ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА РІК. КАНІКУЛИ (Анатолій Костецький)
Мета: систематизувати знання учнів, здобуті протягом року; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; формувати вміння сприймати зміст вірша, образність мови; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Прочитай виразно!
Мати просить в Саші: “Син!
Ти сходи у магазин!
Купиш сир, ситро, сирок,
І яєць один лоток,
М’яса, сухарів, редиски,
Сині сливи і іриски,
Ще насіння, сіль,
І смородину, синок,
Трохи сала й ковбасу!”.
“Мамо, я ж не донесу!”.
2. Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Кукурудза на городі
Дивувалась своїй вроді:
Милувалась дуже-дуже
Наче в дзеркало в калюжу.
Білі зуби, коса довгенька,
Та сукня гарна, зелененька.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра “Дуель”
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики “Повтори і пригадай” (с. 170). Оцінюють відповіді одне одного.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми проведемо
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Назви жанр твору”. Робота в парах
“Пандора” | Притча |
“Тополя” | Вірш |
“Лебідь” | Оповідання |
“Золотий черевичок” | Легенда |
“Реве та стогне Дніпр широкий…” | Повість |
“Дикі каченята” | Народна казка |
“Зачарована Десна” | Міф |
2. Фізкультхвилинка
3. Опрацювання вірша Анатолія Костецького “Канікули”
1) Гра “Передбачення”.
“Канікули”.
“Канікули”!
“Канікули”?
– Прочитайте заголовок з відповідною інтонацією.
– Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, який має такий заголовок?
2) Виразне читання вірша вчителем.
– Чи сподобався вам вірш?
– Які почуття він у вас викликав?
– Які картини ви уявляли слухаючи його?
3) Робота в парах.
Читання вірша учнями в парах. Підготовка до виразного читання вірша
– У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?
– Як передасте почуття радості від очікування канікул?
4) Виразне читання вірша учнями.
Кілька учнів виразно читають вірш, а решта аналізують, чи вдало дібрана інтонація, тон і темп читання.
5) Гра “Диктор телебачення”.
Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
6) Вправа “Мікрофон”.
– Що ви очікуєте від літніх канікул?
7) Цікаво знати!
– Що, на вашу думку, спільного між школярами, студентами і, уявіть собі, депутатами? Я вже мовчу про собак. Мабуть, ніколи не здогадаєтеся: канікули! Не знаю, як у депутатів, а невже й у чотириногих друзів бувають канікули?
Історія цього солодкого кожному школяреві слова сягає сивої давнини, отож полиньмо до Стародавнього Риму.
З двадцять другого липня по двадцять третє серпня Сонце перебуває в сузір’ї Пса, а поява над горизонтом зірки Сіріус із цього сузір’я збігалася зпочатком великої спеки, тому саме в цей час римський сенат робив у своїх засіданнях перерву, яку називали канікулами. Чому саме так називали? Ось тут і зарито собаку: якщо перекласти з латини слово “канікули”, то й вийде назва нашого чотириногого друга. Згодом канікулами почали називати літню перерву в роботі навчальних закладів, а ще пізніше – узагалі будь-яку усталену перерву в навчанні учнів і студентів. До речі, цим словом називають сьогодні й перерву в роботі Верховної Ради України.
І вкотре переконуєшся: скільки таємниць приховує мова – цей океан людської творчості й мудрості!
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Мені було цікаво…
– Свою роботу на уроці оцінюю…
– Урок завершую з… настроєм.