Нестайко Всеволод Зіновійович Чарівні окуляри
Нестайко В. З. Чарівні окуляри: Правдиво-фантаст. повість про надзвичайні пригоди київських школярів: Для мол. і серед. шк. віку / Худож. А. Василенко. – К.: Веселка; Тернопіль: Навч. кн. – Бог
ПРИГОДА ПЕРША
Загадкова записка, з якої починаються чудеса.
Мене звуть Вася. Вася Богданець. Але в класі всі називають мене Рудий Африканський Їжачок. Або Африканець. Або Рудий Їжачок. Або просто Їжачок. Рудим Африканським Їжачком мене Ромка Черняк назвав, лідер нашого класу. Ми тоді Африку з географії проходили. А волосся в мене справді руде, як
Ех! Як я заздрив тому Ромці Черняку!. Який він був меткий, спритний, дужий!. І удачливий!. Як він на ковзанах, на роликах катався!. Як він у футбол грав!. А я невдаха… На ковзанах, на роликах раз у раз і падаю.
– Ніколи не вішай носа, рижухо мій дорогий! Ти в нас незвичайний, особливий. А незвичайні стають видатними, великими людьми: полководцями, президентами, письменниками…
– Ага! Так для цього ж вирости треба, стати дорослим, – кажу я. – А до того що робити? Не чув я, щоб школярі ставали полководцями, президентами чи письменниками.
– Що ж, може, й почекати трошки доведеться, – усміхався дідусь. – Не разем Кракув будувався, як кажуть поляки… Але незвичайна доля тобі забезпечена! Я тебе запевняю!
Я тільки зітхав, чекаючи здійснення його пророцтв. Нічого незвичайного в моєму житті поки що не траплялося. Хіба що після дідових розмов сни мені почали снитися дивовижні. Якось наснилося, що сиджу я за вчительським столом, а до мене в черзі стоїть весь наш клас. І я всім даю автографи – підписую новенькі підручники з хімії. І я собі думаю: “Таки став я письменником! Але чогось написав не “Кобзар”, не “Миколу Джерю”, не “Лісову пісню”, а підручник з хімії, яку я ніколи особливо не любив і з якої гарних оцінок ніколи не мав…”
А то якось наснилося, начебто стою я посеред трибуни на Майдані Незалежності. А внизу, біля трибуни, на відкритій машині у генеральському кітелі і кашкеті, але без штанів, у самих лише плавках Ромка Черняк доповідає:
– Пане Президенте Африканської держави! Війська для параду вишикувані!
“О! – думаю я собі. – Я таки став президентом. Але чогось африканським. Проте зрозуміло, чого Ромка без штанів, – бо спека”.
“От бачиш, Ромко! – думаю я собі далі. – Ти мене обзивав Рудим Африканським Їжачком, а тепер стоїш переді мною без штанів і рапортуєш. Отакечки, як каже мій дідусь!”
Крім снів, нічого незвичайного у моєму житті не відбувалося. І от раптом…
Якось, виймаючи з сумки на перерві підручник з української мови, я побачив, що з нього стирчить ріжок аркуша із зошита в клітинку. Аркуш був складений учетверо. Я розгорнув його, бачу – записка. Читаю: “Якщо ти хочеш, щоб з тобою сталося щось несподіване й незвичайне, шукай чарівні окуляри!” І підпис: “Ритас”.
Тю! Що за дивина?! Мене аж у жар кинуло. Чарівні окуляри!. Де ж їх шукати?! Хто це написав?! “Ритас”!. Я обвів очима клас. І погляд мій зупинився на Маргариті, тобто Риті Скрипаль. У мене перехопило подих. Рита Скрипаль була першою красунею у нашому класі. Струнка, голубоока, чорноброва… Горда і неприступна. Нікому і ніколи вона не писала записок. Навіть Ромка Черняк губився і ніяковів перед нею. Інших Рит у нашому класі не було. Серце моє калатало, як дзвін… Невже, невже це вона написала мені таку дивну записку?!
Питати її я, звичайно, не наважився. На наступній перерві я кілька разів пройшов повз неї, загадково усміхаючись. Один раз навіть приставив до очей згорнуті окулярами пальці. Вона тільки презирливо скривилася і зневажливо пхикнула. “Оскільки йдеться про щось загадкове і таємниче, годі й думати, що вона признається”, – подумав я.
Мене розпирало від незвичних хвилюючих почуттів. Я ходив і блаженно усміхався.
Ромка Черняк здивовано глянув на мене:
– Чого це ти либишся?
– Та! – я махнув рукою.
– А конкретніше? – спитав Ромка.
– Та! – знову махнув я рукою.
– Невже в лото зірвав джек-пот? – пхикнув Ромка.
– Ні! – сказав я.
– А що ж таке? Не муч мене!
