Образ Батьківщини у “Мертвих душах”
Тема Росії хвилювала багатьох російських поетів і письменників. Так, Пушкін у своїй творчості оспівував російські народні традиції, закликав людей пам’ятати про батьківщину, її багате духовну спадщину, відбитому у фольклорі, протиставляючи споконвічно російське космополітичному-Лермонтов ж, “люблячи Росію чудною любов’ю”, з одного боку, захоплювався її історичним минулим, красою російського духу, силою російського народу, але в той же час викривав соціальні проблеми Росії, критикував політику государя і життя російських людей.
А
Для Гоголя, як і для багатьох інших письменників, тема Русі пов’язана з темою народу. Звернемося до народних образів поеми – різним персонажам епічної частини “Мертвих душ”. Це двоє мужиків, що зустрічаються нам на самому початку поеми, які, побачивши бричку Чічікова, починають міркувати, доїде чи вона до Рязані або Москви-По суті, це питання “бути чи не бути”, розглянутий на примітивному, побутовому рівні. І що ж? Це лакей Чічікова Петрушка, “мав
Всі ці люди зображені Гоголем не в ідеальному, а в сатиричному світлі. Письменник викриває в селян примітивність, духовну убогість, байдужість до життя і покірність своєму панові, проте їх, бува, в тому, що задавлені життям, духовно збіднені? .. У поемі Гоголь показує, що у всій поміщицької і чиновної-бюрократичної Росії нікому немає діла до простих людей. Поміщики змушують селян працювати якомога більше, не піклуючись при цьому про життя кріпаків і бажаючи отримати прибутки зі свого господарства. Чиновники, замість того щоб вирішувати державні проблеми і працювати на благо Росії, думають лише про те, як би просунутися по соціальних сходах, тобто турбуються виключно про свої вигоди.
У “Повісті про капітана Копєйкіна” особливо яскраво зображено, як у чиновних колах, де панують хабарництво, казнокрадство, обман, нікому немає діла до простого солдата, проливав кров за батьківщину.
Таким чином, народ виявляється пригнічений системою управління в Росії, але Гоголь, будучи знавцем російського характеру, відчуває справжню силу простих людей, красу їх душі, їх найкращі якості. В ліричній частині “Мертвих душ” відтворений ідеальний образ народу – втілення гоголівської концепції російського національного характеру. Письменник показує широту натури російської людини, волелюбність народу в образі Абакумов Фирова, побіжного селянина, який “гуляє шумно і весело на хлібній пристані, поряд з купцями”. Гоголя захоплює і працьовитість російської людини, таке, як у Степана Пробки, “богатиря, сходив усі губернії з сокирою за поясом”; стійкість і витривалість, “здатність звикати до всього і до всякого клімату”, “жвавість розуму, жвавого сам самородка, що не лізе за словом в кишеню… “. Важко не захоплюватися якостями російських людей!
Однак тема Росії у Гоголя пов’язана не тільки з зображенням образу народу. За словами великого Бєлінського, “справжня національність полягає не в описі сарафана, але в самому дусі народному”. Гоголь “дивиться очима всього народу”, “відчуває і говорить так”, як істинно російська людина. Справа в тому, що в процесі роботи над поемою письменник неодноразово звертався до фольклорних матеріалами, бо він поділяв точку зору про те, що народний дух найбільш повно проявляється у фольклорі. Тому Гоголь використав у “Мертвих душах” прислів’я, приказки, образи з російських народних казок, що укладають в собі багатовікову мудрість російського народу. Наприклад, при описі Манілова письменник називає його “ні в місті Богдан, ні в селі Се-Ліфан”, Собакевича порівнює з ведмедем, а коробочка з куркою, бо образ домашньої птиці в російській фольклорі – символ дурості.
Гоголь захоплюється російським словом (“вийшли з глибини Русі”) і російської піснею, в якій, на думку письменника, відображаються краса і сила російського духу, творчі здібності народу.
