Подбаймо про Землю разом. Позакласне читання
Матеріал уроку. Антуан де Сент-Екзюпері “Маленький принц” (уривки з повісті). V частина.
Мета. Продовжити роботу над уривками повісті “Маленький принц”. Вчити аналізувати художній твір, робити висновки. Розвивати вміння виразно читати, відповідати на питання за змістом тексту, правильно і чітко будувати речення. Виховувати справжні цінності людського життя, критичне ставлення до себе та оточуючих, прагнення змінити світ на краще.
Обладнання. Портрет автора. Книга “Маленький принц”. Фотографії планети з космосу. Ілюстрації
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Працюємо наполегливо,
Швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка
Не тратилась марно.
Всі за парти тихо сіли,
До роботи приступили.
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Вправа “Крісло автора”.
– Прошу по черзі займати “крісло автора” і зачитувати свій лист до принца.
2. Літературний диктант.
– Де відбулася зустріч автора з Маленьким принцом? (В пустелі.)
– Як називалася планета Маленького принца? (Астероїд В 612.)
– Яка вона була за розміром? (Маленька.)
– Що дістав принц з кишені? (Баранця.)
–
Навмання далеко… (не зайдеш).
Так прикро, коли забуваєш… (друзів).
III. Мотивація навчальної діяльності.
1. Евристична бесіда.
– Як називається наша планета?
– Яка за порядком Земля в Сонячній системі?
– Що ми отримуємо від Землі?
2. Гра “Дешифрувальник”.
– Викресліть кожну третю літеру і прочитайте вислів про Землю.
Зенмлкя – палашнектагінлайвбіулькше шдиувор. Воінапжикваз, борвспенуанційржисвет!
(Земля – планета і найбільше диво. Вона жива, бо все на ній живе.)
– Як ви розумієте цей вислів?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Жодна людина не приходить у світ просто так. Вона має своє призначення – знайти себе у Всесвіті, зрозуміти сенс життя. Маленький принц разом із його творцем відкрив скарби мудрості, готовий ними поділитися з усіма.
Сьогодні ми прочитаємо ще один розділ з книги “Маленький принц”. Ваше завдання зрозуміти, яку важливу мудрість висловив Маленький принц.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання вчителем.
– Яке страшенне насіння було на планеті Маленького принца?
– Яку шкоду можуть принести баобаби маленькій планеті?
– Про яке правило говорив Маленький принц? Як ви можете застосувати його до свого життя?
2. Словникова робота.
Ламати голову думати, шукати вихід із ситуації.
Ружа – троянда.
Прогавити – пропустити кого-небудь, пропустити щось, відволікаючись через неуважність, нерозторопність і т. ін.
Здихатися – позбутися.
Всенький – весь, цілий.
Прохромити – проколоти.
Багацько – багато.
Кавалок – шматок.
Назирці – слідом, услід за ким-, чим-небудь, не відстаючи.
Вельми – дуже, значною мірою.
3. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Про що дізнався оповідач третього дня?
– Про що запитав Маленький принц?
– Що буде, якщо прогавити баобаб? Прочитайте.
– Що потрібно робити з баобабами? Зачитайте.
– Розгляньте малюнок. Що ви на ньому бачите?
– Для чого оповідач так старався намалювати цей малюнок?
– Про яку небезпеку йде мова?
– Що уособлюють баобаби? (Зло, неправду, погані звички. Все це треба викорінювати з рідної планети і зі своєї душі.)
4. Читання тексту учнями мовчки.
– Як ви думаєте, чим займається принц щодня?
– Як він ставиться до своєї планети?
– Якими словами Маленького принца можна виразити головну думку твору? (“Встав вранці, привів себе у порядок, приведи в порядок і свою планету”.)
– Чи згодні ви з ним?
– Як ці слова стосуються кожного з нас?
VI. Підсумок уроку.
– Планета Земля – наша домівка у Всесвіті. Вона єдина і неповторна. Більше нема планети, де б звучали пташині голоси, розквітали квіти, дзюрчали струмочки. Але зараз вона засумувала, бо люди завдають багато шкоди, не думаючи про майбутнє Землі.
На землі, у домі вселюдському –
Протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема!
– Зараз ви попрацюєте в групах і складете план дій, що вам під силу зробити, щоб повернути планеті посмішку.
VII. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати п’яту частину повісті “Маленький принц”. Написати коротенький роздум на тему: “Якою людиною я буду”.
УРОК 74 Позакласне читання