Образ “жовтого князя” в однойменному романі Барки
Василь Барка (справжнє прізвище Очерет) прийшов до нашого читача наприкінці 80-х, коли в Україні з’явився друком його всесвітньо відомий роман “Жовтий князь”. У ньому з вражаючою силою змальовано нечуваний в історії людства голодомор 1933 року Муки і страждання мільйонів людей, апокаліптичні сцени злочинної боротьби тоталітарної системи проти свого ж народу – це не плід авторської фантазії.
Василь Барка був свідком і очевидцем чого, що відбувалося в Україні в страшному 33-му: “Гори зерна гниють на станціях і біля елеваторів, розкриті,
Крім авторських спостережень, в основі роману – спогади земляка Василя Барки, свідчення інших очевидців – їх письменник збирав протягом кількох десятиліть. Він плекав свій витвір упродовж 1938-1961 рр. Намагався відтворити страхітливу хроніку трагедій українського народу, про яку так довго мовчали.
Селяни не могли сприйняти абсурдної логіки винищення владою своїх же громадян, тому були охоплені містичним страхом і вірили в прихід антихриста, в наближення
Що ми дізнаємося зі сторінок роману про винуватців трагедії? Згадаймо, наприклад, розказану Мироном Катранником новину, яку він почув перед зборами в сільраді. З самої Москви прибули “головні”: “обдутий один і попелястий, вуса під щіточку, Молотов, чи що, а рядом Каганович – бідовий, з вусами, як виновий валет. Наказують розбити кутки в хатах і весь харч винести… А ці два змовлені з третім…” Стає зрозуміло, що план голодомору розроблявся в столиці.
Ще одним свідченням проти злочинців стала розмова двох міських учителів, яку почула Дарія Олександрівна. Мимоволі почуте дає зрозуміти жінці, що “вождь партії і держави” влаштував державний розбій, а його воля виконується через розпорядників. У селі Кленоточі це Отроходін і його команда.
Міліція – “круки душоїдні” – влаштовують труси на станціях, не даючи можливості довезти дітям наміняний “скарб”; спецзагони червоних жандармів виловлюють зморених голодом людей, шо шукають порятунку в містах, завозять їх далеко в степ, скидають у величезні провалля, прикидаючи горілою деревиною, щоб не вибрались… Люди поступово починають розуміти, що причиною їхніх мук є “вусатий бузувір”. Цс він “завів пекло”. Маючи армію відданих чиновників, які прагнуть орденів, “нутьовок”, абонементів на видовища, грошових конвертів, він посилає їх на село для виконати “хлібозаготівлі”.
Українським працівникам Сталін не довіряв, бо вони інколи подавали несміливі голоси на захист хліборобів, тому одні зникали невідомо куди, інші, розуміючи неможливість виконання присланих дирекгив, закінчували життя самогубством. Свідком цього став одного разу Мирон Катранник, коли в пошуках їжі дійшов до будинку партійного осередка. Довела секретаря до смерті директива, яка вимагала віддачу “дев’яноста відсотків зерна самій державі, в хлібопоставках і для насіннєвих фондів; наприкінці – Москва, Кремль і підписи”.
Такі, як Отроходін, готові були забрати осінню крихту з дитячого ротика, аби виконати загрозливі настанови свого вождя щодо проведення заготівлі хліба на селі: “Взяти хліб з мертвих – весь”. У діях – така ж суворість, щоб залякати селянина: “Зробимо, як з ворогами, – в разі невиконання!” Залякують не тільки словами, а й зброєю. “Партійці і сільрадівці з револьверами в кишенях, і також міліціонери з револьверами на поясах”.
Підступність політики “хлібозаготівлі” розуміють навіть діти. Про це дізнаємося з розмови двох синів Катранників, Миколи та Андрія, що чекають батька біля сільради. Це “хліботруси” і “хлібохапи” знищують “хліботрудів”, ведуть за собою пітьму, “віщують розор, мов круки на могилі, втішаються бідою народу партійщики, як вовки овечим криком…”
Роман Василя Барки “Жовтий князь” став правдивим свідченням про голод 1933 року, гострим звинуваченням системи комуно-сталінізму та її опричників. Це один з найталановитіших і водночас найстрашніших творів у світовій літературі. Письменник закликає до співпережиття, прагне, щоб не мовчала наша совість сьогодні, не мовчало наше милосердя.
