Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Плутарх Порівняльні Життєписи
Плутарх Порівняльні Життєписи
Плутарх
Порівняльні Життєписи
Агесилай
I.
Цар Архидам, син Зевксидама, що правив лакедемонянами з великою славою, залишив після себе сина на ім’я Агід від своєї першої дружини Лампідо, жінки чудової і гідної, і другого, молодшого – Агесилая від Евполії, дочки Мелесиппіда. Оскільки влада царя мала згідно із законом перейти до Агіда, а Агесилай мав жити, як звичайний громадянин, він отримав звичайне спартанське виховання, дуже суворе і повне трудів, але таке, що привчало юнаків до покори. Тому-то, як повідомляють, Симонід і назвав
II.
Коли він знаходився в так званих агелах разом з іншими
Краса його в юні роки робила непомітною тілесну вада – кульгавість. До того ж він переносив її легко і життєрадісно, завжди першим сміявся над своїм недоліком і цим як би виправляв його. Від цього ще більш помітним робилося його честолюбство, оскільки він ніколи не виставляв свою кульгавість в якості приводу, щоб відмовитися від якої-небудь справи або роботи. Ми не маємо жодного зображення Агесилая, бо він сам не хотів цього і навіть перед смертю заборонив малювати своє мертве тіло або ліпити статую. Є відомості, що він був невеликого зросту і з вигляду нічим не визначний, але жвавість і життєрадісність за будь-яких обставин, весела вдача, привабливі риси і приємний голос примушували до самої старість надавати перевагу йому красивим і квітучим людям. Як повідомляє Теофраст, ефори наклали штраф на Архідама за те, що він взяв собі дружину дуже маленького зросту, (бо, – сказали вони, – вона буде народжувати нам не царів, а царьків).
III.
Під час правління Агіда Алкивіад втік з Сицилії в Лакедемон. Не встиг він як слід обжитися в Спарті, як його вже звинуватили в зв’язку з дружиною Агіда Тімеєю. Агід сам сказав, що дитини, що народилася у нього він не визнає своєю, але що це син Алкивіада. Тимея, як повідомляє Дурід, аж ніяк не була засмучена цим і вдома в присутності служниці шепотом називала дитину Алкивиадом, а не Леотіхидом, а сам Алкивіад говорив, що зійшовся з Тімеєю, не маючи на увазі її збезчестити, а з честолюбного бажання, щоб його нащадки правили над спартанцями.
Після цього Алкивіад таємно сховався з Лакедемона, побоюючись Агіда. До хлопчика ж Агід завжди відносився з презирством, вважаючи його незаконнонароджений. Але у час останньої хвороби Агіда Леотіхид плачем і проханнями добився того, що цар в присутності багатьох визнав його своїм сином. Однак після смерті Агіда Лісандр, що отримав над афінянами перемогу на морі і що користувався великим впливом у Спарті, запропонував передати царську владу Агесилаю, оскільки Леотіхид – незаконнонароджений і негідний отримати її. Багато які інші громадяни також виступили за Агесилая і прийнялися ревно підтримувати його, поважаючи його за високі етичні якості і ще за те, що він иховувався разом з ними і пройшов спартанське навчання. Однак в Спарті був деякий провидець Деопіт, що знав багато старовинних передбачань що вважався дуже досвідченим в божественних справах. Він заявив, що буде гріхом, якщо спартанці виберуть царем кульгавого, і під час розбору цього справи прочитав наступне провіщення:
Спарта! Одумайся нині! Хоч ти з душею гордовитою, Ходою твердою йдеш, але владу зростиш ти кульгаву, Багато доведеться тобі нежданих бід зазнати, Довго хльостати тебе будуть війни згубної хвилі.
Проти цього заперечив Лісандр, кажучи, що якщо спартанці так бояться цього оракула, то вони повинні швидше стерегтися Леотіхида. (Бо, – сказав він, – божеству байдуже, якщо царює будь-хто, що шкультигає на ногу, але якщо царем буде незаконнонароджений і, отже, не нащадок Геракла, то це і буде “кульгавим царюванням”. Агесилай додав до цього, що сам Посейдон засвідчив незаконне народження Леотіхида, вигнавши землетрусом Агіда з спальні, а Леотіхид народився більш ніж через десять місяців після цього.
