“Належить вічності”(По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”)
1. “Майстер і Маргарита” – “західний роман” Булгакова. 2. Унікальність жанру й композиції “Майстра й Маргарити”. 3. Сюжетні лінії роману 4. “Вічні” питання в романі “Майстер і Маргарита” і їхнє рішення. 5. Осмислення автором катастрофічності двох епох.
6. Значення роману. Творчість М. А. Булгакова – та художня величина, що ми, його співвітчизники, вправі пишатися. Булгаков увійшов до числа письменників, що визначили своєю творчістю характерні риси літератури XX століття після опублікування “західного роману”
М. Симонова. Саме із цього моменту почалося тріумфальне визнання роману. Перше повне видання добутку в Росії з’явилося в 1973 році, а в середині 1980-х років – за рубежем, де його випустило американське видавництво “Ардис”. Із приводу роману “Майстер і Маргарита” літературознавці сперечаються дотепер, при цьому різні думки критиків чутні вже тоді, коли встає питання про визначення жанру роману.
Добуток визначають
Куртис, говорячи про це, зауважував, що форма й зміст роману роблять його унікальним шедевром, паралелі з яким “важко знайти як у росіянці, так і в західноєвропейській літературній традиції”. Неповторна й композиція “Майстра й Маргарити” – роман у романі або подвійний роман, роман про долі двох героїв – Майстра й Понтія Пілата. Одночасно можна сказати, що ці два романи протипоставлені один одному й утворять певне органічну неподільність. У сюжеті роману об’єднані дві епохи: I століття нашої ери 30-е роки XX століття, тобто біблійна й сучасна Булгакову. Цікаві паралелі між часами: деякі події, що відбувалися в Ершалаиме, повторюються через 1900 років у Москві, але вже носять пародійний характер Крім того, роман цікавий тим, що в ньому присутні три сюжетних напрямки: філософське – Иешуа й Понтій Пілат, любовне – Майстер і Маргарита, містичне й сатиричне – Воланд, його звита й жителі Москви.
Оповідання кожної із сюжетних ліній протікає у вільній і барвистій формі, і всі вони зв’язані між собою образом Воланда. Критик е. Безносов пише про це: “Введення в оповідальну тканину фантастичних, сверхреальних образів не було в Булгакова простим і звичним літературним прийомом, а ставало наочною демонстрацією як би різних станів однієї реальності, що можуть існувати паралельно, але й здатних сполучатися, причому ініціатива в цьому сполученні завжди належить сверхреальному миру”. Оповідання роману відкривається сценою на Патріарших ставках, де Михайло Олександрович Берліоз і Іван Бездомний гаряче сперечаються з незвичайним незнайомцем про існування Бога. На питання Воланда про те, хто керує людським життям і “всім взагалі розпорядком на землі”, якщо Бога не існує, переконаний атеїст Іван Бездомний відповідає, що керує людина.
Однак подальший розвиток сюжету спростовує етоутверждение. Автор доводить відносність людського знання й зумовленість життєвого шляху людини, але в теж час переконує читача в тім, що кожна людина відповідальна за свою долю. Ідейним центром роману стають вічні питання, поставлені автором ершалаимских главах: Що є істина в цьому непередбаченому світі?
ЧиІснують незмінні, вічні моральні цінності? Дивним образом оповідання про життя Москви 1930-х років сплітається в єдине ціле з оповіданням Майстра про Понтія Пілаті. Він, Майстер, не зрозумілий і приречений на борошна в сучасному йому часу, нарешті-тр знаходить спокій у Вічності. У Вічності й відбувається сполученні двох сюжетних ліній роману.
У Вічності й Майстер і його герой Понтій Пілат зустрічаються й знаходять “прощення й вічний притулок”. Роман цікавий у тому числі й тим, що його автор осмислює дві епохи як катастрофічна, несуча загибель двом культурам. М. Петровский писала: “Катастрофа, пережита Булгаковим у Києві в роки революції й громадянської війни, очевидно, була самою серйозною подією його життя. З дитинства звичний, сприйнятий як норма уклад, що встоялися “вічні” культурні цінності й саму цивілізацію, здавалося, підійшли до кінця й під громиханье копит апокаліпсичного коня котилися в тартарари. Життя людська – цінність найбільша, основна – перестала що-небудь коштувати, що-небудь значити.
