Мотиви й образи лірики одного з поетів срібного століття (Н. С. Гумилев)
1. Зародження акмеизма. 2. Мотиви лірики Гумилева. 3. Пізніше творчість. Я конквістадор у панцирі залізному, Я весело переслідую зірку…
Н. С. Гумилев Творчість Н. С. Гумилева, засновника “Цеху поетів” і глави акмеистов, стало відомо ще в часи розквіту символізму. Як уважає критик В. М. Жирмунський у своїй статті “Преодолевшие символізм”, “уже в ранніх віршах поета можна побачити риси, які зробили його вождем і теоретиком нового напрямку”. Появі акмеизма передували “Листа про російську поезію” Гумилева, де він показав
В 1910 році конфлікт між Гумилевим і символістами привів до створення нової поетичної школи – акмеизма. В 1911 році був створений “Цех поетів”, куди ввійшли Н. С. Гумилев, А. А. Ахматова, О. е Мандельштам, З. М. Городецький, М. А. Зенкевич, В. И. Нарбут. Акмеизм зародився в 1912-1913 роках, відділившись від символізму Його оголосили спадкоємцем символізму, що закінчив свій розвиток.
Насамперед, акмеисти мали на меті вигнати з мистецтва раніше обов’язкову
Але в поезії самого Миколи Степановича всі відзначали потужну символістську основу. Основними рисами поезії Гумилева Жирмунський називає “активну, відверту й просту мужність, його напружену щиросердечну енергію, його темперамент”. Для Гумилева предтечей акмеизма є Т. Готьє. В 1914 році Гумилев випускає книгу перекладів з Готьє “Емалі й камеї”.
Пішовши добровольцем на фронт, поет продовжує писати вірші й критику. Повернувшись в 1918 році, він займається літературно-видавничою діяльністю. Це поет, як говорив про нього В. Ф. Ходасевич, “цікавий і своєрідний”. Його ранні вірші показують дистанцію, що він витримує з навколишніми – його тема самітності виражена в словах: “Я ввічливий з життям современною, але між нами є перешкода: усе, що смішить її, гордовиту, моя єдина відрада”.
Вірші Гумилева не відрізняються емоційністю змісту, його особистих переживань там украй мало. Поет строго ставився до підбора поетичних засобів, кожне слово у віршах точно вивірене й займає своє місце Жирмунський дав цьому таке визначення: “епиграмматичность строгої словесної формули”. Ні тема любові, ні тема природи не займає скільки-небудь важливого місця в його лірику.
Все це заміняється яскравими художніми образами, баладною формою віршів. Він звертається до екзотичних країн і героїв-мандрівникам, конквістадорам, морякам. …Відкривачі нових земель, Для кого не страшні урагани, Хто зазнав мальстреми й мілина. Чия не пилом загублених хартій – Зіллю моря просоченаі груди, Хто голкою на розірваній карті Відзначає свій дерзостний шлях…
Екзотична тематика характерна для перших збірників “Шлях конквістадорів” (1905), “Романтичні квіти” (1908). Поет подорожує по Італії, Абіссінії, Африці, Леванту, описує невідомі країни, відважне життя й героїчну смерть своїх героїв, підкорювачів нових земель. Я конквістадор у панцирі залізному, Я весело переслідую зірку, Я проходжу по прірвах і безодням И відпочиваю в радісному саду. Ліричний герой – самотній завойовник, безстрашний і впевнений у собі, надлюдина – тут повністю ототожнюється з автором, цьому сприяє те, що Гумилев пише від першої особи. Поет протиставляє повсякденному тьмяному миру своїми ідеальними романтичними, наповненими яскравими деталями.
Ще не раз ви згадаєте мене И весь мій мир, що хвилює й дивний, Безглуздий мир з пісень і вогню, Але меж інших єдиний необлудний. Д. П. Святополк-Мирский говорив, що Гумилев привніс “елемент мужнього романтизму” у російську поезію. Ліризм і патетика сполучаються в Гумилева з легкою іронією. У третій книзі віршів “Перли” уже велике місце займають філософська тема.
Він звертається до образа Дон Жуана, що залишається наодинці зі своєю совістю й розуміє, “що непотрібний атом”. Мужність і незалежність героїв вражає читача – конквістадор пропонує смерті пограти у свої кості, а орел воліє загинути в польоті до сонця. Поступово в поезії Гумилева стало домінувати оповідальний початок.
