О. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила”
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 12
Тема. О. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила”
Мета: ознайомити зі змістом вступу до поеми О. Пушкіна “Руслан і Людмила” та його художніми особливостями; розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного твору, висловлення своєї думки щодо прочитаного; виховувати любов до художнього слова, естетичні почуття.
Обладнання: різні видання поеми “Руслан і Людмила”, ілюстрації до них.
Теорія літератури: літературна
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Видатний російський поет, старший сучасник О. С. Пушкіна, Василь Андрійович Жуковський подарував поетові свій портрет з написом: “Переможцеві-учневі від переможеного вчителя в той високоурочистий день, коли він закінчив свою поему “Руслан і Людмила””. Отже, на сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, що це за казка-поема, як вона створювалася.
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда
– Яким ви уявляєте собі О. Пушкіна?
– Що особливого було в біографії
– Яка з цих якостей, на вашу думку, найбільш характерна для Пушкіна: патріотизм, талановитість, мужність, освіченість?
Свою думку обгрунтуйте. (Кожна з цих рис була притаманна поетові.)
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
– Як відомо, зі слів своєї няні Орини Родіонівни Пушкін записав кілька народних казок, серед них була й така: “Що за диво,- говорить мачуха,- ось що диво: біля моря-лукомор’я стоїть дуб, а на тому дубі золоті ланцюги, і по тих ланцюгах ходить кіт; угору йде – казки розповідає, вниз іде – пісні співає. Царевич прилетів додому і з благословення матері переніс перед палац дивний дуб”.
У цьому ж зошиті поета були й знайомі нам рядки з прологу до поеми “Руслан і Людмила” “Край лукомор’я дуб зелений…”.
2. Повідомлення учнів про сюжет казки-поеми О. Пушкіна “Руслан і Людмила” (переказ)
3. Слово вчителя
– На уроці ми докладно познайомимося лише з прологом до поеми.
4. Словникова робота
Поема – великий віршований твір, в якому розповідається про життя та подвиги героїв, дається оцінка їхнім учинкам;
Пролог – вступ;
Лукомор’я – вигин морського берегу у формі лука;
Витязь – лицар, воїн;
Смарагдовий – яскраво-зеленого кольору;
Ватаг – ватажок, командир.
5. Виразне читання “Прологу” до поеми О. Пушкіна “Руслан і Людмила”
Спочатку читає вчитель, потім – учні (у перекладі та мовою оригіналу).
6. Обмін враженнями про прочитане
– Що значить “руський дух”? Чи відчули ви його й у який спосіб?
7. Евристична бесіда, виконання пошуково-дослідницьких завдань
– Герої яких російських народних казок згадуються в пролозі до пушкінської поеми? (“Царівна-жаба”, “Мар’я-Царівна”, “Баба Яга”, “Казка про Івана-царевича, Жар-птицю і Сірого Вовка”, “Кощій Безсмертний” та ін.)
– Запишіть усіх героїв та фантастичні образи, які населяють казковий світ Лукомор’я. (Лісовик, русалка, хатка на курячих ніжках, тридцять витязів, чаклун, богатир, царівна, бурий вовк, Баба Яга в ступі, цар Кощій, королевич, грізний цар, ватаг морський)
– Зі скількох частин складається, на вашу думку, пролог? (З трьох: зачину (рос. присказки) – 1-6 рядки; основної частини – 7-29 рядки та кінцівки – 30-33 рядки, характерної для казок.)
– У пролозі часто (14 разів) повторюється слово “там”. З якою, на вашу думку, метою? (Щоб підкреслити, що все діється десь там – у казці.)
– У кінці прологу автор говорить, що і він “там був”, “і мед… пив”, “і кіт учений Своїх казок” його вчив. Що це значить? (Це означає, що в душу поета назавжди ввійшов чарівний світ російської народної казки.)
– Порівняйте текст оригіналу та перекладу. Зробіть висновок про якість перекладу (точність, художність).
Словничок до тексту оригіналу
Неведомый – невідомий, незнаний; дол (застаріле) – долина;
Видения – дива, видіння, фантастичні картини;
Брег – берег;
Витязь – воїн, лицар;
Чредой – по черзі, один за одним;
Дядька (застаріле) – вихователь;
Пленяет – бере у полон;
Чахнет – худне, хворіє.
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
Знайдіть логічні пари – предмет та його ознаку.
V. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять пролог до поеми О. Пушкіна ” Руслан і Людмила”, вміти його аналізувати; зробити ілюстрації.
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Займи позицію”
Я вважаю, що народні казки мають повчальний зміст, який потрібен не тільки дітям, а й дорослим | Я вважаю, що казки – це тільки забава для дітей та й годі |
Я не можу ще визначитися зі своєю думкою |
(Діти виявляють свою позицію, піднімаючи руки або займаючи місця біля плакату або напису на дошці; думка обгрунтовується тими, хто бажає.)