Схожі твори:
- Образи “жовтого князя” та його прибічників (за романом В. Барки “Жовтий князь”) Жовтий князь… Хто він і чому жовтий? У романі В. Барки – це збірний символічний образ, многолике втілення зла і насильства, рудий ящір тоталітарної системи, який через своїх посланців несе голод, смерть і руїну. Автор постійно вводить жовтий колір різних відтінків – то охристий, то огнистий, то сірчано-жовтий, то рудий....
- Символіка жовтого кольору у романі В. Барки “Жовтий князь” Символіка жовтого кольору у романі В. Барки “Жовтий князь” Роман В. Барки “Жовтий князь” є одним із найяскравіших описів українського голодомору 1932-1933 років. Ключем до розуміння авторської концепції твору _ й одним із його провідних символів стає жовтий колір, що зустрічається уже в назві роману. Він входить в оповідь твору...
- Символіка жовтого кольору в романі В. Барки “Жовтий князь” Роман В. Барки “Жовтий князь” є одним із найяскравіших описів українського голодомору 1932-1933 років. Ключем до розуміння авторської концепції твору _ й одним із його провідних символів стає жовтий колір, що зустрічається уже в назві роману. Він входить в оповідь твору в характеристиці одного із фанатичних і бездушних служників нового...
- “Жовтий князь” Василя Барки: символічний зміст жовтого кольору Василь Барка – яскрава зірка на нашому українському небі, світло од якої ще довго буде йти до нас. Його творчість належить до елітної культури. її варто осягати поступово, вона має здатність проникати у свідомість непомітно, вона вчить сучасну людину розрізняти і берегти вічне, по-справжньому вартісне. Серед його творчого доробку роман...
- Образи “Жовтого князя” та його прибічників Жовтий князь… Хто він і чому жовтий? У романі В. Барки – це збірний символічний образ, многолике втілення зла і насильства, рудий ящір тоталітарної системи, який через своїх посланців несе голод, смерть і руїну. Автор постійно вводить жовтий колір різних відтінків – то охрис-тий, то огнистий, то сірчано-жовтий, то рудий....
- Образ Івана Мазепи в однойменному романі Лепкого Образ українського гетьмана Івана Мазепи, його політична діяльність, прагнення створити незалежну Україну ставали предметом художнього зображення неодноразово і не лише в українській літературі. Ця непересічна особистість, найкультурніший з гетьманів, поетично обдарований, з європейською освітою, приваблювала майстрів художнього слова в Європі своїм справжнім патріотизмом, бажанням волі і щастя своєму народові, національним...
- Образ Марії в однойменному романі Уласа Самчука Образ Марії в однойменному романі Уласа Самчука Рівна по духу Марусі Богуславці чи Роксолані, тільки доля їй випала звичайна, буденна і складна. / О. Слоньовська / Життєвих колізій й перепетій, які випали на долю довго невідомого нам українського митця із діаспори Уласа Самчука, вистачило б, мабуть, не на один десяток...
- Маруся Чурай в однойменному романі – образ-символ чи реальна людина? Документи залишають нам нечисленні відомості про історичні події, у документах – літописах та архівах – ми знаходимо насамперед відомості про життя героїчних осіб і майже нічого – про життя звичайних людей. Гідні багатолітньої пам’яті люди залишаються в легендах та фольклорі. Так, образ Марусі Чурай – це образ з легенди, ми...
- Образ Євгенія Онєгіна в однойменному романі Пушкіна Євгеній Онєгін – головний герой роману так само, як і сам поет, взрослеет, розумніє, здобуває життєвий досвід, втрачає друзів, помиляється й страждає, тобто йому не далекі всі людські почуття й пороки. Які ж етапи його життя? Пушкін підкреслює центральне положення Онєгіна серед інших героїв добутку назвою роману. Онєгін – світський...
- Він жив для незалежної України (образ Мазепи в однойменному романі Лепкого) Образ українського гетьмана Івана Мазепи, його політична діяльність, прагнення створити незалежну Україну ставали предметом художнього зображення неодноразово і не лише в українській літературі. Ця непересічна особистість, найкультурніший з гетьманів, поетично обдарований, з європейською освітою, приваблювала майстрів художнього слова в Європі своїм справжнім патріотизмом, бажанням волі та щастя своєму народові, національним...
