Мову рідної природи розуміти серцем вчись. Позакласне читання – МИ – ОДНІЄЇ КРОВІ
Матеріал уроку. Василь Сухомлинський “Гавеня і Соловей”. Богдан-Ігор Антоним “Ліс”. Оксана Сенатович “Друже мій”. Загадки.
Мета. Розширити і поглибити знання учнів про значення матері у житті людини. Розвивати вміння розуміти природу серцем. Удосконалювати навички читання прозових і поетичних творів. Виховувати шанобливе ставлення до матері.
Обладнання. Портрет В. Сухомлинського; запис звуків птахів.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто
Дружно й плідно працювати.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Загадка.
Багато в світі різних слів
І гарних висловів чимало.
Та найласкавіше із них
І найгарніше слово… (мама).
2. Асоціативний куш.
На дошку вивішують сонечко з промінцями, всередині якого слово “мама”. Вчитель пропонує дітям назвати якості своїх матусь.
– Яка у вас матуся? (Ніжна, лагідна, кохана, красива, добра, уважна, турботлива, весела, працьовита…)
III. Повідомлення теми уроку.
– “Мама”, “матуся”, “матінка”, “ненька” – яким прекрасним
Сьогодні на уроці ми ще раз переконаємося, що для кожного своя мама найкраща.
IV. Опрацювання оповідки Василя Сухомлинського “Гавеня і Соловей”.
1. Розповідь про письменника.
– Василь Олександрович Сухомлинський виховувався у сім’ї, де завжди були взаємна довіра, повага до старших, праця. Коли він був дитиною і навчався у школі, то завжди був старанним, добре вчився, любив читати, малювати. На канікулах ходив до дитячого садка, де допомагав вихователям. Він доглядав малюків, розповідав казки і проводив веселі ігри. З часом обрав професію педагога. Василь Сухомлинський написав дуже багато казок, оповідань для дітей.
– Які твори Сухомлинського ви можете пригадати?
2. Читання оповідки вчителем.
– Як ви думаєте: цей твір за жанром – оповідання, байка чи притча? (Байка.)
– Про кого цей твір?
– Назвіть дійових осіб.
3. Словникова робота.
Читання стовпчиків слів “буксиром” за вчителем.
Гава | Струмками |
Гавеня | Пролунав |
Сльози | Заслухався |
Залунало | Черв’ячками |
Частувала | Солов’їний |
– Прочитайте най коротше слово; усі іменники; усі дієслова; прикметники.
4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Чому плакало Гавеня?
– Хто прилетів його заспокоювати?
– Прочитайте, що зробив Соловей, коли прилетів до Гавеняти?
– Чи заспокоїлось Гавеня, коли Соловей заспівав?
– Зачитайте, що сказало Гавеня Солов’ю, коли почуло материн голос.
– Чому Гавеняті не сподобався спів Солов’я?
– Який висновок можна зробити? (Для кожної дитини голос рідної матусі найкращий.)
5. Удосконалення читацьких навичок.
> Гра “Вовк і заєць”. Читання “ланцюжком”.
Першим починає читати “заєць”. Коли він прочитає кілька слів, починає читати “вовк”. Він намагається наздогнати зайця. Гра припиняється, коли обидва учні читають одне і те ж.
> Гра “Хвости”.
Вчитель починає читати речення, учні знаходять його у тексті і читають кінець.
V. Робота з поетичними творами.
1. Читання і усвідомлення вірша “Ліс”.
> Читання вчителем.
> Словникова робота.
Сарна – струнка, граційна тварина, з невеликою головою на тонкій шиї, міцними ногами. Хвіст короткий, вуха довгі. Відноситься до родини оленевих. Елегія – ліричний вірш задумливого, сумного характеру: журлива пісня. Діброва – ліси, в яких переважають дуби.
> Виразне читання вірша учнями.
2. Робота над віршем “Друже мій”.
> Читання вчителем.
– До кого звертається автор у цьому вірші?
– Кого Оксана Сенатович називає “друже мій”?
– Про які звуки рідної природи сказано у вірші?
– Які ще голоси можна почути, прислухавшись до природи?
– До чого закликає нас автор у цьому вірші?
Словникова робота.
– З’єднайте слово і його значення.
> Читання вірша учнями.
– Як ви розумієте вислів “мова природи”?
– Чи здатна людина розуміти мову звірів, рослин?
VI. Підсумок уроку.
– Ми закінчили читати розділ. Яку назву він мав?
– До чого нас закликали всі ці твори?
– Яка основна думка оповідання “Гусенятко”? Хто його написав?
– Закінчіть вислів “Пахне ліс осінній…” (гіркуватим димом). У якому творі зустрічаються ці рядки? Хто є його автором?
VII. Домашнє завдання.
Придумати усну розповідь на тему “Про що задумався соловей”. Дібрати три загадки про явища природи.
УРОК 36 Позакласне читання