Новорічні дива

Матеріал уроку. Моріс Метерлінк “Блакитний птах” (уривки з п’єси).

Мета. Ознайомити учнів з уривком п’єси “Блакитний птах”. Дати уявлення про п’єсу і її структуру. Збагачувати словниковий запас учнів. Вчити учнів читати в особах, уявляти себе акторами театру. Розвивати бажання пізнавати таємниці речей і щастя. Виховувати загальнолюдські моральні цінності.

Обладнання. Книга “Блакитний птах”; “чарівна скринька”.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Представлення домашнього завдання.

> Вправа

“Крісло автора”.

Учні зачитують свої роздуми про те, як потрібно жити.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа “Морський бій”.

З В; ІГ; 5А; 2Г; 5Г (Щастя)

2. Бесіда.

– Що таке щастя? (Почуття повного задоволення, успіх, удача…)

– Чи може бути одне щастя на всіх?

– Чи для кожного щастя є однакове?

– Чи можна знайти щастя?

– Чи воно десь живе?

– Чи існує окремо від людини?

3. Слово вчителя.

– Дати відповіді на ці запитання намагалося багато різних людей, в тому числі поети, письменники, філософи. Одним із них був бельгійський письменник Моріс

Метерлінк. Сьогодні ми прочитаємо уривок з його п’єси-казки, яка вже понад півстоліття з великим успіхом йде на сценах театрів. Ця п’єса про те, як дівчинка Мітіль і хлопчик Тільтіль вирушили на пошуки Синього Птаха. Діти пережили багато небезпечних пригод, вони побували в палаці Ночі, у царстві Мертвих, у країні Майбутнього.

Що таке п’єса? (Це твір, призначений для показу на сцені. Структура п’єси включає в себе текст дійових осіб – діалоги, монологи й авторські ремарки – примітки, особливості інтер’єру, зовнішності персонажів.)

IV. Робота над темою уроку.

1. Вправа “Чарівна скринька”.

(На столі стоїть маленька скринька з картками. З одного боку картки написане слово, а зі зворотного боку – тлумачення цього слова.)

Відкриймо скриньку і поглянемо, які скарби в ній лежать. Вам треба вибрати одну картку зі словом, яке буде зустрічатися в казці, і пояснити його значення. Якщо виникнуть труднощі, необхідно прочитати тлумачення цього слова на зворотному боці картки.

Хижа – невелика убога хата.

Клямка – пластинка з важільцем, якою зачиняють і відчиняють двері, хвіртку тощо.

Костур – груба палиця, часто із загнутим верхнім кінцем; ціпок.

Лепсько – хороше, гарно.

Ладний – спроможний.

Шляхетний – який відзначається витонченістю, досконалістю, елегантністю: вишуканий.

Дзигарі – годинник.

Вагадло – маятник.

Доокруж – навколо.

Трико – трикотажний театральний або спортивний костюм, який щільно облягає тіло.

Цинобра – сірчиста ртуть (нагадує колір крові).

Догори дригом протилежно тому, як повинно бути; догори ногами.

Гопки ставати – ставати на задні ноги (про тварин).

Линва товста дуже міцна мотузка з волокон або дроту; канат.

Дрантя – дуже старий, зношений і рваний одяг.

2. Вправа “Читання з передбаченням”.

Вчитель розбиває текст на частини. Добирає запитання до кожної з них. Після кожної частини веде діалог з дітьми.

І частина закінчується словами Тільтіль: “У нас немає черевиків”.

– Як ви думаєте, про що ця історія?

– Вмотивуйте свою думку.

– Які головні герої п’єси?

– Що шукала фея?

– Чому їй не підійшов птах Мітіль?

– Для кого фея шукала Блакитного Птаха?

– На що була хвора онука феї?

– Як ви думаєте, чому фея звернулася саме до цих діток? (Бо вони добрі, щирі, не заздрісні.)

– З чого видно, що ці діти саме такі?

– На вашу думку, чи допоможуть ці діти феї?

3. Вибіркове читання.

– Відшукайте в тексті авторські ремарки.

Учні по черзі зачитують ремарки і пояснюють, для чого вони служать.

4. Вправа “Ми – актори”.

– Скільки осіб потрібно, щоб прочитати І частину в особах?

– Чи потрібно автора? Чому?

Учні читають І частину п’єси в особах, використовуючи ремарки для підбору інтонації.

V. Підсумок уроку.

Бесіда на основі запитань.

– З яким твором почали ознайомлюватися?

– Хто його автор?

– Що таке п’єса?

– Для чого служать ремарки?

– Чи зацікавилися ви твором?

VI. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати І частину в особах. За бажанням прочитати уривок з п’єси у підручнику повністю.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Новорічні дива