ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА РІК. КАНІКУЛИ (Анатолій Костецький)

Мета: систематизувати знання учнів, здобуті протягом року; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; формувати вміння сприймати зміст вірша, образність мови; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Прочитай виразно!

Мати просить в Саші: “Син!

Ти сходи у магазин!

Купиш сир, ситро, сирок,

І яєць один лоток,

М’яса, сухарів, редиски,

Сині сливи і іриски,

Ще насіння, сіль,

сирок,

І смородину, синок,

Трохи сала й ковбасу!”.

“Мамо, я ж не донесу!”.

2. Робота над скоромовкою

Гра “Дощик”

Кукурудза на городі

Дивувалась своїй вроді:

Милувалась дуже-дуже

Наче в дзеркало в калюжу.

Білі зуби, коса довгенька,

Та сукня гарна, зелененька.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах. Гра “Дуель”

Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики “Повтори і пригадай” (с. 170). Оцінюють відповіді одне одного.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми проведемо

останній урок літературного читання у 4-му класі. Пригадаємо твори, які вивчали протягом року, зустрінемося з нашими улюбленими героями.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра “Назви жанр твору”. Робота в парах

“Пандора”

Притча

“Тополя”

Вірш

“Лебідь”

Оповідання

“Золотий черевичок”

Легенда

“Реве та стогне Дніпр широкий…”

Повість

“Дикі каченята”

Народна казка

“Зачарована Десна”

Міф

2. Фізкультхвилинка

3. Опрацювання вірша Анатолія Костецького “Канікули”

1) Гра “Передбачення”.

“Канікули”.

“Канікули”!

“Канікули”?

– Прочитайте заголовок з відповідною інтонацією.

– Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, який має такий заголовок?

2) Виразне читання вірша вчителем.

– Чи сподобався вам вірш?

– Які почуття він у вас викликав?

– Які картини ви уявляли слухаючи його?

3) Робота в парах.

Читання вірша учнями в парах. Підготовка до виразного читання вірша

– У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

– Як передасте почуття радості від очікування канікул?

4) Виразне читання вірша учнями.

Кілька учнів виразно читають вірш, а решта аналізують, чи вдало дібрана інтонація, тон і темп читання.

5) Гра “Диктор телебачення”.

Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.

6) Вправа “Мікрофон”.

– Що ви очікуєте від літніх канікул?

7) Цікаво знати!

– Що, на вашу думку, спільного між школярами, студентами і, уявіть собі, депутатами? Я вже мовчу про собак. Мабуть, ніколи не здогадаєтеся: канікули! Не знаю, як у депутатів, а невже й у чотириногих друзів бувають канікули?

Історія цього солодкого кожному школяреві слова сягає сивої давнини, отож полиньмо до Стародавнього Риму.

З двадцять другого липня по двадцять третє серпня Сонце перебуває в сузір’ї Пса, а поява над горизонтом зірки Сіріус із цього сузір’я збігалася зпочатком великої спеки, тому саме в цей час римський сенат робив у своїх засіданнях перерву, яку називали канікулами. Чому саме так називали? Ось тут і зарито собаку: якщо перекласти з латини слово “канікули”, то й вийде назва нашого чотириногого друга. Згодом канікулами почали називати літню перерву в роботі навчальних закладів, а ще пізніше – узагалі будь-яку усталену перерву в навчанні учнів і студентів. До речі, цим словом називають сьогодні й перерву в роботі Верховної Ради України.

І вкотре переконуєшся: скільки таємниць приховує мова – цей океан людської творчості й мудрості!

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра “Закінчи речення”

– Сьогодні на уроці я вчився…

– Мені було цікаво…

– Свою роботу на уроці оцінюю…

– Урок завершую з… настроєм.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА РІК. КАНІКУЛИ (Анатолій Костецький)