- Образ Чапаєва в однойменному романі Фурманова Якщо нічого не зробити для нинішньої людини, якщо все нове (“от ти тягнеш із чужого будинку”) лише повторення колишніх рабських, злидарських звичок, то до чого все жертви, шабельні походи? Чапаєв іде коріннями й до стихійних народних правдошукачів, і до ватажків з легенд, пісень. Він, як і Разін, може сказати: “Я...
- Образ Міста в однойменному романі Валер’яна Підмогильного Частину свого життя Валер’ян Підмогильний прожив у Києві. Там він поринув у творчість і роботу, а також здобув значний авторитет серед однодумців. На той час столицею УСРР був Харків і тому письменника вабило те, що місто залишалося осторонь столичного галасу, хоча над ним все ще панувало типове міщанське середовище: “Ось...
- Образ Євгенія Онєгіна в однойменному романі О. С. Пушкіна Образ Євгенія Онєгіна в однойменному романі О. С. Пушкіна Головний герой роману – молодий поміщик Євгеній Онєгін – це людина зі складним, суперечливим характером. Виховання, яке здобув Онєгін, було згубним. Він виріс без матері. Батько, легковажний петербурзький барин, не звертав на сина уваги, доручивши його “вбогим” гувернерам. Внаслідок цього Онєгін...
- Образ Євгенія Онєгіна в однойменному романі Пушкіна А. С Достоєвський помітив, що у романі “Євгеній Онєгін” Пушкін “самим влучним, самим прозорливим образом відзначив самий глиб нашої суті”, створивши образ “російського блукача”, безпритульної, нещасливої душі. Онєгін – петербурзький герой, аристократ, столичний денді. Спосіб життя його, заняття, інтереси, захоплення – все це не виходить за рамки повсякденного світського життя. Бали, театр,...
- Образ князя Валковского в романі “Принижені й ображені” Достоєвський критикує капіталізм. Зло, низькість, жорстокість і в той же час “сатанинська” притягальна сила капіталізму втілені в “Принижені й ображених” в образі князя Валковского. Основа характеру князя – себелюбність, принцип його поводження – егоїзм Тема грошей трактується у Творчості Достоєвського подвійно. Слабк і скривджені жадали грошей не для влади, а...
- Апокаліптичний світ 1933 року в романі В. Барки “Жовтий князь” Коли іноді замислюєшся, скільки страшних подій припало на долю нашого народу протягом XX століття – аж страшно стає! Репресії, що викосили цілу генерацію талановитих письменників, придушення українського слова, вільної думки, громадянського руху… Але події 1933 року стали чи не найтрагічнішими, бо стосувалися усього народу, це лихо не минуло жодної селянської...
- Осмислення історичної долі українського народу в період голодомору 1932-1933 рр. у романі В. Барки “Жовтий князь” Більшу частину свідомого життя В. Барка прожив в Америці, але кожною часточкою своєї душі належав Україні. За неї від уболіває, для неї пише. Письменник мріє про вільну та суверенну державу, в якій би утвердилася справжня демократія, де кожна окрема людина була б найвищою цінністю. Знаючи, що в Україні не могли...
- Чума як пряв світового зла у однойменному романі А. Камю Роман Альбера Камю “Чума” є вершиною творчості письменника. У ньому втілилося все, що пережив і осмислив автор у роки сурових випробувань. “Чума” – хроніка одного трагічного року в Орані, центрі французької префектури на алжирському узбережжі Середземного моря. Автор дає детальний опис виникнення і поширення епідемії чуми в місті. Але ненароком...
- Образ Мирона Катранника – як уособлення духовної сили нації (за романом В. Барки “Жовтий князь”) Роман Василя Барки “Жовтий князь” – це перший в українській літературі великий прозовий твір, присвячений національній трагедії України – голодомору 33-го року. Цей твір за жанром роман, хоча його можна було б назвати, на думку О. Забарного, сімейною хронікою: у ньому розповідається про життя Мирона Катранника і його родини від...
- Символіка жовтого кольору у повісті “Лихі люди” У ході постійної зміни теперішнього й минулого часів взаємодіють світи реальний та ірреальний. Останній виконує функцію спогадів, що з’являються у свідомості героя. Процес переходу в інший часовий простір відбувається поза свідомістю героя з волі автора. Події колишнього життя з’являються у Телепня на підсвідомому рівні. “Мати увійшла в хату, підійшла до...