Я більше не міг терпіти. І я признався:
– Та… Записку одержав. Якусь дивну.
– Від кого?
– Сам не знаю…
– Ану покажи! – сказав Ромка.
Я витяг із кишені записку і простягнув йому. Він розгорнув її і суворо глянув на мене:
– Ти що – приколюєшся? Тут же нічого нема!
– Як?!
– А отак! Чистий папірець!
Я вихопив у нього з рук аркуш і похолов: ніякої записки не було – на аркуші жодного слова, чистий папір…
– Ну й дурні в тебе приколи! – презирливо скривився Ромка. – Ти що? Типу чокнутий?
– Та клянусь! – вдарив я себе в груди. – Була записка!
– А де ж вона? Може, в іншій кишені?
– Н-ні! Це той самий аркуш…
– Тю! Дурниці якісь ти пореш!.
І тут мені стрельнуло:
– Ой! Мабуть, вона була написана спеціальним хімічним чорнилом, яким шпигуни листуються. Я в одному детективі читав – спершу видно, а тоді текст зникає…
– То ти що – шпигун? – криво усміхнувся Ромка. – А що було в записці?
– Там було написано: “Якщо хочеш, щоб з тобою сталося щось несподіване й незвичайне, шукай чарівні окуляри”. І підпис: “Ритас”.
– “Ритас”? А ти не брешеш?
– Та щоб я!. – знову вдарив я себе в груди.
– Ну, добре-добре!. Ритас… Ритас… Отже, Рита Скрипаль?. Он воно що!. Ха-ха-ха! – зареготав Ромка. – Хочеш сказати, що Ритка написала тобі записку? Та ще шпигунським чорнилом, яке потім зникає?. Мовляв, не доведеш… Ну, ти фантаст! Брат Стругацький!. Ніколи нікому записок не писала і раптом тобі, Рудому Африканському їжачкові, написала!. Ну, гуморист!. Ха-ха-ха! Остап Вишня!.
Ромка не став церемонитися, і через п’ять хвилин весь клас уже реготав із мене. Таким посміховиськом я ще не був ніколи… Ритка раз у раз презирливо пхикала, дивлячись на мене. Вона навіть говорити нічого не стала, просто пхикала.
Але ж була записка!. Я ж не вигадував!. Я власні очі бачив, читав її!. Ех!. Я, звичайно, переживав, що з мене сміються. Але недовго. Я ж вам казав – довго журитися я не вмію. Ну і хай сміються. Я б на їхньому місці теж, може, сміявся. І саме через те, що слова записки зникли, я повірив, що чарівні окуляри існують насправді. Одне лише бентежило мене – де шукати ті чарівні окуляри?. Написано було – шукай, а де шукати, не написано. Не ходити ж по магазинах “Оптика”, яких у Києві багато, і не питати ж: “Чи продаються у вас чарівні окуляри?” Справді ж, дивитимуться, як на божевільного. Очевидно, чарівні окуляри повинні з’явитися несподівано й випадково, як і ота дивна записка. Треба тільки пильнувати…
Я сиджу на першій парті, перед самісіньким вчительським столом. Як посадила мене ще в першому класі Ліна Митрофанівна, бо я був найменшенький, так і досі сиджу. Тепер у нас вже не одна вчителька, а кілька. Майже всі молоді. Одна тільки старенька – математичка Юлія Юхимівна. У неї дві пари окулярів. Коли вона дивиться на клас, вишукуючи, кого б викликати, на носі в неї одні окуляри. Коли ж вона вичитує з підручника задачу або коли ставить у журнал погану оцінку, то надягає інші… І оті інші, “близькі”, окуляри часто лежать на столі перед самісіньким моїм носом. Тепер я дивлюсь на них, немов заворожений, і думаю: “А може, саме про ці окуляри і йшлося у записці? І, може, недарма записка була на аркуші в клітинку?. Може, її написала сама Юлія Юхимівна?. Може, вона чарівниця?. Добрі чарівниці завжди старенькі… Юлія Юхимівна дивиться на мене завжди з лагідною усмішкою… Вона мені, здається, симпатизує. Тому й написала записку саме мені…” І так мені кортить, так кортить зазирнути в оті окуляри, що я нарешті не витримую, хапаю окуляри і швиденько чіпляю на носа. Перед очима усе попливло, як у тумані. Крім того туману, я нічогісінько не побачив. Зате почув – глузливий вигук Ромки Черняка:
– Ой! Дивіться, Юліє Юхимівно!. Богданець вкрав ваші окуляри!. Це він думає, що вони чарівні! Він чарівні окуляри шукає!.
Весь клас зареготав. А Юлія Юхимівна мовчки зняла з мого носа свої окуляри і дала мені легенького щигля. Чим викликала ще більший регіт.
Ну, чого, чого він такий пащекуватий, той Ромка?! Я мало не плакав. А на перерві він підійшов до мене і сказав:
– Ну, добре-добре! Не переживай!.
