Моральні цінності в драмі И. Кочерги “Ярослав Мудрий”
Неможливо уявити собі Київську Русь без могутньої фігури Ярослава Мудрого, котрий нібито є втіленням моральних цінностей і ідеалів наших предків. Цікава й складна, дуже суперечлива фігура. Жорстокий полководець і мудрий книголюб. Творець першого зводу російських законів – “Російської правди” і князь, що залізною рукою карав у міжусобній боротьбі навіть найближчих родичів. Лукавий політик і натхненний будівельник. Доля всіх героїв, їхньої думки, надії й прагнення, їхні ідеали й моральні цінності неодмінно переплітаються з долею всієї
Помисли, думки й дії Ярослава спрямовані на те, щоб возвеличити Київ, зібрати під його корогви всю Русь, зміцнити князівську владу. Мріяв він також “нарядити” свою державу, освітити його, прикрасити чудовими храмами, будинками: Там на поле бою Новий чудовий Київ я побудую, Величний, пишний, як краса сторіч. Для цього привозив “митецьких” майстрів із греків, учив своїх людей будувати, купував і переписував у монастирях книги, та й сам любив читати, щоб “від
“Яка краса! Як фарби всі згідно В один вінок на золоті сплелися”, – викрикує князівна Єлизавета, розглядаючи малюнки ченця Микити
Все це вказує на те, як добре було розвинено в наших предків почуття прекрасного, як високо вони цінували красу! Але все-таки таки головної була любов до Батьківщини, заради якої віддавали, не коливаючись, життя. Загинув, захищаючи Вітчизну, Микита; ризикуючи життям, приводить дружину новгородцев муляр Журейко. Та і Ярослав завжди коштує на захисті рідної землі, щоб ніхто з ворогів не зміг зненацька напасти. Він мріє будувати нові храми, для нього немає вищих скарбів, “чим мирна праця й щастя в мирному будинку”, але насамперед, “закон, а потім благодать”.
И. Кочерга у своїй п’єсі “Ярослав Мудрий” зумів передати почуття, які володіли людиною в XI сторіччі, моральні цінності й ідеали. Ця п’єса – теперішній гімн людському патріотизму, мудрості. Вона вчить любити свою Батьківщину й у часи радості, і в часи суму