на урок
>> Читання віршів з дошки
Казка – вигадка, та в ній –
Шкаралупці золотій –
Зерня сховане смачне.
Хто дістане, той почне
Думу думать про життя,
Збудить в серці почуття,
Мов торкнеться до вогню –
Вийде сміло на борню
За добро і проти зла!
В казці – сила немала!
В. Бичко
Казка – вигадка, проте
Щось в ній, браття, не пусте…
О. Пушкін
II. Актуалізація опорних знань
1.
– Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, чому казки так довго живуть на світі? (Бо у казках живе душа народу, тут відображено його сподівання і мрії. У казках добро завжди перемагає зло, понад усе в них поціновують кращі людські якості.)
– Народна казка як жанр усної народної творчості має дуже давню історію, натомість літературна казка і казка-повість з’явилися значно пізніше. Давайте згадаємо, що їх ріднить і які відмінності існують між ними.
2. Визначення ознак народної та літературної казок. Робота в групах
– З поданих ознак виберіть ті, що характерні для:
1-ша група – літературної казки;
2-га група – для народної казки.
Запис на дошці
Є автор / немає автора
Є казкар / немає виконавця казки
Існує в усній форму / існує в письмовій формі
Текст змінюється / текст не змінюється
Час створення відомий / час створення невідомий
Негативний або позитивний герой
Чарівні предмети
Добро перемагає зло
– Які ознаки є спільними для літературної та народної казок? (Негативний або позитивний герой, чарівні предмети, добро перемагає зло.)
III. Повідомлення теми й завдань уроку
– Сьогодні на занятті ми ознайомимось з життям і творчістю відомої австрійської письменниці Крістіни Нестлінгер, з однією з її казок “Конрад, або Дитина з бляшанки” і продовжимо роботу над удосконаленням навичок читання.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя
– Крістіна Нестлінгер – одна з дивовижних дитячих письменниць-казкарів, лауреат Андерсенівської премії. Її книжки перекладено десятками мов народів світу, їх читають мільйони дітей з усіх континентів.
У житті письменниці чогось особливого і незвичайного не траплялося: все найфантастичніше і найцікавіше народжувалося безпосередньо в її фантазіях, щоби потім обернутися на дивовижні книжки для дітей.
Народилася Крістіна Нестлінгер у Відні, столиці Австрії, 1936 року в родині середнього достатку, яка мешкала на околиці міста.
Дівчинка росла гострою на язик, розкутою і досить не передбачуваною у своїй поведінці і вчинках. Вона ніколи і ні за яких обставин не розгублювалась, а завжди вміла дати собі раду в будь-якій найскладнішій життєвій ситуації.
Закінчивши школу, Крістіна вступає до Віденської академії мистецтв, бо відчула в собі неабиякий потяг до малювання.
Після закінчення Академії Нестлінгер деякий час працює художником-ілюстратором, проте її не вдовольняє рівень власних малюнків, і вона вирішує змінити свої мистецькі орієнтири – береться за перо…
Свою літературну діяльність Нестлінгер одразу почала із творів для дітей. Першу книжку “Вогненно-руда Фредеріка” Крістіна написала, коли їй виповнилося 34 роки. Читачам і поважним критикам твір сподобався.
Наступного року виходить повість “Три поштових грабіжники”, потім – відразу дві книжки “Чоловік для мами” та “Геть огіркового короля!”.
В усіх творах Крістіни Нестлінгер поруч з дітьми діють і дорослі – батьки, вчителі, сусіди. Свої ж симпатії письменниця віддає дітям. Вона завжди намагається знайти пояснення поведінки та вчинків своїх малих шибеників-героїв. У її творах діти й дорослі можуть завжди порозумітися, знайти спільну мову і стати справжніми друзями. Тому основним лозунгом творчості письменниці є її власний вислів: “Діти – люди, як і всі!”.
2. Робота з виставкою творів Крістіни Нестлінгер
3. Комбіноване читання уривка казки учителем і учнями
4. Бесіда за змістом прочитаного
– Розкажіть, як Конрад потрапив до пані Бартолотті.
– Розгляньте хлопчика на малюнку художника. Яким ви його уявляли?
– Що дивувало пані Бартолотті в поведінці сина?
– Поміркуйте, чому думки пана Єгона про Конрад а були дещо іншими, ніж у його дружини.
5. Словникова робота
– Попрацюйте в парах: прочитайте слова.