IV.
На отаких – то основах і за таких обставин Агесилай був проголошений царем; він негайно вступив у володіння майном Агіда, позбавивши цього права Леотіхида як незаконнонароджений. Однак, бачачи, що родичі Леонтіхида з материнської сторони, люди цілком порядні і надто нужденні потребу, Агесилай віддав їм половину майна; так розпорядившись спадщиною, він замість заздрості і недоброзичливість здобував собі славу і добре відношення співгромадян. Зі слів Ксенофонта, Агесилай, у всьому корячись своїй вітчизні, досяг найбільшої влади і робив все, що хотів.
Ось що має на увазі Ксенофонт. У той час самої великою силою в державі були ефори і старійшини; перші з них мали владу тільки один рік, другі ж зберігали своє права довічно і мали повноваження, що обмежують владу царів, як про це розказано в життєписі Лікурга. Тому царі з давніх часів живуть з ними в розбратах, передаючи цю ворожнечу від батька до сина. Але Агесилай обрав інший шлях. Замість того, щоб сваритися з ними і робити їх своїми ворогами, він всіляко годив їм, не роблячи нічого без їх ради, а будучи покликаний ними, завжди поспішав з’явитися можливо швидше. Всякий раз, коли підходили ефори, коли він, сидячи на царському троні, вирішував справи, він підіймався їм назустріч; кожному знову вибраному старійшині він завжди посилав як почесний дар теплий плащ і бика. Цими вчинками він хотів показати, що шанує їх і тим прославляє їх достоїнство, В дійсність же непомітно для навколишніх все більш зміцнював власна могутність і збільшував значення царської влади завдяки загальноій повазі, якою він користувався.
V.
У своїх відносинах з співгромадянами він був бездоганний, коли справа торкалася ворогів, але не друзів: противникам він не заподіював шкоди несправедливо, друзів же підтримував і в несправедливих вчинках. Агесилай вважав ганебним не поважати своїх противників, якщо вони діяли гідно, але не міг засуджувати своїх друзів, коли вони помилялися, більш того він гордився, що допомагав їм, беручи тим самим участь в помилках, що здійснюються, бо вважав, що ніяка допомога, що надається друзям, не є ганьюою. Коли його вороги попадали в біду, він першим виражав їм своє співчуття і охоче приходив на підмогу, якщо вони про це просили; так він завойовував загальну любов і залучав всіх на свій бік. Помітивши це, ефори, побоюючись посилення Агесилая, наклали на нього штраф під приводом, що громадян, що належали всьому місту, він робить як би своєю власністю. Бо подібно тому, як дослідники вважають, що якби у всесвіті зникли б суперечка і ворожнеча, то через згоду всіх речей між собою не тільки зупинилися б небесні світила, але припинилося б всяке народження і рух, – так, очевидно, і законодавець лакедемонський вніс в свою державу честолюбство і суперництво як засіб для розпалювання доброчесності, бажаючи, щоб суперечки і змагання завжди існували в середовищі гідних громадян; бо взаємна слухняність і доброчинність, досягнута без попередньої боротьби, є вияв бездіяльності і несміливості і несправедливо носить ім’я однодумності. Для деяких очевидно, що це розумів ще Гомер: він не зобразив би Агамемнона задоволеним тим, що Одіссей і Ахілл лають один одного жахливими словами, якби не вважав, що ревниві незгоди кращих людей один з одним приносять велику користь спільній справі. Однак тут неможливо обійтися без відомих обмежень, бо дуже далеко йдуче змагання шкодить державі і приносить багато бід.
VI.
Ледве встиг Агесилай вступити на царювання, як люди, прибулі з Азії, сповістили, що персидський цар готує великий флот, щоб витіснити лакедемонян з моря.
Лісандр, бажаючи негайно відправитися в Азію, щоб допомогти своїм друзям, яких він залишив там правителями і володарям міст і які потім за жорстокість і насильства були або вигнані співгромадянами, або убиті, переконав Агесилая почати війну і зробити далекий похід, переправившись через море раніше, чим варвар закінчить свої приготування. Одночасне Лісандр написав своїм друзям в Азію, щоб вони відправили послів в Лакедемон і просили в полководці Агесилая.
