Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС

І семестр

ЛІТЕРАТУРА І МОРАЛЬНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДИНИ

УРОК № 26

Тема. Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя

Мета: простежити шлях Скруджа Різдвяної ночі, зробити висновки про причини деградації особистості героя, спостерігати за змінами у поведінці та характері Скруджа; розвивати уміння логічно мислити, зв’язне мовлення; виховувати людяність, доброту, милосердя.

Обладнання: схеми; тексти повісті.

Веди мене! Веди! Ніч швидко наближається

до світанку,

І кожна хвилина для мене дорогоцінна – я знаю це.

Веди ж мене, Привиде!

Ч. Діккенс

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності

– Чи хотіли б ви помандрувати у минуле чи майбутнє? Потрапити в той час, коли були зовсім маленькими, або в той, коли будете дорослими? Мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші наші мрії. Герою “Різдвяної пісні у прозі” поталанило, йому довелося подорожувати в часі й просторі, та ще й не самому, а з духами.

II. Актуалізація опорних знань

Словесне малювання

– Опишіть, яким ви уявляєте

собі Скруджа.

– Яку він мав зовнішність, одяг, ходу?

– Чи вплинули риси характеру героя на його зовнішність? Як саме?

III. Узагальнення та систематизація знань

1. Робота з текстом

Строфа ІІ. “Перший з трьох духів”

Який Дух з’явився до Скруджа першим? (Дух Минулого Різдва)

Знайдіть опис зовнішності Духа Минулого Різдва. Зачитайте. Складання схеми “Подорож із Духом Минулого Різдва” (див. далі) Висновки: подорож із Духом Минулого Різдва примусила стриманого та невблаганного Скруджа плакати, сміятися, відчувати сором за свої вчинки, шкодувати про незроблені добрі справи, пробудила у ньому людські почуття. Дух нагадав герою про його самотнє, нещасне дитинство, заскорузлу зрілість, не здатну любити нікого і нічого, крім грошей.

Строфа ІІІ. “Другий із трьох Духів”

Бесіда

– Який Дух прийшов до головного героя другим? (Дух Теперішнього Різдва)

– Зачитайте опис зовнішності Духа.

– Як і чому змінилася кімната Скруджа? (Дух хотів показати герою всю красу святкового різдвяного інтер’єру, безліч страв, що готуються для святкового столу. Все це, безперечно, створює особливий настрій усім людям на Різдво; та й сам Дух був такий радісний і добрий, як це свято.)

Дух Минулого Різдва

– Як реагує Скрудж на появу Духа? Зачитайте цитату. (“Дух,- сказав Скрудж смиренно. – Веди мене, куди хочеш. Минулої ночі я йшов примусово й отримав урок, який не пройшов марно. Якщо цієї ночі ти теж повинен чого-небудь навчити мене, нехай і це буде мені на користь”.)

Складання схеми “Подорож з Духом Теперішнього Різдва”

– Що вразило вас в епізоді опису Різдва у сім’ї Кретчитів? (Сім’я жила дуже бідно, тому що дітей було багато, а батько, що працював на Скруджа, отримував мізерну платню, якої вистачало, щоб тільки не померти з голоду. Але, незважаючи на такі складні обставини, батьки і діти живуть дружно, турбуються одне про одного та навіть піднімають келихи за здоров’я містера Скруджа.)

– Що захотів змінити у житті Кретчитів Скрудж? (Він просить Духа урятувати Тайні Тіма від смерті.)

– Що здивувало героя у сім’ї його племінника? (Незважаючи на різко негативне ставлення Скруджа до свого родича, Фред все-таки виголошує тост за дядька і бажає йому щасливого Різдва.)

Висновок. Скрудж бачить, як радіють святу і веселяться люди, яких він не поважав раніше через їх бідність. І рудокопи, і моряки, і сім’ї Кретчитів та Фреда приготувалися до Різдва, вони вміють радіти йому, бо щасливіші за багатого, але самотнього, черствого комерсанта.

Строфа IV. “Останній із Духів”

– Що показав Дух Майбутнього Різдва герою? (Смерть усіма покинутого й обікраденого комерсанта; радість людей, що дізналися про його смерть; смерть Тайні Тіма)

– Про що просить Скрудж Духа? (Дати шанс йому все змінити: “Дух! Вислухай мене! Я вже не та людина, якою був. І я вже не буду таким, яким би став, якби не зустрівся з тобою”)

– Знайдіть цитати, що підтверджують зміни у характері героя. (“Я буду поважати Різдво у серці своєму і берегти пам’ять про нього увесь рік. Я спокутую своє Минуле Теперішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені. Я не забуду їхніх пам’ятних уроків, не закрию свого серця для них”.)

IV. Висновки

– Що дала Струджу подорож із Духами? (Примусила замислитися над своїм життям, пригадати своє дитинство і юність, викликала непереборне бажання змінити себе і навколишній світ.)

– У чому причини деградації особистості Скруджа? (Відсутність любові у сім’ї, бідність, самотність у дитинстві, жадібність до грошей, поступове зчерствіння душі, витіснення справжніх почуттів і цінностей підробними, фальшивими.)

– Чи змінився герой внаслідок фантастичної подорожі? (Так, він і сам відчуває це, усвідомлюючи себе людиною, що має серце і почуття.)

V. Домашнє завдання

Дочитати “Різдвяну пісню в прозі”; намалювати ілюстрацію до епізоду з повісті, який вразив найбільше.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя