ОЛЕКСАНДР ДОВЖЕНКО. ПУСТІТЬ КОЛЯДУВАТЬ

Мета: продовжити ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхом Олександра Довженка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; формувати уявлення про характерні ознаки зимових свят; збагачувати словниковий запас школярів; вчити відчувати образність художнього слова; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Еге-ге та еге-ги

Понесеться навкруги.

Невеличкі електрички

Привітались,

як сестрички.

2. Гра “Вгадай предмет за ознаками”

Ведучий називає кілька ознак задуманого предмета, доки учасники гри не відгадають назву предмета.

– Хижа, руда, хитра, пухнаста. (Лисиця)

– Маленьке, беззахисне, пухнасте, безхвосте, жовте. (Курчатко)

– Величезний, сірий, товстоногий, вухатий. (Слон)

– Гарна, пахуча, червона, колюча, ніжна, квітуча, пишна. (Троянда)

– Вусатий, хвостатий, грайливий, м’який, кігтистий. (Кіт)

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах

Читання учнями за особами розповіді про збори на косовицю (із кіноповісті О. Довженка

“Зачарована Десна”).

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Олександра Довженка. Прочитаємо ще один його спомин про дитинство.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Читання тексту комбінованим способом “учитель – учні”

– Чи сподобався вам твір?

– Яке свято згадує автор?

2. Словникова робота

Торг – міраж.

Талан – монети.

Видіти – згадувати.

Червінці – доля, життєвий шлях кого-небудь.

Спогадати – бачити.

Орда – ринок, базар.

Піють – об’єднання кочових племен під владою одного хана.

Марево – вічною.

Нетлінною – співають.

– Серед слів правої колонки знайдіть тлумачення до слів лівої колонки.

3. Фізкультхвилинка

4. Читання тексту учнями “ланцюжком”

5. Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання

– Хто просився колядувати?

– З чим автор порівнює дівоче обличчя?

– Хто дозволив дівчатам колядувати?

– Кому були присвячені колядки?

– Де він сидів, слухаючи колядки?

– Що постало в його уяві?

– Якими своїми думками поділився автор?

– Перечитайте останній абзац. Чому він присвячений?

– Чому повість має таку назву?

6. Гра “Голосування ногами”

Діти стають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.

– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.

7. Гра “Засічка – кидок”

За командою “кидок” – усі учні починають читати текст напівголосно.

За командою “засічка” зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.

Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!)

Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

8. Робота в групах

Створення сценарію кінофільма

– Уявіть, що ви маєте за цією частиною створити сценарій кінофільму. Продумайте, скільки буде кадрів, що на них відобразити, скільки ролей усього, яка музика, де потрібно, на ваш погляд, знімати фільм за складеним сценарієм. Створіть малюнковий план сценарію.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Сьогодні на уроці я вчився…

– Я дізнався…

– Найбільше мені сподобалося…

– Було цікаво…

– Урок завершую з… настроєм.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати твір О. Довженка “Пустіть колядувать…” (с. 107-108).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

ОЛЕКСАНДР ДОВЖЕНКО. ПУСТІТЬ КОЛЯДУВАТЬ