Отже, Агесилай з’явився в Народні збори і погодився прийняти на себе керівництво війною, якщо йому дадуть тридцять спартанців в якості воєначальників і радників, дві тисячі вільновідпущенників і шість тисяч воїнів з числа союзників.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- ПЛУТАРХ (бл. 45 – бл. 125) ПЛУТАРХ (бл. 45, Херонея, Беотія – бл. 125) – давньогрецький письменник. Про життя Плутарха дещо відомо завдяки його власним розповідям про свою сім’ю і власну діяльність. Він народився у вельможній родині м. Херонея (Беотія), навчався в Афінах та Александрії, добре знався на філософії, природничих науках,...
- Древня російська “Бджола” по пергаменному списку Бджол-переказний збірник виречень і коротких історичних анекдотів (тобто малюсіньких оповідань про вчинки знаменитих людей), відомий у давньоруській книжності. Він зустрічається в трьох різновидах. Найпоширеніша містить 71 главу, вона була переведена не пізніше XII-XIII вв. З назв глав (“Про мудрість”, “Про навчання й бесіду”, “Про багатство й злиденність”, “Про сум і...
- Джозеф-Редьярд Кіплінг Синові у перекладі Є. Сверстюка Джозеф-Редьярд Кіплінг Синові Перекладач: Є. Сверстюк Джерело: З книги: Антологія зарубіжної поезії другої половини ХІХ – ХХ сторіччя (укладач Д. С. Наливайко).- К.: “Навчальна книга”, 2002. Як вистоїш, коли всі проти тебе – Упали духом і тебе клянуть, Як всупереч усім ти віриш в себе, А з їх зневіри також...
- Якщо – РЕДЬЯРД КІПЛІНГ (1865-1936) – МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ РЕДЬЯРД КІПЛІНГ (1865-1936) Якщо Як вистоїш, коли всі проти тебе – Упали духом і тебе кленуть, Як всупереч усім ти віриш в себе, А з їх невіри також візьмеш суть; Якщо чекати зможеш ти невтомно, Оббреханий – мовчати і пройти Під поглядом ненависті, притому Не фати цноти...
- Моє ставлення до життєвого досвіду батьків Якої організації приєднатися. І в той же час розмірковую, чи потрібно це мені. У роки юності моїх батьків існувала лише одна молодіжна організація – комсомол. Мої батьки були комсомольськими активістами, проте це аж ніяк не допомогло їм у подальшому житті. Змінився суспільний устрій – змінилось і ставлення до комсомолу. Мої...
- Правопис апострофа Апостроф ставиться Тільки після приголосного у словах перед я, ю, є, ї, що позначають два звуки [йа], [йу], [йе], [йі]. При цьому попередній приголосний залишається твердим. Апостроф пишеться: 1) після приголосного звука перед ї завжди пишеться апостроф! 2) після б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншого приголосного,...
- Твiр-лист. Навiки залишився у Тобольську Люба Галино! Я часто згадую тi днi, коли була у твоєму мiстi. Тобольськ знаходиться так далеко вiд Харкова: мiж нами зараз тисячi кiлометрiв. Чотири доби на поїздi – це й цiкаво, бо навiть у вiкно потяга побачила пiвсвiту. Але по-своєму й важко: чотири доби на колесах… Коли я повернулась до...
- Розкриття проблеми громадянської відповідальності поводиря нації у поемі “Мойсей” Кожен народ має душу. Народна душа – це співці слова і духу народного. Одним із них є Іван Якович Франко. У поемі “Мойсей” він висвітлює проблему відносин між вождем і народом. Вождь і народ – це дві частини одного цілого. Якщо не буде першого – то не буде й другого,...
- Мої шкільні товариші. Твір-міркування Когось із них я знаю з дитячого садка, з кимсь познайомилася вже в школі. Всі ми дуже різні, а поєднує нас школа, іноді – спільні нтереси. Я знаю, що коли ми закінчимо школу, то всі розбіжимося в різні сторони, будемо рідко зустрічатися, наші погляди на життя зміняться, будуть нові проблеми,...
