ПАВУТИНКА НАДІЇ
Літературний багаж. Пригадайте твори японської літератури, вивчені в попередніх класах. У чому полягає їхня своєрідність? Що ви знаєте про японську культуру?
Однією з характерних ознак японської культури є мінімалізм – тобто вміння малим охопити велике, у краплині роси побачити весь світ. Ця особливість притаманна і японській літературі. Неперевершеним майстром “оповідання завбільшки з долоню” є Рюноске Акутагава.
Митець з’явився на світ у Токіо в родині торговця молоком. Відбулося це 1 березня 1892 р. – за давнім національним
Ще підлітком Акутагава зацікавився творчістю європейських письменників і мислителів, після закінчення школи вивчав
Молодого митця цікавила передусім поведінка людини в ситуації особистісного й морального вибору, а відповіді на “вічні питання” він намагався знайти в давніх притчах, релігійних текстах, історичних нарисах і легендах. Про свою пристрасть до минулого Акутагава говорив так: “Душа людини в давнину і сучасної людини має багато спільного. От у чому річ”. У минувшині письменник шукав пояснення вчинків, думок, психології сучасників. Досить часто у його творах простежуються культурні паралелі, пов’язані з давніми японськими релігійними традиціями, зокрема – буддійськими.
Консультація архіваріуса
Буддизм є однією з провідних світових релігій. Особливого поширення він набув у країнах Сходу. Засновник буддизму і головний об’єкт поклоніння в ньому – принц Гаутама Сіддхартха, який, згідно з оповідями, жив у 563-483 pp. до н. е. За легендою, у віці тридцяти п’яти років Гаутама досяг просвітління й докорінно змінив своє життя. Послідовники назвали принца Буддою, що в перекладі означає “просвітлений”, “пробуджений”. Мета буддистів – досягнути духовного просвітління, позбавившись страху, невігластва, егоїзму, лінощів, заздрощів, жадібності та інших вад.
Після закінчення університету, 1916 p., Акутагава отримав посаду викладача англійської мови у військово-морській школі. Своє тодішнє життя він потім опише в циклі новел про вчителя – чесну, але трохи непутящу людину, яка часто потрапляє в кумедні ситуації. Згодом письменник працював як спеціальний кореспондент газети “Осака Майніті сімбун”, виступав з лекціями в різних містах Японії. Саме в той період народилися його найкращі твори, до яких, зокрема, належать “Павутинка”, “У чагарнику”, “Мандарини”, “Вагонетка”, “Усмішка богів”, “Свято хризантем”. Акутагава досягає високої майстерності як новеліст: працює з різноманітним матеріалом, віртуозно будує сюжет, кількома словами створює соковиті образи, поглиблює філософський зміст текстів.
Активною творчою працею письменник намагався врятуватися від духовних і психологічних проблем, які з року в рік погіршували стан його здоров’я. Однак із часом криза лише поглиблювалася…
Акутагаві судилося прожити лише тридцять п’ять років, але зробити він устиг чимало. І хоч сам митець аж надто скромно оцінював свої досягнення, його письменницька слава свідчить про інше. Уже кілька десятиліть книжки Акутагави активно видаються різними мовами, а їхнього автора визнано класиком японської літератури.
Перевірте себе
1. Стисло розкажіть про життя Акутагави.
2. Назвіть твори японського письменника. У якому жанрі Акутагава досягнув великої майстерності? У чому вона полягає?
3. Робота в парах. Обговоріть сформульоване Акутагавою визначення художньої літератури як “мистецтва самовираження за допомогою слів”. Як ви розумієте зміст цього визначення? Чи згодні ви з таким баченням літератури? А як визначили б сутність літературної творчості ви?
4. Теми проектів. “Сюжети новел Акутагави в кіношедеврі А. Куросави “Расьомон””; “Порівняльна характеристика повісті М. Гоголя “Ніс” і однойменної новели Р. Акутагави”.
Перед читанням. Пригадайте, що таке підтекст. Під час читання новели “Павутинка” зверніть увагу на використання підтексту для розкриття її філософського змісту.