Бартолотті, бляшанки, озоном, накривкою, карлик, сконструйований, “Гунберт”, “Монберт”, Конрад, пан Єгон, Рузіки, Кіті.
Шилінг – австрійські гроші.
6. Виразне читання тексту казки учнями, бесіда за змістом прочитаного
1) Читання першої частини казки.
– Який товар отримала пані Бартолотті?
– Який зовнішній вигляд мав карлик?
– Чи зраділа пані Бартолотті появі дитини?
2) Читання другої частини казки.
– Знайдіть у тексті казки і прочитайте закінчення абзаців.
– Пан Єгон був у чорному костюмі й сірій краватці.
– Тієї миті до передпокою зайшов Конрад.
– Пані Бартолотті відчула, що йому треба дати пояснення.
– На стільці перед телевізором пан Егон побачив Конрада…
– – Солодощі ввечері, перед сном, дуже-дуже шкідливі, – відповів він.
– – Це зветься “почуттям провини”…
– – Такого чудового хлопця я зроду не бачив!…
3) Тестування (робота в зошиті)
1) Пані Бартолотті отримала в посилці:
А) дерев’яного чоловічка;
Б) блискучу бляшанку;
В) маленького карлика.
2) 3 якою метою фірма надіслала їй хлопчика Конрада?
А) Щоб забезпечити радісним, ласкавим і здібним нащадком;
Б) щоб усіх дітей у школі навчив бути ввічливими.
В) щоб врятувати країну від біди.
3) Конрад був хлопчиком:
А) ввічливим і розумним;
Б) ледачим і брехливим;
В) байдужим і жадібним.
4) Чого найбільше хотів хлопчик?
А) розважатися і веселитися;
Б) навчатися в школі;
В) лежати і нічого не робити.
7. Робота за малюнком
– Перекажіть уривок казки, до якого зроблено ілюстрацію.
– Доберіть слова з тексту, що могли б бути підписом до цього малюнка.
8. Робота над виразним читанням казки
– Знайдіть і підготуйтеся прочитати інструкцію, яку пані Бартолотті знайшла в листі. Яким голосом і в якому темпі треба її читати?
– Знайдіть і підготуйтеся прочитати за особами розмову пана Єгона і пані Бартолотті. З якою інтонацією ви будете читати слова пана Єгона? (Із здивуванням)
V. Узагальнення й систематизація знань учнів
1. Стислий аналіз прочитаного
– Назвіть дійових осіб казки.
– Хто є головним героєм казки?
– Яким ви уявили собі Конрада?
– Пофантазуйте! Уявіть Конрада у своєму класі. Які пригоди могли б трапитися з ним.
2. Гра “Відгадай, хто я”
Дидактична мета: вчити знаходити серед інших літературних чи народних казок подібні за сюжетом.
Після ознайомлення з казкою вчитель пропонує учням відгадати за описом чи уривком з казки іншого казкового героя, яким незвичним чином з’явився у своїх батьків.
Наприклад, пропонують уривок з “Пригод Піноккіо” Карло Коллоді:
“- Сьогодні в школі я навчуся читати, завтра – писати, а післязавтра – рахувати. А потім, вивчившись, я зароблю багато грошей і на перший заробіток куплю батькові вовняну гарну куртку. Та не просто вовняну! Я знайду куртку, оздоблену золотом і сріблом, з діамантовими гудзиками. Бідолашний батько цього таки заслужив, бо через мене лишився в самій сорочці в такий холод, аби лише я мав змогу вчитися! Не всі батьки здатні на такі жертви!”
– Як з’явився хлопчик у батька Карла?
– Яким він був хлопчиком? (Піноккіо – добрий хвалькуватий шибеник.)
Або: уривок з російської народної казки “Снігуронька”.
“Жили собі дід і баба, і не було у них дітей. Настала зима, випало багато снігу, сільські дітлахи висипали на двір. Дід і каже до баби:
– Давай і собі ми виліпимо дівчинку…” (Снігуроньку)
– Якою вона була дівчинкою?
VI. Підсумок уроку
– Чи сподобалася вам казка?
– Хто її автор?
– А якими, на вашу думку, повинні бути взаємини в сім’ї?
– Що в цій повісті є казковим?
Для тих, хто любить читати
Прочитайте повість повністю.
– Чи залишиться Конрад у сім’ї?
– Які випробування чекають на нього?