Оповідання, уривки з повістей. Микола Носов “Фантазери”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ТАКІ ВОНИ, ДІТИ СВІТУ
Урок 22
Тема. Оповідання, уривки з повістей. Микола Носов “Фантазери”
Мета: ознайомити учнів з відомим російським письменником і його твором; вчити сприймати великі за обсягом твори цілісно, висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання, пам’ять, кмітливість, вміння самостійно і творчо переказувати прочитане; виховувати інтерес до читання.
Обладнання: мапа світу; кліше на дошці “Я так думаю…”, “Я вважаю…”; анаграма;
ХІД УРОКУ
I. Емоційне налаштування на урок
– Діти, подивіться одне на одного, усміхніться. Тепер усміхніться до мене. Ось із таким хорошим настроєм, доброзичливим ставленням одне до одного ми й розпочинаємо наш урок.
Давайте згадаємо, якими повинні бути учні на уроці? (Уважними, розумними, організованими, слухняними, активними)
II. Мотивація навчальної діяльності
>> Гра “Переплутанка” (читання анаграм)
Бусавто (автобус)
Кокродил (крокодил)
Линебиці (небилиці)
Нняваре (варення)
Стиплипере (переплисти)
Зиморово (морозиво)
Шешбре (брешеш)
Давпрощиця
III. Повідомлення теми й завдань уроку
– Сьогодні ми прочитаємо дуже цікавий уривок з оповідання російського письменника Миколи Носова “Фантазери” про двох хлопчиків, які дуже любили вигадувати незвичайні історії, будемо колективно обговорювати прочитане й висловлювати особисті міркування, проведемо дискусію за деякими питаннями з твору.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом поета
– Відомий російський дитячий письменник Микола Носов народився в сім’ї актора. Дитинство його пройшло в містечку Ірпінь, неподалік Києва, де він навчався в гімназії. У шкільні роки захоплювався музикою, хімією. Навчався в Київському художньому інституті, потім – у Московському інституті кінематографістів. Майже 20 років працював режисером на студії мультфільмів та одночасно писав твори для дітей.
Як розповідав сам Носов, у літературу він прийшов випадково: підростав його син, і потрібно було розповідати дедалі нові й нові казки, різні кумедні історії для нього та його приятелів-дошкільнят.
Перші оповідання М. Носова були написані весело, з гумором. Вони відразу стали надзвичайно популярними серед юних читачів. Діти досі із захопленням читають книжки “Веселі оповідання”, “Весела сімейка”, “Пригоди Незнайка та його друзів” та інші. Герої цих творів – винахідливі, допитливі, непосидючі хлопчаки, які досить часто потрапляють у комічні ситуації.
2. Виразне читання тексту за схемою “учитель + учні”
3. Словникова робота
4. Літературний диктант (робота в зошиті)
– Про що розмовляли Мишко і Стасик?
– Як ви вважаєте, чому Ігор не зміг розповісти свою вигадку хлопцям?
– Чому Мишко і Стасик, які самі полюбляли вигадувати, назвали Ігоря брехуном?
– Чи можна вважати Мишка і Стасика добрими, справедливими хлопцями?
– А чи пробували ви розповідати небилиці? Як до цього ставилися ваші знайомі?
5. Вибіркове читання
– Знайдіть і зачитайте епізод, де друг хлопців Ігор перехитрив свою маму і сестру.
– Прочитайте, яка з їхніх вигадок вам найбільше сподобалася?
6. Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу “Я так думаю”
>> Робота в групах
Учасниками дискусії є всі учні класу, яких учитель об’єднує у дві групи.
1-ша група доводить, що вигадки хлопців – це небилиці, а не брехня.
2-га група доводить, що їхній друг учинив дуже погано.
Учитель є ведучим під час цієї дискусії, він контролює перебіг дискусії, оцінює участь кожного.
7. Робота в парах
– А зараз пофантазуйте! Оберніться одне до одного і пригадайте смішний випадок з вашого шкільного життя, можете доповнити його небилицями.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Навчальна гра “Додай наступне”
Учень називає слово, яке хлопці використовували у своїх небилицях, та передає естафетну паличку сусідові. Той згадує ще одне слово і передає далі.
Наприклад:
Великий,
Великий, малий,
Великий, малий, Африка…
Учитель стежить за тим, хто з учнів запам’ятав більше слів із тексту.
2. Робота в зошиті
VI. Підсумок уроку
– Хто автор оповідання, з яким ми сьогодні ознайомилися?
– Покажіть на мапі країну, у якій жив і працював Микола Носов.
– Чого вчить нас це оповідання?
– Чому чесність і справедливість є основними в поведінці кожної людини?
Завдання для ерудитів
– Прочитайте самостійно твір цього автора “Карасик” і поділіться з нами своїми враженнями від прочитаного.