Нема землі такої, як у нас
Матеріал уроку. Василь Симоненко “Я не бував за дальніми морями”. Анатолій Качан “Летючий корабель”.
Мета. Ознайомити учнів з творами видатних українських поетів двадцятого століття Василя Симоненка та Анатолія Качана. Вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів. Вчити аналізувати прочитане, виділяти головну думку, добирати рими. Виховувати почуття патріотизму, гордості за свою країну, бажання допомогти своїй планеті і своїй рідній країні.
Обладнання. Портрети поетів; бібліотечка їх творів.
Хід
I. Організаційний момент.
II. Мовна розминка.
– З’єднайте частини прислів’їв.
– Поясніть, як ви їх розумієте.
– Які ще прислів’я про рідний край ви знаєте?
– Діти, що для вас означає Україна?
– Які ще слова-синоніми можна використати для передачі змісту цього слова?
III. Повідомлення теми уроку.
– Святою для кожної людини є земля, де вона народилася і зробила свій перший крок, вимовила перше слово, почула мамину колискову, а пізніше народну пісню, пішла стежкою до школи. Ці почуття – вічні. Вони оспівані в віршах і піснях. Сьогодні ми прочитаємо вірш
А ще ознайомимося з віршем Анатолія Качана “Летючий корабель”, дізнаємося, з чим порівнює поет нашу планету, до чого закликає всіх нас.
IV. Робота над віршем Василя Симоненка “Я не бував за дальніми морями”.
1. Зразкове читання вчителем.
2. Читання вірша учнями мовчки.
– Від чийого імені ведеться мова у вірші?
– Про що розповідає автор?
3. Напівголосне читання вірша учнями.
– Чи бував автор у чужих краях? Докажіть рядками з тексту.
4. Аналіз фактичного змісту.
– Які почуття викликав у вас цей вірш?
– Поясніть значення виразу: “Мене ліси здоров’ям напували…”.
– Як ви розумієте вислів “Ходив, як кажуть, пішки під столом”?
– З яких слів поета можна зробити висновок, що він щиро любить свою землю, свій рідний край?
– Чому поет вважає себе щасливим і вільним?
– Чого вчила мати поета у дитинстві? Знайдіть і прочитайте.
– Яку фразу з вірша ви виділили б як головну думку твору?
5. Робота над виразним читанням вірша.
– Який настрій цього твору?
– З яким почуттям його треба читати?
– Визначте темп і тон читання.
– Після яких рядків треба зробити малу паузу? Після яких – велику?
– На яких словах треба зробити логічний наголос?
6. Конкурс на кращого читця вірша.
7. Висновок.
Василь Симоненко, проживши всього 2S років, зумів щиро полюбити Україну, подарувати своїм співвітчизникам прекрасну поезію та дві книжечки для дітей. Влада не любила Василя за те, що він любив Україну. Його передчасна смерть теж на совісті у колишньої влади. Але вічно буде жити його поетичне слово, яскраво освітлюючи наші душі.
V. Робота над віршем Анатолія Качана “Летючий корабель”.
1. Зразкове читання вчителем вірша повністю.
2. Словникова робота.
> Тлумачення значень слів.
Юнга – підліток на судні, який навчається морської справи.
Вахта – чергування на якому-небудь посту на судні.
> Читання пірамідки слів.
– Знайдіть риму до цих слів.
3. Читання вірша учнями мовчки.
– З чим автор порівнює Землю?
– До чого закликає нас?
4. Читання окремими учнями по строфі. Аналіз фактичного змісту.
– Кого поет називає матросами цього корабля? (Всіх людей планети.)
– А чому і старих, і малих автор називає юнгами? (Бо Земля вже існує мільйони років, і в порівнянні з нею всі ми діти.)
– Чому автор називає Місяць іграшкою?
– Хто є нашими сусідами?
– Скільки всього материків на планеті?
– Чому пильнувати ми маємо лише п’ять?
– Як ви розумієте вислів “Ставай на вахту”?
– Чи запам’ятали ви, як закінчується вірш? (Нехай щастить тобі. Земля!) Який висновок можна зробити? (Автор ставиться до нашої планети як до живої істоти, турбується про її майбутнє, бажає їй щастя.)
5. Робота над виразним читанням вірша.
6. Висновок.
Анатолій Качан народився на 7 років пізніше, ніж Василь Симоненко. Вчився, багато працював. За роки роботи багато їздив по країні і за її межі. Але він не зрадив свою землю, не забув поле, з якого їв хліб, криницю, з якої пив воду, матір, од якої пісню перейняв. Він часто навідується у своє село. Вже померли його батьки, але не заростають бур’яном могили. Він знову і знову тягнеться до берега Дитинства, бо тут його коріння, тут свята і рідна земля.
VI. Підсумок уроку.
– З якими віршами ознайомилися?
– Хто їх автори?
– Що спішного в цих віршах?
– Що ви можете зробити для збереження Землі?
VII. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати вірші. Скласти розповідь чи вірш про свій рідний край.