- Людина і слово Якщо уявити, що світ, який нас оточує,- це поле, а слова, які називають предмети оточуючого світу,- рослини на цьому полі, то в кожної людини таке поле покрите рослинністю далеко неоднаково (одні предмети і їх назви людина знає краще, інші – гірше, третіх не знає зовсім). Найважче засвоюються і найшвидше забуваються...
- Твір роздум Пізнай самого себе Коли людина знає свої справжні достоїнства і вади, їй легше добитися успіху в будь-якій роботі, визначити своє місце в колективі, стати кращим. Спробуй дізнатися, який ти є насправді, без недооцінок і переоцінок, пізнай самого себе. Для цього дотримуйся таких правил. Завжди думай про те, як ставляться до тебе люди. Якщо...
- “Що посієш, те й пожнеш” Коли я чув це прислів’я раніше, то був переконаний, що мова йде лише про працю людини. Якщо зробити корисну річ – то будеш щось з того мати. Однак, якщо копнути глибше, і заглибитись у суть тих слів, то зрозумівши їх, можна перенести весь іх зміст на взаємини людей. Якщо посіяти...
- “Робити щасливими інших – найважливіший спосіб стати щасливим” Кожна людина намагається бути щасливою. Але це поняття має надто широкий зміст. Кожен вибирає ту стежку, якою йде все життя, обирає і те, що робить його щасливим. Однак, які б вподобання у вас не були, чим би займатися не хотіли, що б вам не подобалось робити по житті, все ж...
- Опис Малюнка Шевченка “Робінзон Крузо” Переді мною в підручнику маленька репродукція малюнка Тараса Григоровича Шевченка “Робінзон Крузо”. Що я можу сказати, дивлячись на цю репродукцію, якщо уявити, що я не читала відомого роману Даніеля Дефо та не знаю, хто ж такий цей Робінзон Крузо. Центральне і, як на мою думку, головне місце на малюнку займає...
- “Забудеш рідний край – тоді твій корінь всохне” Колись була чудова пісня. Називалась вона “З чого починається Вітчизна” і розповідала про ті прості речі, з яких складається це вагоме і дуже важливе для кожного слово – Батьківщина. Це і мамина пісня, і бабусині вишивані рушники, і наші друзі, з якими ми пережили немало хороших і гірких хвилин, це...
- “Чи є зміна переконань ознакою слабкості?” Люди постійно сперечаються між собою, доводять один одному певні істини, ідеї, транслюють свої власні переконання в суспільний простір і, відповідно, очікують певної реакції з боку інших людей. У різних людей можуть бути відмінні переконання, думки і погляди на життя, з цієї причини всі ми сперечаємося один з одним, щось доводимо,...
- “Людина і Світ. Ч. Ліксон: “Конфлікти – це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс” і Конфлікт – це нормально. Кожен за часами переживає внутрішній і зовнішній конфлікти. Це нормальне явище і ознака вашого прагнення до внутрішньої рівноваги, ознака вашого розвитку і зростання. Конфлікт має багато рівнів. Конфлікт – це не тільки вираз ваших власних труднощів, комплексів або особистої психології. Це поєднання вашої внутрішньої напруженості,...
- “Дисципліна – це свобода чи необхідність?” Кожна людина хоче жити, як можна краще, але проблема в тому, що цього вдається досягти далеко не завжди. Всі ми знаємо і можемо прекрасно переконатися в тому, що багато людей мріють, ставлять собі певні цілі, але в кінцевому підсумку їх не домагаються. Тобто, їх життя так і не стає кращим....
- Сюжет по прислів’ю (“Людина від неробства хворіє, а від праці здоровішає”) Коли людині нема чим зайнятися, то він придумує всякі забави, від яких потім і сам може постраждати. Хлопчиська лазают по заборах, підривають петарди, а потім попадають у лікарні з переломами й опіками. А от якщо в людини є улюблене хобби, те він від цього стає й здоровее й богаче. Самі...
- Засади творчості Хвильового У 1925-1928 роках головною подією української культури була літературна дискусія, де відбувалося зіткнення просвітянської моделі літератури й європейської (модерністської). Найавторитетнішим прихильником другої позиції був Микола Хвильовий. Назва започаткованої ним вапліте (Вільної академії пролетарської літератури) – була алюзією на Академію Платона. Головне правило засідань цієї літорганізації – абсолютна свобода суджень. Хвильовий...