Схожі твори:
- Нестайко Всеволод Зіновійович Загадка старого клоуна Нестайко В. З. Загадка старого клоуна. – К.: Веселка, 1982. РОЗДІЛ І Здрастуйте!. Я, мама, тато, дід Грицько і бабуся Галя Здрастуйте! Це я. Стьопа. Хто я такий? Ну, для себе я – це я, звичайно. Я – та й годі. А для інших… Коли зранку я вмиваюсь у ванній...
- Нестайко Всеволод Зіновійович Тореадори з Васюківки Трилогія про пригоди двох друзів ЧАСТИНА ПЕРША Яку розсказує Павлуша Завгородній НАДЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ РОБІНЗОНА КУКУРУЗО ТА ЙОГО ВІРНОГО ДРУГА І ОДНОКЛАСНИКА ПАВЛУШІ ЗАВГОРОДНЬОГО В ШКОЛІ, ДОМА ТА НА БЕЗЛЮДНОМУ ОСТРОВІ ПОБЛИЗУ СЕЛА ВАСЮКІВКИ РОЗДІЛ І Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич – От знайдибіда, авантюрист шмаркатий! Ванькоо-о! Вилазь зараз...
- Нестайко Всеволод Зіновійович Нестайко Всеволод Зіновійович – український письменник. Народився 30 січня 1930 року в м. Бердичів, тепер Житомирської області. Закінчив 1952 року Київський університет. Працював у редакціях журналів “Дніпро”, “Барвінок”, видавництвах “Молодь”, “Веселка”. Пише повісті, оповідання, казки для дітей. Автор збірок оповідань “Шурка і Шурко” (1956), “Це було в Києві” (1957), повістей...
- Нестайко Всеволод Зіновійович Про комарика Зюзю – Жив на світi комарик Зюзя. Звичайнісінький собі комарик-дошколярик. Але дуже непосидючий і неслухняний. Всі комарики-дошколярики в комариному дитсадку слухаються виховательку Комарію Комарівну, не пустують, не бешкетують. А Зюзя слухатись не хоче й тільки дзижчить зухвало: – Я с-сам вс-се з-знаю! I вз-загалі, дуж-же с-слухняні нічого в ж-житті не дос-сягають....
- ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО Всеволод Зіновійович Нестайко народився ЗО січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині в сім’ї службовця. Коли Всеволоду було три роки, разом з іншими січовими стрільцями, загинув його батько. Йшов страшний 1933 рік і сім’я, рятуючись від голоду, переїхала до родичів у Київ. Тож все своє свідоме життя Всеволод Нестайко...
- ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО. ШУРА І ШУРКО Мета: розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Всеволода Нестайка, ознайомити з його оповіданням “Шура і Шурко”; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження щодо вчинків дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати відповідальність за свої вчинки. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Клас! До праці...
- ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО. ТРОЄ ЗА ПАРКАНОМ (Скорочено) Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю дитячого письменника Всеволода Нестайка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; формувати вміння працювати над текстом, аналізувати його зміст, оцінювати вчинки персонажів твору; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву учнів; виховувати любов до художнього слова. Хід уроку ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Дзвоник вже сигнал нам...
- Тореадори з Васюківки – ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО Скорочено (фрагменти) Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич Дід лає онука, який разом із другом вирішив прорити метро під свинарником, а туди провалилася п’ятипудова, плямиста, як геограма карта, свиня Манюня. Дідусь звелів хлопцям закидати яму. У Яви (від Вані – він у дитинстві так, .мабуть, вимовляв) Реня вся сім’я інтересна....
- НЕЙМОВІРНІ ПРИГОДИ ЮНИХ ВИНАХІДНИКІВ. ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО “ЯК МИ ЛІТАЛИ В КОСМОС” II семестр ОПОВІДАННЯ СКРИНЬКА СМІХУ Урок 112. НЕЙМОВІРНІ ПРИГОДИ ЮНИХ ВИНАХІДНИКІВ. ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО “ЯК МИ ЛІТАЛИ В КОСМОС” Мета: продовжити роботу над оповіданням В. Нестайка “Як ми літали в космос”; удосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння передавати під час читання різні почуття героїв твору, визначати головну думку прочитаного; розвивати пізнавальний...
- ДРУЖБА – ТО НАЙБІЛЬШИЙ СКАРБ. ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО ПРОСТО ОЛЕСЬ ДРУГ Мета: продовжити роботу над оповіданням Всеволода Нестайка “Просто Олесь друг”; формувати читацькі навички; навчати визначати настрій твору, передавати своє ставлення до змісту виразним читанням; розвивати образне мислення, творчу уяву, мовне чуття; виховувати почуття дружби. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Робота над скоромовкою Гра “Дощик” Діти читають...
- ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО. ІЗ СМІХОМ ТРЕБА БУТИ ОБЕРЕЖНИМ… ГАЛИНА МАЛИК. МАВПИНІ ІМЕНИНИ Мета: ознайомити учнів з гумористичними творами; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, висловлювати оцінні судження; виховувати морально-етичні почуття. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Вправа для формування швидкої реакції на слово Гра “Слухай! Називай якомога більше слів” Читаю – … (книгу, газету, журнал…). Зачитався...
- Чарівні казки – НАРОДНА КАЗКА РОЗДІЛ І КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ НАРОДНА КАЗКА Чарівні казки Чарівні казки ще називають фантастичними або героїко-фантастичними. Ці назви пов’язані з тим, що характерною особливістю цього різновиду казок є перевага чарівного (фантастичного) над реальним. Чарівність проявляється в усьому: у зустрічі героїв із фантастичними істотами або силами (Дракон, Змій, Баба Яга, Кащей...
- Проаналізуйте поєднання комічного і жахливого в новелістиці Е. По (“Окуляри”, “Обдурення як точна наука”, “Чорний кіт”, “Маятник і провалля”, “Машкара червоної смерті” та ін. ) Проаналізуйте поєднання комічного і жахливого в новелістиці Е. По (“Окуляри”, “Обдурення як точна наука”, “Чорний кіт”, “Маятник і провалля”, “Машкара червоної смерті” та ін. ). Новели Е. По поділено на декілька тематичних груп: психологічні або логічні, науково-фантастичні, детективні. Особливості творів письменника полягали в тому, що у них розповідалося про якісь...
- Чарівні (героїчні) казки Найбільшу групу казкового народного епосу становлять чарівні (героїчні) казки. Інколи їх ще називають фантастичними. Але, як буде обгрунтовано нижче, те, що сучасна людина сприймає за елемент фантастики, в далекому минулому на ранніх етапах розвитку свідомості було частиною образного розуміння світу, елементами обряду, розгорненими метафорами, що збереглись із праміфів, тому, на...
- “Чарівні образи…” (по поемі “Російські жінки”) Чарівні образи! Навряд чи В історії якої-небудь країни Ви що-небудь прекрасніше зустрічали. Їхні імена забутися не повинні. Н. Некрасов Миколи Олексійовича Некрасова називають співаком жіночої частки. Багато хто його добутки присвячені цій темі. Кращим серед них, на мій погляд, є поема “Російські жінки”. Високий і святий їхній подвиг незабутній! Як...
- Чарівні казки Шарля Перро Перекладні Казки народів закордонних країн знайомлять дитини з миром, не схожим на той, котрий звично відтворюють російські казки з їхнім тридев’ятим царством, тридесятою державою, з Бабою Ятой, Кощієм безсмертним, лисицею, колобком, рябою-рябій-рябий-рябої-курочк-рябий. Разом з тим подібно нашим казкам, казки закордонних країн відтворять мир хоча й вигаданий, але в основі своєї...
- А воно таки приємно – робить добро таємно Матеріал уроку. Всеволод Нестайко “Дід Мороз у підвалі” (продовження). Марія Чумарна “Біле ангелятко”. Мета. Продовжити роботу над уривком повісті “Чарівні окуляри”. Вчити аналізувати поведінку головних героїв, розкривати риси їх вдачі. Удосконалювати вміння стисло переказувати зміст твору. Удосконалювати культуру зв’язного мовлення. Виховувати гуманні почуття, прагнення до самостійної читацької діяльності. Обладнання. Книга...
- “Характеристика Яви з твору В. Нестайко “Тореадори з Васюківки” і Відомий український письменник Всеволод Нестайко народився у м. Бердичеві у 1930 році у родині державних службовців. Після школи він закінчує філологічний факультет Київського державного університету, а потім працює у таких журналах, як “Барвінок” і “Дніпро” та у видавництві “Молодь”. Разом з тим він займається творчістю і пише сценарії для...
- Чарівні мрії Попелюшки (за казкою Ш. Перро “Попелюшка”) Ви знаєте хоч одну дівчинку, яка б не мріяла стати Попелюшкою? Мабуть, такої не знайдеться у цілому світі. Чим же так захоплює душу й розум головна героїня казки Шарля Перро “Попелюшка”? Попелюшка – добра, мила дівчинка, яка з раннього дитинства була позбавлена материнської ласки. Натомість її постійно кривдили то мачуха,...
- Скорочено “Тореадори з Васюківки” Нестайко Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич Дід лає онука, який разом із другом вирішив прорити метро під свинарником, а туди провалилася п’ятипудова, плямиста, як геограма карта, свиня Манюня. Дідусь звелів хлопцям закидати яму. У Яви (від Вані – він у дитинстві так, мабуть, вимовляв) Реня вся сім’я інтересна. Батько...