МІФИ ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ. ПАНДОРА

Мета: ознайомити учнів із давньогрецьким міфом, сформувати уявлення про його витоки; формувати уявлення школярів про міфи як жанр усної народної творчості; вчити осмислювати їх зміст; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати доброту, милосердя, справедливість та інші моральні чесноти; викликати в учнів інтерес до грецької міфології.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

А

тепер за парти всі сідайте рівно.

І до роботи візьмемось сумлінно.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

З братом ми були у лісі,

Гриби збирали на узліссі,

Дві корзини чималі

Ми додому притягли!

2. Артикуляційна зарядка “Жабка”

Жабка їсти захотіла,

Враз взялась вона за діло –

Наловила аж сім мух,

Тому й рада: рот – до вух!

(Рот трохи відкрити. Посміхнутися, губи розтягнути так, щоб було видно верхні зуби. Утримувати таке положення під лічбу 10-15 секунд.)

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в парах. Гра “Обличчям до обличчя”

Учні в парах

повертаються одне до одного і близько до тексту переказують зміст тієї частини міфу, у якій розповідається про битву Ра з Апопом.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні ми продовжимо подорожувати сторінками чудової країни – країни Міфологія. А чи полюбили ви цю країну?

– За що ви її полюбили?

– Країною Міфологія дуже цікаво подорожувати. Ми із захопленням учитуємося у фантастичні розповіді про надприродні сили, які начебто у сиву давнину втручалися в життя людей, мали вплив на їх долі.

Ми ніколи не повинні забувати, що на світі є чудова країна Міфів, така далека і, водночас, близька й рідна для всіх нас.

– Прочитайте закодовані слова – і ви дізнаєтеся до якої країни ми вирушимо.

НявДа ціГрея (Давня Греція)

– З новим міфом ми подумки полинемо аж у Стародавню Грецію, тому що одними із найцікавіших у світі є давньогрецькі міфи. Вони мали значний вплив на розвиток культури всього світу. Це перлини світової літератури. Імена богів, історії їхнього життя, дивовижні пригоди дійшли до нас крізь тисячоліття. Давні греки переносили на зоряне небо дійових осіб з міфології. Майже всі назви сузір’їв пов’язані з давньогрецькими міфами. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з давньогрецьким міфом “Пандора”.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Читання міфу комбінованим способом {учитель-учні)

– Чи сподобався вам міф?

– Що ви відчували, слухаючи його?

– Кому ви співчували? Чиї вчинки викликали у вас осуд?

2. Робота в парах

Учні читають текст в парах, олівцем позначають слова, значення яких не зрозуміли.

– Хто є головними героями міфу?

– Коли і де відбуваються події?

3. Словникова робота

Читання тлумачень слів каверзний, амфора, посаг у підручнику (с. 8-9).

– Серед слів правої колонки знайдіть тлумачення до слів лівої колонки.

Ущедрив – швидко.

Шати – хотів.

Прагнув – багате розкішне вбрання.

Кортіло – щедро наділив.

Мерщій – вишивати шовковими нитками, вкритими тонким шаром золота, срібла.

Гаптувати – дуже хотілося, тягло до чогось.

4. Фізкультхвилинка

5. Аналіз змісту міфу з елементами вибіркового читання

– За що розгніваний Зевс надумав покарати людей?

– Що він звелів зробити Гефестові?

– Як назвали дівчину?

– Знайдіть її опис. Зачитайте.

– Куди Гермес відвів Пандору?

– Про що Прометей попереджав свого рідного брата?

– Чому Епіметей забув усі застережливі слова свого мудрого брата?

– Ким стала Пандора за задумом Зевса?

– Як люди жили до її появи?

– Завдяки кому люди жили, не знаючи горя, заздрощів, злочинів, тяжких хвороб і турбот?

– Що Зевс подарував Пандорі в посаг?

– Що він їй звелів?

– Яким був задум Зевса?

– Чи послухалася Зевса Пандора?

– Що трапилося на землі, після того, як Пандора відкрила амфору?

6. Вправи на розвиток швидкості читання

7) Гра “Хто уважніший?”.

– Що означають імена?

Пандора – (та, що всім обдарована).

Епіметей – (той, хто думає потім).

– Які подарунки отримала Пандора від богів?

Мудра Афіна Паллада (навчила дівчину гаптувати і прясти).

Афродіта (надала їй звабних чар і дивовижної вроди).

Гермес (подарував лукавий розум, непереборну цікавість і каверзну вдачу).

2) Чи є у тексті такі речення?

