Перша казка про творення світу
Матеріал уроку. Українська народна казка “Яйце-райце” (продовження).
Мета. Закріпити знання дітей про чарівні казки. Удосконалювати вміння чигати діалоги, знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку. Формувати уміння висловлювати судження. Вчити складати характеристику дійових осіб казки. Виховувати любов та повагу до усної народної казки.
Обладнання. Ілюстрації до казки, аудіозапис пісні “Голуб і голубка”.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Обговорення вивченого на попередньому уроці.
1. Перегляньте
2. Слово учителя.
Пригадаймо першу частину казки. “Коли ще жайворонок був царем, а царицею миша”, жили вони в мирі і злагоді, аж поки не змогли одним зернятком поділитись. Така маленька незгода, як пшеничне зернятко, призвела до великої війни між земним і небесним світами. Поразку потерпів небесний.
Ця коротенька притча дуже повчальна. Хто живе в злагоді, той мудрий, а навіть найменша незгода, намагання привласнити собі більше від чужого, може стати причиною великих втрат.
Коли між небом і землею виникає війна, все в
3. Стислий переказ першої частини казки.
План
1. Війна між царем та царицею.
2. Розмова орла зі стрільцем.
3. Орел у стрільця вдома.
4. Отримання “яйця-райця”.
III. Мовна розминка.
1. Гра “Відгадай слово”.
ПРЦ | ЦР | РЛ | СТРЛЦ |
(цариця) | (пар) | (орел) | (стрілець) |
2. Гра “Деформований текст”.
Стрілецьповіривзабраворлаіпринісдодому.
– Знайдіть це речення у тексті.
IV. Опрацювання другої частини твору.
1. Читання казки вчителем.
– Послухайте уважно продовження цієї казки.
2. Читання казки мовчки.
3. Словникова робота.
– Знайдіть виділені слова. Чи знаєте ви їх значення? Зверніть увагу, що у кінці казки є пояснення цих слів. Прочитайте їх.
4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Скільки років тому орел пішов на війну?
– Простежте послідовність, до кого прилетіли орел з чоловіком. (До дядька – до брата – до тата.)
– Знайдіть і прочитайте у казці, що пообіцяв батько чоловікові замість яйця-райця.
– Об що розбив чоловік яйце?
Чоловік мав розбити яйце-райце вдома, в своїй господі, попередньо обгородивши її. Але ненароком розбив його далеко від дому. І ось посунув з яйця всілякий скот, а загнати його назад в яйце чоловік уже не в силі.
Не трапився б світовий безлад, якби не порушив чоловік заповіді – і розвинувся б сад земного блаженства. Але почався хаос, з яким сам герой справитись не зміг. І тут з’явився змій, володар земних знань. Він готовий загнати скот у яйце, але за плату.
– Якої плати зажадав змій?
– Хто допоміг парубкові виконати бажання змії?
– Напишіть послідовність, хто вилазив з нори.
(Змія – стара баба – дівчина).
5. Робота за малюнком на с. 29.
– Хто зображений на малюнку?
– Знайдіть і зачитайте у тексті уривок, який відповідає малюнку.
– Опишіть хлопця, дівчину.
6. Робота за малюнком на с. 32.
– Що зображено на малюнку?
– Як ви гадаєте, чому саме коровай намальований в кінці казки?
7. Прослуховування аудіозапису.
– Прослухайте давну українську пісню “Голуб і голубка”.
– Чи чули ви цю пісню?
– Чи схожа її тема із сюжетом казки?
V. Підсумок уроку.
– Чи сподобалась вам казка?
– В якій ще казці згадується про яйце?
– Який висновок ми можемо зробити з цієї казки?
– Так, як герой казки в далекій дорозі не знає, що чекає його вдома, так і людина, зайнята щоденними турботами, не знає свого майбутнього, яке твориться вже зараз, цієї хвилини, а заклалось ще вчора, в минулому.
VI. Домашнє завдання.
Виразно читати другу частину казки. Стисло переказувати.