Поезія останнього років життя наповнена пророчим трагізмом, у поезії його вже немає масок, перевтілень, у ній панує отточенность деталей, вивіреність композиції. Відірваний від життя романтизм змінився емоційною напруженістю, чіткістю. Війна, любов, розлука – от теми, що виникають у пізній творчості поета. “Вогненний стовп” – остання книга віршів – уважається вершиною лірики Гумилева. У ній автор філософствує про людину, його житті й мистецтві, творчості.
Самою яскравою оцінкою поетичної майстерності Миколи Гумилева можуть уважатися слова його вчителя В. Я. Брюсова: “Значення його віршів набагато більше в тім, як він говорить, ніж у тім, що він говорить”.
Схожі твори:
- Твір на тему:Своєрідність творчості поетів “срібного століття” (на прикладі творчості одного з поетів) “Коли стихає шум епохи, ми починаємо розуміти: за плечима гігантів”, – писав Борис Пастернак. Действительно, через багато років ми краще розуміємо гениальность тих, хто затворів у минулому, чиї імена ввійшли в історію. Сьогодні ми всі частіше звертаємося до творчості поетів початку XX століття, відкриваючи для себе нові імена й нові...
- Оповідання про творчість одного з поетів срібного століття У ранній ліриці (1908-4916) О. Э. Мандельштама основна тема – відчуття самітності незрілої психіки в період дорослішання. І никну, ніким не замічений, У холодний і топкий притулок… Життя рівняється з “виром”, “злим і грузлим”. Переважає настрій неясної туги, “невимовного суму”. Але головним мотивом стає пошук цілісності, життєвості, бажання осягнути “усього...
- Призначення поета й зміст його творчості в тлумаченні поетів “срібного століття” У переломну епоху початку XX століття, у період кризи в суспільно-політичному, економічному житті країни наступає й духовна криза, відбувається втрата моральних орієнтирів, і тому саме в цей час призначення поета стає особливо важливим. Поезія “срібного століття” перебуває в пошуку нових тим, образів, нових поетичних форм, але в неї є головне...
- Тема Росії у творчості поетів Срібного століття Головне, що поєднувало творчість цих поетів і особливо залучає нашу увагу їхнім добуткам, це глибока любов до Батьківщини, до Россі й незмінна віра в її велике майбутнє. Різна доля названих поетів, що по-різному пережили трагічний період в історії Росії. Але кожному з них довелося випити із чаші страждань, що випали...
- Аналіз одного із шедеврів поезії “срібного століття”. (Вірш М. И. Цветаевой “Ідеш, на мене схожий…”) 1. Шедевр “срібного століття”. 2. Зустріч перехожого й поета. 3. Думка про причетність до вічності. 4. Образно-стилістичні засоби встихотворении. Перші два десятиліття XX сторіччя, починаючи з 1901 року, називають срібним століттям російської поезії. За цей час лірика пройшла три періоди розвитку: символізм, акмеизм і футуризм. Існували й інші літературні напрямки....
- Тема природи в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості И. А. Буніна) Визнання й популярність Бунін придбала як прозаик, але значне місце в його творчості завжди занімала поезія. Він почав з віршів і писав вірші до кінця своїх днів. В 1901 році вийшов збірник віршів “Листопад”, у який увійшли кращі вірші з ранньої поезії Буніна. Лейтмотив збірника – елегійне прощання з минулим....
- Мотиви й образи лірики Ф. И. Тютчева У творчості Тютчева розкриті багато тем, які пройшли через його вірші гарячими хвилями любові й почуття, участі й неперевершеного дарунка співпереживати. Одним з мотивів його творчості є мотив батьківщини – Росії. Хто не пам’ятає його знаменитий вірш: Розумом Росію не зрозуміти, Аршином загальним не виміряти: У їй особлива стать –...
- Тема любові в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості І. Анненского) У кожного з більших російських поетів початку XX століття був свій поетичний досвід. Майже кожний з них начинал свій творчий дебют з віршів. У кожного був свій голос, свій стиль, те, що робило одного несхожим на інші. Творчість І. Анненского мало знайомо нашим современникам. Та й при житті поета лише...
- Гумилев і Ахматова Про особисту драму Гумилева не прийшов ще час говорити інакше як словами його власних віршів: ми не знаємо всіх її перипетій, і ще жива А. А. Ахматова, що не сказала про неї в пресі нічого. З окремих подій у житті Гумилева в цей передвоєнний період – період, про яке багато...
- Поети “срібного століття” (Микола Гумільов) “Срібне століття” у російській літературі – це період творчості основних представників модернізму, період появи безлічі талановитих авторів. Умовно початком “срібного століття” вважають 1892 рік, фактичний же його кінець прийшов з Жовтневою революцією. Поети-модерністи заперечували соціальні цінності й намагалися створити поезію, покликану сприяти духовному розвитку людини. Одним з найбільш відомих напрямків...