– Гефест усе так і розумів. (Ні)

– Послухалася Пандора, та з кожним днем їй дедалі дужче хотілося зазирнути всередину. (Ні)

– Відтоді вони скрізь і завжди переслідують людство. (Так)

– Так покарав смертних людей всемогутній Зевс-Громовержець. (Так)

7. Гра “Розвідники”

Учні проглядають текст. Підраховують, скільки разів у ньому трапляються слова Зевс (б), Прометей (4), Пандора (б).

8. Фізкультхвилинка

9. Визначення складових частин тексту

– Пригадайте, з яких частин складається текст?

– Знайдіть у тексті зачин. Прочитайте його.

– Прочитайте кінцівку.

10. Робота в групах. Складання плану тексту

Кожна група отримує пам’ятку.

ПАМ’ЯТКА

1. Прочитай текст.

2. Поділи текст на частини.

3. Визнач головну думку кожної частини.

4. Придумай заголовки до кожної частини або знайди в тексті речення, які можуть бути використані як заголовки.

5. Запиши заголовки.

6. Перечитай кожну частину. Виправ себе.

Учні зачитують пункти плану.

План

1. Лихий задум Зевса.

2. Завдання для Гефеста.

3.Створення Пандори.

4. Зустріч Пандори з Епіметеєм.

5. Посах Пандори.

6. Пандора відкрила амфору.

7. Кара Зевса.

11. Гра “Закінчи речення”

Дівчину назвали Пандорою…

Колись Прометей попереджав свого рідного брата,…

І саме вона стала причиною…

Нарешті красуня не витримала,…

Збагнувши, що вона накоїла, …

12. Гра “Засічка – кидок”

За командою “кидок” усі діти починають читати напівголосно текст.

За командою “засічка” зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.

Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!) Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

13. Робота за ілюстрацією

– Розгляньте малюнок.

– Кого зобразив художник?

– Доведіть, що це Пандора.

– Зверніть увагу на вираз обличчя Пандори. Чому в неї широко розплющені очі, а на обличчі – переляк?

– Як ви оцінюєте вчинок Пандори?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що цікавого ви дізналися на уроці?

– До якої країни ми здійснили подорож?

– Якою зображена у міфі Пандора?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Стисло переказувати міф (с. 7-10).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 2

Розповіді учнів про вислови і слова

– Ахіллесова п’ята. За давньогрецькою легендою, морська богиня Фетіда, бажаючи зробити свого сина Ахілла безсмертним і невразливим для ворожих стріл, скупала його у водах священної річки Стікс. Та, купаючи, вона тримала дитину за п’яту, якої не торкнулася вода, тож п’ята залишилася незахищеною. Ахіллес виріс і став непереможним воїном. Однак в одному з боїв стріла, спрямована рукою бога Аполлона, влучила в його п’яту, і герой загинув. З того часу будь-яке слабке, вразливе місце в людини називають ахіллесовою п’ятою.

– Геркулесів подвиг. Геркулес (Геракл) – герой давньогрецьких міфів, син верховного бога Зевса і земної жінки Алкмени. У день, коли Геркулес мав з’явитися на світ, Зевс вирішив: герой, який народиться сьогодні, буде володарем усіх земних народів. Та богиня Гера, Зевсова дружина, щоб помститися чоловікові за зраду, затримала народження Геркулеса, і першим у світ прийшов Еврісфей, якому Геркулес мусив служити й підкорятися. Коли Геркулес виріс, він мав здійснити дванадцять подвигів для Еврісфея, а вже потім стати вільним. Кожен із цих подвигів вимагав нелюдської фізичної сили. Тому вислів “геркулесів подвиг” уживають тоді, коли йдеться про справу, що потребує великих зусиль.

– Скриня Пандори. У давньогрецьких міфах ідеться про те, що колись люди жили, не знаючи горя, хвороб, старості, доки Прометей не вкрав у богів вогонь. За це розгніваний Зевс послав на землю красиву, але нерозумну жінку – Пандору, яка вийшла заміж за Прометеєвого брата Епіметея. Вона отримала від головного бога Олімпу іменну скриньку із суворою забороною відчиняти її. Та розпалена цікавістю, Пандора відчинила скриньку: звідти висипалися Старість, Хвороби, Безумство, Злість, Пристрасті та інші нещастя, що можуть переслідувати людей. Вислів “скриня Пандори” означає джерело нещасть, лиха, біди.

– Чумацький Шлях. Сонячна система розташована у величезній зоряній системі – галактиці Чумацький Шлях, що налічує сотні мільярдів зірок найрізноманітнішої яскравості і кольору.

– Нарцис – самозакохана людина. (Читання легенди.)


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


МІФИ ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ. ПАНДОРА

Categories: Конспекти уроків

Links