З погляду миру, що руйнується, у його поняттях – це був кінець світу. Загибель Міста й загибель миру злилися в одне”. Але Булгаков не проводить примітивної аналогії між Римською імперією й імперією часів И. В. Сталіна. Він говорить про історичні повторення одного часу в іншому, і цей час належить Вічності Катастрофічність подій, загибель миру автор передає за допомогою опису стихійних явищ природи, як в “московських” главах, так і в “ершалаимских”: “Тьма, що прийшла із Середземного моря, накрила ненавидимий прокуратором місто.
Зникли висячі мости, що з’єднують храм зі страшної антониевой вежею, опустилася з неба безодня й залила крилатих богів над гипподромом, хасмонейский палац із бійницями, базари, караван-сараї, провулки, ставки… Пропав Ершалаим – велике місто, начебто не існував на світі… “. А от один із прикладів буйства стихії в Москві: “Гроза, про яку говорив Воланд, уже збирала на обрії.
Чорна хмара піднялася на заході й до половини відрізала сонце. Потім вона накрила його цілком. На терасі посвіжіло Ще через якийсь час стало темно. Ця тьма, що прийшла із заходу, накрила величезне місто. Зникли мости, палаци.
Усе пропало, начебто цього ніколи не було на світі. Через все небо пробігла одна вогненна нитка. Потім місто потрясло удар Він повторився, і почалася гроза”. Зрозуміло, що ці описи стихійних природних явищ автор використовує для того, щоб підкреслити єдність двох епох, що гинуть у Вічності.
Значення роману для кожного покоління читачів завжди буде велике – у ньому вирішуються питання “вічні”. В. Я. Лакшин писав про роман Булкакова: “Не менш доріг, втім, і інший підсумок: доля роману, передвіщена в книзі. “…Ваш роман вам принесе ще сюрпризи”, – обіцяє Воланд майстрові… Ми читаємо ці слова так, начебто вони звернені до роману “Майстер і Маргарита”. Поетичну силу впливу книги Булгакова на нинішнього її читача ще підсилює справджене через чверть століття через пророцтво: життя дописало цей роман у романі, вона подарувала нову долю книзі й тим зробила ще неотразимее у своєму торжестві ідею справедливості, у яку так вірив і якої так дорожив автор “Майстра й Маргарити””.
Схожі твори:
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які стверджували пряме поєднання гротеску, фантастики, ірреального з реальним у єдиному потоці розповіді. Роман став унікальним людським документом тієї епохи...
- Тема добра і зла в романі Булгакова “Майстер і Маргарита” Основою творчості Михайла Панасовича Булгакова був гуманізм. Письменник не сприймав ту літературу, яка підносила страждання абстрактних, нереальних героїв, проходячи повз правду життя. Тому в своєму останньому романі “Майстер і Маргарита” він завуальовано показав віддалену надію на те, що зло буде покаране, а добро переможе. Тема боротьби добра і зла –...
- Творчість і кохання в романі М. Булгакова “Майстер та Маргарита” Кохання, милосердя, прощення, творчість – це загальнолюдські поняття, які являються складниками моральності будь-якої людини, будь-якої світової релігії. На цих принципах і базується твір Михайла Булгакова “Майстер та Маргарита”. Цей роман є в деякій мірі автобіографічним, побутує думка, що Майстер – двійник самого письменника. Двійник, але не копія. Кохання між Майстром...
- Творчість і кохання в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Теми творчості і кохання в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” досить тісно переплітаються. Ознаки цього з’являються в першій частині роману, коли Майстер знайомиться з Маргаритою і тим самим робить найголовніший внесок в успіх своєї творчості. Любовні стосунки між двома головними героями були наповнені не тільки пристрастю, але і великою...
- Безсмертя і сила кохання у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Маргарита у романі Булгакова… стала Прекрасним, узагальненим та поетичним Образом Жінки, яка Кохає. Цей образ Постає понад шаром сатиричної Повсякденності втіленням живої, Гарячої любові… Л. Яновська Дафніс і Хлоя, князь Ігор і Ярославна, Ромео і Джульєтта… Скільки історій кохання, справжніх і вигаданих, описано у світовій літературі! Та їм не поступається...