- Микола Гумилев – поет рідкої індивідуальності Спадщина, особистість, доля Миколи Степановича Гумилева (1886-1921) – поета рідкої індивідуальності – викликає зараз пекучий інтерес. Та й не може бути інакше. Його творчість завжди залучала чарівною новизною й сміливістю, гостротою почуттів, схвильованою думкою. Життя – мужністю й силою духу. Але довгі десятиліття вірші Гумилева не перевидавалися. Ім’я його лише...
- Пушкін у поезії “срібного століття” (по творчості А. А. Ахматовій) Геній Пушкіна, чарівність особистості, його гуманістична філософія, відкриття, зроблені в області російського вірша, вплинули на розвиток літератури XIX століття, що ввійшла в історію як “золоте століття” російської поезії. Але й кращі поети “срібного століття” сформувалися під впливом його Музи, всі вони були внимательнейшими читачами Пушкіна, багато хто внесли свою лепту...
- ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ ПОЕЗІЇ ПОЕТІВ-СИМВОЛІСТІВ ХХ СТОЛІТТЯ Символізм як художня течія виник у російській літературі наприкінці XІX – на початку XX століття. Основи естетики символізму започаткували французькі поети кінця 70-х років минулого століття П. Верлен, А. Рембо та інші. Поетичний символ вважається більш дієвим художнім засобом, ніж образ. Символ – це певний знак, який вказує на зв’язок...
- Поринь в епоху “срібного століття” (вечір у літературній кав’ярні) Тема цього твору просто-таки розбурхує мою поетичну уяву. Межа XІX й XX століття – це така яскрава, активна сторінка літератури, що навіть жалкуєш, що не довелося жити в ті часи. А може, й довелося, бо щось таке я в собі відчуваю… Бурхливість того часу постає настільки явно, ніби бачиш усі...
- Художні особливості поезії поетів-символістів XX століття Символізм як художня течія виник у російській літературі наприкінці XIX – на початку XX століття. Основи естетики символізму започаткували французькі поети кінця 70-х років минулого століття П. Верлен, А. Рембо та інші. Поетичний символ вважається більш дієвим художнім засобом, ніж образ. Символ – це певний знак, який вказує на зв’язок...
- Епоха “срібного століття” і Осип Мандельштам Епохи одна від іншої відрізняються в часі, як країни в просторі, і коли мова йде про нашім “срібному столітті”, ми уявляємо собі якесь яскраве, динамічне, порівняно благополучний час зі своїм особливим ликом, що різко відрізняється від того, що було до й що наступило після. Епоха “срібного століття” простирається між часом...
- Мої улюблений поет срібного століття (М. Цветаева) Життя посилає деяким поетам таку долю, що з перших же кроків сознательного буття ставить їх у самі благоприятние умови для розвитку природного такра. Такий (яркою й трагічної) була доля Марини Цветаевой, значного поета первиття половини XX століття. Усе в її особистості й творчості (для неї ця нерозривна єдність) різко виходило...
- Визначте і розкрийте основні мотиви лірики О. Пушкіна (тема свободи, поета і поезії, мотиви дружби, кохання) Визначте і розкрийте основні мотиви лірики О. Пушкіна (тема свободи, поета і поезії, мотиви дружби, кохання). Проаналізуйте 3-4 твори митця, які репрезентують різні мотиви. У своїй творчості Поет звертався до тем любові і дружби, його хвилювали проблеми свободи і призначення поета. Однією з найголовніших у творчості поета для мене стала...
- “Срібне століття” російської поезії – Імена, дати, напрямки Микола Гумилев. Багато десятиліть ми були приречені на слухи й домисли про його долю й про життя його, і вуж тим більше про обставини загибелі. У годину, коли він народився, морська міцність Кронштадт була сотрясаема штормом. Стара нянька побачила в цьому своєрідний знак, сказавши, що в народженого “буде бурхливе життя”....
- Ігор Житель півночі (Ігор Васильович Лотарев), поет срібного століття російської поезії Як поет, Житель півночі знаходить себе в 1907 році, коли визначив своє місце в житті: “Не змінюй наміченої стежки, і помни: хто, навіщо й де ти”. Проходять роки, відбуваються великі події, через які з’являються нові, прекрасні рядки. Коли йде перша світова війна, поет почуває потрясіння, що наближаються: “Чим далі, усе...