Потрібно також сказати, що проблеми, що розглядаються Гоголем в “Мертвих душах”, не загальнолюдські, а загальноросійські. Зокрема, це питання про долю Росії, про її майбутнє. Гоголь вгадують майбуття Русі, відчуваючи її внутрішні сили, можливості та порівнюючи з “птицею-трійкою”, що “Рівне-гладнем разметнулась на півсвіту”, що “всі обганяє, залишаючи позаду”. Але письменник, викриваючи соціальні проблеми Росії, критикуючи чиновницько-бюрократичну систему, показуючи свавілля, що коїлося в маєтках, та тяжке становище народу, не знає шляхів досягнення прекрасного майбутнього. Тому фінал “Мертвих душ” відкрито, Гоголь ставить запитання: “Куди несеться Русь?” І не може відповісти на нього… Та й чи повинен письменник вирішувати цю проблему? Це справа державних діячів, політиків, чиновників, які, як показує Гоголь, не бажають думати про благо своєї країни…
Аксаков назвав “Мертві душі” витвором універсальним, загальнонародним, в той час як Бєлінський писав, що “Гоголь – великий російський поет, не більше, і” Мертві душі “теж тільки для Росії і в Росії можуть мати нескінченно велике значення”. Не можна не погодитися, бо “Мертві душі” – твір суто російське, в якому Гоголь показує, з одного боку, тяжке становище людей, свавілля в сучасній йому Росії, але, з іншого боку, втілює багатство духовної спадщини, національних традицій і внутрішніх, прихованих сил російського народу; письменник говорить про потенційну можливість Росії, “натхненною Богом”, стати найсильнішим з держав…
Схожі твори:
- Образ батьківщини в “Мертвих душах” Тема Росії хвилювала багатьох російських поетів і письменників. Так, Пушкін у своїй Творчості оспівував російські народні традиції, призивав людей пам’ятати про батьківщину, її богатом духовній спадщині, відбитій у фольклорі, протиставляючи споконвіку російське космополітичному Лермонтов же, “люблячи Росію странною любов’ю”, з одного боку, захоплювався її історичним минулим, красою російського духу, силою...
- Гомеровские й дантовские мотиви в “Мертвих душах” Н. В. Гоголя Сюжет “Мертвих душ” Н. В. Гоголю підказав А. С. Пушкін, відзначивши основним достоїнством його те, що “можна разом з героєм з’їздити всю Русь”. Саме це й оцінив Н. В. Гоголь і побудував свою поему як нескінченна подорож Чичикова. Білі читати поему не вдумуючись, те може створитися відчуття, що це абсолютно...
- Н. В. Гоголь про призначення художника в “Мертвих душах” Повість “Мертві душі” можна по праву назвати кращим твором Миколи Васильовича Гоголя. За словами В. Г. Бєлінського, все творче життя письменника до роботи над нею була лише передмовою й підготовкою до цьому воістину геніальному утвору. “Мертві душі” є одним з найбільш яскравих прикладів гоголівської манери відображення дійсності, адже де ще...
- Ліричні відступи в “Євгенію Онєгіні” А. С. Пушкіна й “Мертвих душах” Н. В. Гоголя Можливість ліричних відступів заявлена й Пушкіним, і Гоголем у жанрі. “Євгеній Онєгін” – це не просто роман, а роман у віршах (“диявольська різниця!”), Пушкін особливо підкреслює з’єднання епічного й ліричного жанрів. Його роман у віршах – не тільки оповідання про життя героїв, але й ліричний добуток, наповнений авторською індивідуальністю. Те...
- Тема батьківщини й народу в поемі “Мертві душі” Роботу над поемою “Мертві душі” Н. В. Гоголь почав в 1835 році. Первоначальное бажання Гоголя “… показати хоча б з одному боку всю Русь…” поступово переростає в задум “твору повного”, “де було б уже не одне те, над чим варто сміятися”. Пізніше, уже після публікації поеми, Гоголь напише: “Бивает час,...
- Образ родины в “Мертвых душах” Тема России волновала многих русских поэтов и писателей. Так, Пушкин в своем творчестве воспевал русские народные традиции, призывал людей помнить о родине, ее богатом духовном наследии, отраженном в фольклоре, противопоставляя исконно русское космополитическому. Лермонтов же, “любя Россию странною любовью”, с одной стороны, восхищался ее историческим прошлым, красотой русского духа, силой...
- Композиція “Мертвих душ” (послідовність зустрічей Чичикова з поміщиками) Створюючи образи Манилова, Коробочки, Ноздрева, Собакевича, Плюшкина, Гоголь прибігає до загальних прийомів реалістичної типізації – зображення села, панського будинку, портрета хазяїна, кабінету, розмови про міських чиновників і Мертві душі… У тих випадках, коли це необхідно, з’являється перед нами й біографія персонажа Отже, відправимося за героєм поеми “Мертві душі” Чичиковим у...
- Коробочка одна з “мертвих душ” Поема “Мертві душі” належить до числа тих вічних книг, які ввійшли в скарбницю російської світової літератури. Із самого початку поема була задумана в російському національному масштабі. Близько 17 років працював М. В. Гоголь над цим добутком. Він хотів “показати хоча з одному боку всю Русь”, “усе, що не є й...
- Сцена продажу “мертвих душ” між Ноздрьовим і Чичиковим Сама по собі сцена продажу “мертвих душ”, хоча і є у Гоголя кульмінацією голови, не додає до характеру Ноздревой нічого нового. У повній відповідності з авторською характеристикою поміщик виявляє в ній здатність “почати гладдю, а закінчити гадью”. Значення цієї сцени, проте, в тому, що вона, як і епізод у трактирі,...
