НАСТРІЙ ЗИМОВИХ СВЯТ. СТЕПАН ЖУПАНИН НА БІЛИХ КОНЯХ ВІХОЛА

Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю українського поета Степана Жупанина, з традиціями святкування різдвяних свят; формувати навички виразного читання; розвивати пам’ять, уяву, вміння використовувати у власному мовленні образні поетичні вислови; виховувати любов до народних традицій, викликати позитивні емоції.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Вранці весело вівсянка

Вишивала вишиванку:

Вліво голка, стібок вправо –

Візерунки оживали.

Вправно,

вміло вишивала,

Веселково вийшло, вдало!

Всім на втіху, до вподоби

Великодня ця оздоба.

2. Гра “Утвори словечко”

– Переставте склади так, щоб утворилося слово. З кожної групи спробуйте вилучити “зайве” слово.

Шин-ка-ма

Во-нок-жай-ро

Ле-кро-ня

Чик-м’я

Ра-жу-вель

Ка-со-ба

Ки-шаш

Сич-ли-ка

Ко-ва-ро

Чик-зай

Ля-зу-зо

По-ся-ро

Та-зе-га

Ка-тів-лас

Лян-ки-ва

Жа-ме-вед

Ро-бець-го

Ку-ця-ни

3.

Замість крапок устав букви так, щоб вони утворювали слова

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Гра “хто краще?”

Конкурс на краще виразне читання вірша Д. Білоуса “Щедрий вечір” (с. 114-115).

2. Розповіді учнів про улюблену сімейну страву Щедрого вечора

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Українці весело зустрічали зимові свята. Ми дізналися, яке незабутнє враження залишилося про ці святкування в душі Дмитра Білоуса. Сьогодні ми прочитаємо уривок з вірша Степана Жупанина. Будемо спостерігати, як поет передав настрій, викликаний зимовими святами.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Біографічна довідка (додаток)

– Жупанин Степан Ілліч народився 18 січня 1936 р. в селі Іршаві на Закарпатті в сім’ї селянина. Закінчив філологічний факультет Ужгородського університету. Учителював, згодом викладав в Ужгородському університеті. Отримав ступінь кандидата педагогічних наук.

Пропрацювавши в школі багато років, Степан Жупанин звернувся до творчості для дітей. Перша книжка “Бджілка” з’явилася ще 1959 р. Далі друком виходять “Сестрички-смерічки” (1962), “Гірська стежинка” (1965), “Пісні для дітей” (1974), “Світле озерце” (1975), “Ватра” (1980), “Сонечко” (1983), “Барвінок” (1983), “Смерековий край” (1985), “Лісовий світанок” (1986). Вірші С. Жупанина перекладалися російською, білоруською, чеською, угорською мовами.

Письменник є лауреатом літературної премії імені Лесі Українки (1994).

У видавництві “Веселка” твори С. Жупанина друкувалися в колективних збірниках; окремими виданнями виходили “Гірська стежинка” (1965), “Світле озерце” (1975), “Лісовий світанок” (1986), “Світлячок та бджілка” (1989).

Поет помер 7 січня 2005 р.

2. Опрацювання вірша Степана Жупанина “На білих конях віхола…” (с. 116)

1) Читання учнями вірша одне одному в парі.

– Яка основна думка вірша?

– Який основний тон виберете для його читання?

– Які рядки вірша потрібно читати особливо радісним тоном?

Фізкультхвилинка

2) Виразне читання вірша учнями.

– Яку картину ви уявляли, читаючи вірш?

3) Складання словесного малюнка.

– Кого і що ви намалюєте на картині?

– Яким буде передній і дальній план картини?

– Як буде зображена віхола?

– Які фарби допоможуть передати зміст картини?

4) Гра “Диктор телебачення”.

Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на “глядачів”.

3. Опрацювання тексту про Щедрий вечір та щедрівки (с. 116)

1) Розповідь учителя.

– 13 січня – останній день старого року за старим календарем. У ніч з 13 на 14 січня за старим стилем настає Новий рік. Передноворічний вечір – щедрий вечір. У цей вечір щедрують. Щедрівки – новорічні обрядові пісні, різновид колядок. Їх співали господареві, господині, усій родині. Були щедрівки дитячі, жартівливі. У них теж прославляли господарів хати, бажали їм здоров’я.

14 січня – перший день Нового року за старим стилем, народження сіяча Василя. Рано-вранці до схід сонця чоловіки йшли посипати, або засівати. Вважали, що якщо чоловік зайде першим до хати, то щасливим буде весь рік.

Сійся, родися,

Жито, пшениця,

Всяка пашниця,

Зверху колосиста,

Зісподу корениста,

Будьте зі святом здорові!

З Новим роком!

– На щастя, на здоров’я засівали пшеницею, житом.

2) Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання тексту учнями.

– На який день припадає Щедрий вечір?

– Що таке щедрівки?

– Коли їх виконують?

– Які щедрівки ви знаєте?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

– З яким настроєм завершуєте урок?

VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до конкурсу знавців щедрівок.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

НАСТРІЙ ЗИМОВИХ СВЯТ. СТЕПАН ЖУПАНИН НА БІЛИХ КОНЯХ ВІХОЛА