- Проблеми творчості й творчої особистості в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” до деякої міри автобиографичен, оскільки Майстер – двійник Булгакова. Ні, це не тінь автора, не його копія, це – жива особа. Він одночасно схожий і не схожий на свого творця. Але як би там не було, саме Майстрові автор віддав свої заповітні образи...
- Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Прояви сил зла в романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогому костюмі, у закордонних, в колір костюма, туфлях. Навіть обличчя в нього було дуже дивне: “Праве око чорний, лівий зелений. Брови чорні, але одна вища за другу “. В образі...
- Майстру даровано спокій (за романом М. Булгакова “Майстер і Маргарита”) Роман “Майстер і Маргарита” М. Булгаков почав писати у 1928 році. Доведений до 15-го розділу, у 1930-му році роман було знищено автором, а у 1932 році він був розпочатий знову. У цьому романі описується життя людей 20-30-х років XX ст. Паралельно з цим описом автор розповідає історію про Понтія Пілата...
- Рятівна сила кохання в романі “Майстер і Маргарита” М. Булгакова М. Булгаков вважав, що життя – це любов і ненависть, відвага й азарт, уміння цінувати красу і доброту. Але любов… вона насамперед. Булгаков писав героїню свого роману з Олени Сергіївни – коханої жінки, яка була його дружиною. Незабаром після їхнього знайомства вона прийняла на свої плечі, можливо, більшу частину його,...
- Вічна боротьба добра і зла у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Вічна боротьба добра і зла в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...
- Тривоги за долю людства у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Тривоги за долю людства у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” майже п’ятнадцять років. Ретельно змальовував характерні риси персонажів, добирав деталі – змістовні й виразні, мішав епос із лірикою, а драму з гротеском. Вдосконалював образну систему, відкидав зайве, втілюючи свою відчайдушну надію на...
- Тривоги за долю людства в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Булгаков писав роман майже усе ж’пг-тя – і до самої смерті, переробляв і вдосконалював безліч разів. Ідея книги про візит Сатани до радянської Росії з’явилася в письменника на початку двадцятих років, у 1925 році він написав “Інженера з копитом” (початок “Майстра й Маргарити”), та й уся його подальша творчість пов’язана...
- Доля письменника і його утвору в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Багатоплановість добутку. 2. Євангельські мотиви. 3. Нерозривність добра й зла. 4. Загальнолюдські цінності роману Що б робило твоє добро, якби не існувало зла? М. А. Булгаков М. А. Булгаков – найбільший російський письменник з дуже й дуже непростою літературною долею. Так зложилося, що більша частина його добутків стали відомі...
- Проблема зіткнення особистості та влади в романі Михайла Булгакова „Майстер і Маргарита” На уроках світової літератури ми познайомились із творчістю російського письменника Михайла Булгакова, відомого своєю неординарністю. Його внесок у літературу був значним. Він першим розкрив тему надприродного. Доказом цьому є його останній роман „Майстер і Маргарита”, який містить багато чого і реалістичного, і надприродного. Цей роман важко зрозуміти і зрозуміти повністю,...
- Фантастичний реалізм у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Роман М. А. Булгакова – унікальний добуток російського реалізму. 2. Сполучення реальності й фантастики вромане. 3. Морально-філософський зміст роману. М. А. Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” з 1928 року по 1938 рік. Він уважав цей добуток найважливішим у своїй творчості. Роман підбивав підсумок розвитку умовної, гротескної оповідальної...
- Біблійні сюжети у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” У романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” є реальність і фантастика, сатира і любовна лірика. Особливо виділяються чотири глави історико-філософського характеру. Це “роман у романі” – оповідь про Христа і Понтія Пілата. Глави про прокуратора Іудеї та Ієшуа Га-Ноцрі (Ісуса Христа) пише головний булгаковський герой – Майстер. Створений за біблійним...
- Коротка характеристика добутку Майстер і Маргарита Булгакова М. А “Майстер і Маргарита” – роман, що втілив міркування М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини й миру, художника й влади, – роман, у якому дивним образом переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – у першу чергу роман про...