Повість-казка. Джеймс Метью Баррі “Пітер Пен і Венді”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ВЕСЕЛІ ПРИГОДИ ТА ДИВОВИЖНІ МАНДРІВКИ З КАЗКОВИМИ ГЕРОЯМИ
Урок 21
Тема. Повість-казка. Джеймс Метью Баррі “Пітер Пен і Венді”
Мета: дати короткі відомості про життя і творчість відомого англійського письменника Джеймса Метью Баррі; сприяти зацікавленню його творами; розвивати навички виразного читання; розширювати словниковий запас; розвивати вміння характеризувати дійових осіб, стисло відтворювати послідовність подій, формулювати провідну ідею твору; виховувати уважність.
Обладнання:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Вправи на розвиток читацьких навичок
1. Гра “Точно і швидко. Хто?”
– До іменника – назви неістоти доберіть спільнокореневий іменник – назву істоти.
Поезія – … (поет)
Байка – … (байкар)
Гумор – … (гуморист)
Казка – … (казкар)
– Що ж таке казка?
– Чи ви колись замислювалися над тим, чому так довго живуть казки? (І дорослі, й діти хочуть
2. Гра “Пройди лабіринт – прочитай слова” (робота в зошиті)
– Пройшовши лабіринт, ви прочитаєте назву країни, де народився письменник, із твором якого ми сьогодні ознайомимося, та його ім’я.
Відповідь: Шотландія; Джеймс Баррі.
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Чи чули ви це прізвище?
– Які книги казкаря ви читали?
– Сьогодні ми ознайомимось із життям і творчістю Джеймса Баррі, прочитаємо уривки з його казки “Пітер Пен і Венді”.
IV. Ознайомлення з творчим і життєвим шляхом письменника
1. Розповідь учителя. Демонстрування портрета
2. Опрацювання статті підручника
– Прочитайте статтю про казкаря і скажіть що ви дізналися ви про казкаря, чого не чули раніше.
Діти читають текст мовчки. Після цього дають відповіді на запитання.
– Де народився Баррі? У якій сім’ї?
– Як минули його дитинство та юність?
– Як люди вшановували пам’ять Д. Баррі?
V. Опрацювання твору Джеймса Баррі “Пітер Пен і Венді”
1. Підготовка до читання
1) Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем.
Напрочуд | Зневажала | Студенцях |
Мрійлива | Облямівкою | Принагідне |
Насмішкуватими | Щиросердної | Коцюба |
Гаяла | Прислужитися | Видряпатись |
– Прочитайте слова “буксиром” разом із сусідом по парті.
– Поясніть значення незрозумілих, нових слів.
2) Вправа на миттєве сприймання слів.
Слова – на картпках-блискавках: Дарлінг, Венді, Нена, Майкл, Джон, Джордж, Пітер Пен
2. Читання казки вчителем і підготовленими учнями (комбіновано)
3. Аналіз казки з елементами вибіркового читання
– У якій країні відбуваються події? Які слова та вирази допомогли вам це зрозуміти?
– Хто головний герой твору? Які ще персонажі діяли в оповіданні?
– Чим сподобалась вам нянька сім’ї Дарлінг?
– Як місіс Дарлінг вперше дізналася про Пітера Пена?
– Що ви дізналися про чарівний острів Небувальщину? Якою вам уявляється Небувальщина?
– Що стривожило місіс Дарлінг?
4. Вправи на розвиток швидкості читання
1) Гра “Кидок – засічка” (читання від початку твору – тричі, по 30 секунд).
2) Гра “Найуважніший читач”.
– Хто швидше знайде і прочитає абзаци з такими фразами:
– “Мабуть, не було ні в кого так дбайливо доглянутої дитячої кімнати”;
– “Не знаю, чи не бачили тої дитячої кімнати”;
– “Не знаю, чи не бачили ви схему людських думок”;
– “Проте воно не минулося” ?
3) Гра “Розвідники”.
– Назвіть, скільки разів у творі зустрічаються імена Пітер Пен і Венді?
5. Різновиди читання
1) Виразне читання уривка твору про острів Небувальщина.
– Які речення переважають? Які в тексті ще є речення за метою висловлювання?
– Знайдіть речення, яке пояснює, для чого потрібні нічники.
2) Читання за особами діалогу Венді та місіс Дарлінг.
– Яким тоном слід читати слова Венді?
– Як слід передати слова мами?
– Прочитайте діалог, передаючи почуття співрозмовників.
6. Стислий переказ твору (диференційовано)
1-ша група. Стисло переказати казку від імені Венді.
2-га група. Стисло переказати казку від імені місіс Дарлінг.
7. Висновок-узагальнення після прочитаного
– Що збагнула Венді, коли зірвала квітку?
– Який хлопчик завжди залишиться малим?
– Чи хотілося б вам зустрітися з ним?
– Який епізод казки найбільше сподобався? Чим саме?
VI. Підсумок уроку
– Казка “Пітер пен і Венді” належить до чарівних чи фантастичних казок?
– Якщо ви захочете дізнатися, що трапилося далі, прочитайте самостійно оповідання “В далеку дорогу”.