Оповідання “Білий кінь Шептало”. Алегоричний вміст твору М. КОЦЮБИНСЬКИЙ, О. НАЗАРУК, В. ДРОЗД
З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ
М. КОЦЮБИНСЬКИЙ, О. НАЗАРУК, В. ДРОЗД
Оповідання “Білий кінь Шептало”. Алегоричний вміст твору
Все оповідання “Білий кінь Шептало” можна вважати алегорією, зміст якої – зображення епохи тоталітарного режиму, яка знищувала у людей жагу до вільного життя.
В центрі оповідання – білий кінь. Чому саме білий?
Із слов’янської міфології дізнаємося, що у святковому ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, що біжить по небу. Наші предки шанували білого коня, якого вважали священним.
Для зображення особи, яка пристосовується до обставин, зраджує саму себе, письменник використав образ
На такому самому контрасті побудовано і словосполучення “Білий кінь Шетало”: поряд з гордим білим конем – ім’я, яке може належали лише боягузу та пристосуванцю. Зрозуміло, що походить воно від слова шепіт, шептати, притишений, приглушений.
У творі дуже багато алегоричних образів. Наприклад:
Батіг, віжки, недогнуздок, сильна рука, табун, гурт, загорожі, особливі стосунки коня і конюха, бригадне стовпище – натякають на форму правління – тоталітарну владу.
Батіг – символ рабської покори, страху, пригнічення особистості, підневільного становища, приниження гідності.
Стайня – алегоричний образ тогочасної тоталітарної системи.
Бригадне стовпище – зібрання знеособлених персоналій, “гвинтиків” системи.
Білий кінь – алегорія непересічної людини, яка не хоче приймати рабську долю, бути “як усі”, опирається “сірій” буденності, але зазнає поразки в цій боротьбі.
Небо, вітер, вогкість, міцний настой лугових трав і молодого сіна – алегорія волі.
За допомогою алегоричних образів письменникові вдалося правдиво відтвори ти вплив епохи тоталітарного режиму на людину – її поведінку, погляди, світо сприйняття, місце у суспільстві. Ця жахлива епоха наче зомбувала людину, відбиваючи у неї бажання жити і розвиватися вільно, самостійно, без принижені, і знущань.
Під впливом повсякденного життя і суспільних умов яскрава, але слабка людська особистість втрачає індивідуальність, зраджує свої мрії, пристосовується до оточення. Вона обманює сама себе, живе подвійним життям, страждає від внутрішнього роздвоєння, суперечки між розумом і серцем.
Система ламає її, змушує жити “як усі”, навіть якщо таке життя передбачає тріск батога на спині. Життя коня Шептала й є алегорією такого життя.