Оповідання та казки про тварин. Джералд Даррел “Цикламенові гаї”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
БРАТИ НАШІ МЕНШІ
Урок 26
Тема. Оповідання та казки про тварин. Джералд Даррел “Цикламенові гаї”
Мета: ознайомити учнів з оповіданням англійського письменника; пробуджувати інтерес до тваринного світу; вчити знаходити у структурі тексту художні описи природи, самостійно визначати головних і другорядних персонажів, складати план до тексту і вміти ним користуватися під час переказу прочитаного; удосконалювати навички виразного і правильного читання; розширювати словниковий запас учнів; виховувати
Обладнання: мапа світу; маршрутний аркуш; таблиці до ігор “Точно і швидко”, “Незвичайна математика”; скоромовка, дипломи; підручник; робочий зошит.
ХІД УРОКУ
I. Емоційне налаштування на урок
– Рада знову вас вітати і урок наш розпочати,
Будемо навчатись гарно, швидко весело і вправно.
– Настрій?
– Супер!
– Погода?
– Клас!
– До роботи! Все гаразд!
II. Повідомлення теми і завдань уроку
– Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, урок-марафон. Він відрізняється від звичайного тим, що ми будемо працювати,
№ з/п | Назва зупинки | Завдання, які потрібно виконати | Підпис начальника станції |
1 | Поміркуй! | Гра “Точно і швидко. Хто або що? “ | |
2 | Порахуй! | Гра “Незвичайна математика” | |
3 | Поспіши! | Читання скоромовки | |
4 | Дізнайся! | Ознайомлення з темою уроку і біографією автора | |
5 | Читай! | Читання оповідання “Цикламенові гаї” | |
6 | Відповідай! | Аналіз змісту твору | |
7 | Склади і перекажи! | Складання плану до тексту і переказу за планом | |
8 | Порадій! | Отримання дипломів за гарні успіхи на уроці |
III. Робота над новим матеріалом
– Вирушаємо у подорож! Будьте дуже уважні й активні, адже наприкінці маршруту найактивніші учні будуть нагороджені дипломами.
>> Зупинка 1. Поміркуй!
Гра “Точно і швидко. Хто або що?”
Кує – … (зозуля)
Гавкає – … (собака)
Каркає – … (ворона)
Нявчить – …
Дзижчить – …
Шипить – …
Варить – …
Реве – …
>> Зупинка 2. Обчисли!
Гра “Незвичайна математика”
– Виконайте дії і прочитайте результат.
Про – ро + так – к + хи = … (птахи)
Зоря – оря + віра – а + і = … (звірі)
Кінь – нь – і + ом + ахи = … (комахи)
Рибак – бак + бик – к = … (риби)
– Яким одним узагальнювальним словом можна назвати всі утворені слова?
>> Зупинка 3. Поспіши!
Читання скоромовки на одному мовному видиху
Летів горобець через безверхий хлівець,
Ніс четверик гороху без червотоку,
Без червоточини, без прачервоточини.
>> Зупинка 4. Дізнайся!
Повідомлення теми уроку, біографії автора
– Сьогодні ми продовжимо читати твори про тварин та познайомимося з англійським письменником Джеральдом Малколмом Дарреллом і його цікавим оповіданням “Цикламенові гаї”.
Джеральд Даррелл – відомий англійський зоолог і мандрівник, автор літературних творів, статей, кінофільмів, радіо – та телепередач про природу.
Народився він 1925 року в сім’ї інженера в індійському місті Джамшедпур. Екзотична природа Індії справила надзвичайно сильне враження на маленького Джеррі, першим словом якого було “зоопарк”.
Батько Джеррі помер, коли хлопчикові виповнилося три роки, залишивши дружину з чотирма дітьми. А через кілька років Даррелл переїхали до Греції на острів Корфу. Протягом шести років Джеррі міг спостерігати життя рослин і тварин на цьому чудовому острові.
Захоплення хлопчика природою проявилося у збиранні змій, жаб, птахів та інших тварин. Саме щасливому життю на Корфу була присвячена одна з найпопулярніших книг Дж. Даррелла “Моя сім’я та інші звірі”.
1939 року родина переїжджає до Англії. Тут після закінчення коледжу Джеральд Даррелл йде працювати спочатку в зоомагазин, а згодом – доглядачем тварин у зоопарку. І від того часу Джеральд – учасник експедицій до Африки, Південної Америки, Нової Зеландії, Австралії – займається відловом тварин для зоопарків. Проте Даррелл мріє створити власний зоосад, у якому б утримувалися тварини, що в природних умовах перебувають на межі вимирання.
1958 року Джеральд Даррелл заснував невеликий зоопарк на острові Джерсі, що мав на меті збереження і розмноження диких тварин, які вимирали. Нині Джерсійський зоопарк відомий на весь світ. Протягом усієї своєї діяльності Даррелл пропагував ідею збереження природи, ділився досвідом щодо утримання тварин у неволі.
Літературною діяльністю Джеральд Даррелл зайнявся за порадою свого брата, відомого англійського письменника, який запропонував йому писати книгу про свої експедиції. Твори Джеральд а Даррелла вирізняють тонкий гумор, цікавий сюжет. Діяльність Джеральда Даррелла як директора зоопарку, письменника-натураліста, зоолога мала надзвичайно велике значення у справі збереження рідкісних видів тварин.
>> Зупинка 5. Читай!
Опрацювання твору “Цикламенові гаї”
1) Слухання твору учнями. Перевірка первинного сприймання.
– Як вже від самого початку зрозуміло, що події відбуваються не в нашій країні?
– Хто розповідає цю історію?
2) Словникова робота.
3) Читання оповідання учнями мовчки.
>> Зупинка 6. Відповідай!
Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання
– З якою метою хлопчик взяв сороченят із гнізда?
– Як він себе виправдовував? Чи добре так чинити? Як герой ставиться до птахів?
– Чому сім’я Джері так по-різному поставилася до птахів?
– Оцініть поведінку мами і дітей?
– Назвіть головних і другорядних персонажів.
– Чи тримаєте ви вдома якихось тваринок? Як ви їх доглядаєте?
>> Зупинка 7. Склади й перекажи!
Колективне складання плану прочитаного і переказ оповідання за планом
IV. Підсумок уроку
>> Зупинка 8. Порадій!
Підсумок подорожі. Вручення дипломів
– Чи правильно зробив хлопчик, взявши собі двох пташенят?
– Що ви зрозуміли, прочитавши це оповідання? Як потрібно ставитися до всього живого?
– Назвіть головну думку твору.
– А зараз найактивніші учні отримають дипломи за подолання перешкод під час нашої подорожі.
Завдання для ерудитів
– Прочитайте самостійно продовження розповіді про витівки сорок, щоб зрозуміти, що хлопець насправді любив своїх підопічних.