- Худий. засоби в зображенні образа. Коробочка – одна з “мертвих душ” Худий. засоби в зображенні образа. Коробочка одна з “мертвих душ”. Поема ” Мертві душі ” належить до числа тих вічних книг, які ввійшли в скарбницю російської світової літератури. Із самого початку поема була задумана в російському національному масштабі. Близько 17 років працював Н. В. Гоголь над цим добутком Він хотів...
- Що являє собою реальний мир “Мертвих душ”? Це мир, типовими представниками якого є Манилов, Ноздрев, Собакевич, поліцмейстер, прокурор і багато хто інші. Гоголь описує їх зі злою іронією, не щадячи й не жалуючи. Він показує їх смішними й безглуздими, але це сміх крізь сльози. Це те страшне, що завжди було зайвим для Росії. Реальний мир “Мертвих душ”...
- Образ Батьківщини у ліриці О. Блока “Навкруги тонула Росія Блока”, – саме так писав у поемі “Добре” Маяковський, говорячи про явище, якого ні до, ні після не було. Росія для Блока не просто тема, це цілий світ, наділений своїми рисами, заповнений особливими образами і символами. Знову і знову поет повертається до міркувань про трагічне минуле Росії,...
- Сюжет “Мертвих душ” (послідовність зустрічей Чичикова з поміщиками) Створюючи образи Манилова, Коробочки, Ноздрева, Собакевича, Плюшкина, Гоголь прибігає до загальних прийомів реалістичної типізації (зображення села, панського будинку, портрета хазяїна, кабінету, розмови про міський чиновникахе) У тих випадках, коли це необхідно, з’являється перед нами й біографія персонажа В образі Манилова відбитий тип дозвільного мрійника, “романтичного” ледаря. Господарство поміщика перебуває в...
- Образ батьківщини в лірику С. А. Єсеніна 1. Багатогранність творчості С. А. Єсеніна. 2. Росія Єсеніна. 3. “Немає поета без батьківщини”. Я люблю батьківщину. Я дуже люблю батьківщину! З. А. Єсенін С. А. Єсенін – співак російської природи, селянського духу. Він гостро почував все происходящее навколо. Ця гострота, “оголеність почуттів”, щирість і є причиною нечуваної популярності творчості...
- Перший тім “Мертвих душ” – книга про “загублений селеньях” і “загиблих поколеньях” Поема Н. В. Гоголя “Мертві душі” була написана за аналогією з “Божественною комедією” Данте Алигьери й повинна була складатися із трьох частин, як і утвір великого італійця, що включало в себе “Пекло”, “Чистилище” і “Рай”. У першому томі “Мертвих душ” Гоголь прагнув обрисувати страшний лик російської дійсності, відтворити “пекло” російського...
- Інтер’єр як засіб характеристики героя першого тому “Мертвих душ” За задумом Н. В. Гоголя, темою поеми повинна була стати вся сучасна йому Росія. Конфліктом першого тому “Мертвих душ” письменник взяв два типи протиріч, властивому російському суспільству першої половини XIX століття: між мнимою змістовністю й дійсною незначністю пануючих шарів суспільства й між духовними силами народу і його закабалителями. Дійсно, ”...
- Образ батьківщини в поезії Лєрмонтова Вся творчість М. Ю. Лєрмонтова пронизує любов до свободи і батьківщині. Ця тема звучить не тільки у віршах, що прославляють Бородінську перемогу, рядках “Люблю вітчизну я…”, віршованому оповіданні “Мцирі”, але і в тих творах, де поет не говорить безпосередньо ні про свободу, ні про батьківщину, але – про долю покоління,...
- Роман Шмельова “Сонце мертвих” Він працював над “Сонцем мертвих”, живучи в Буніна в Трасі, переслідуваний нав’язливими спогадами. Із Трасу Шмельов писав 19/6 вересня 1923 року в Париж Куприну: “Думаєте, весело я живу? Я не можу тепер весело! І пишу я – хіба вуж так весело? На мить забудешся… Зараз якийсь мистраль дує, і в...
- Образ батьківщини в поезії С. А. Єсеніна 1. Російська природа у творчості С. Єсеніна. 2. Емігрантська Росія, очами Єсеніна. 3. Радянська Росія, очами поета. Гой ти, Русь, моя рідна… С. А. Єсенін С. А. Єсенін був і залишається одним з деяких, справді народних поетів нашої країни. Уже в ранніх віршах поета визначилися основні теми його творчості. І...
- Особливості жанру й композиції поеми “Мертві душі” Поема М. Гоголя “Мертві душі” – твір складний, в ньому переплітаються і нещадна сатира, і філософські роздуми про долю Росії, і тонкий ліризм. Щоб краще зрозуміти особливості жанру “Мертвих душ”, варто зіставити цей твір із “Божественною комедією” Данте, поета епохи Відродження, вплив якого добре відчувається в поемі М. Гоголя. Можна...