Метаморфози особистого жанру (“Щоденник письменника” Ф. М. Достоєвського і “Опалі листя” У. У. Розанова)
У першому сучасному романі герой, випадково виявивши щоденник його дружини, відкриває першу сторінку і якими бачить написане великими червоними літерами: “ЗАКРИЙ!”. Перегорнувши сторінку, він виявляє таке: “Я СКАЗАЛА – ЗАКРИЙ!”. Це – свого роду пастка для “грабіжників пірамід”: обере-гание головного принципу дневниковости – сугубої інтимності які записів. Тим цікавіше спостерігати ті перевтілення, яких зазнає щоденниковий жанр, стаючи засобом комунікації чи, кажучи точніше, публічного співбесіди. Біля джерел цієї
“Скандальність” і “цинічність” – можна сказати, видові ознаки розановской “окремої” прози, яка навряд чи відбутися як літературний факт, не спираючись на художній досвід автора “Нотаток із підпілля”. З тим, мабуть, різницею, що дистанція між автором і героєм у Розанова, начебто, коротше. “Відокремлене”, “Опалі листя”, “Побіжну” та інших., з одного боку, і “Щоденник письменника”, з іншого, одного виду словесності можна віднести тільки з великими застереженнями. Зрозуміло, ні розановские максими, ні “Щоденник” Достоєвського не є такі твори, у яких дотримується чистота жанру. “Щоденник письменника”, як і “Опалі листя” (під цим ім’ям ми числим всіх родинних між собою роза-новских текстів), технічно нескладне собою щоденника у цьому розумінні – тобто, що пишеться виключно “собі” і передбачає негайного оприлюднення. У обох обох випадках ці вправні жанрові імітації. Обидва автора мають на увазі Іншого – значну за величиною аудиторію, яка, хоче вона цього чи ні, сприймає їх “щоденникові зусилля” саме як літературу. Навіть коли Достоєвський свідчить про дневниковость самим назвою свого моножурнала, те в Розанова ніде немає визначень. Хоча з формі його малу прозу більш тяжіє до поденным дневниковым записів, ніж “Щоденник” Достоєвського. Ці записи, як і “теперішньому” щоденнику, носять уривчастий, “випадковий”, несистематизированный, фрагментарний характер. Не “стаціонарний” щоденник, а скоріш похідна записник, де текст дано у поступовій динаміці – часто із зазначенням місця й часу її виникнення (“за шашками з дітьми”, “вагон”, “на візнику”, “за нумізматикою”, “в клініці”, “маренні вулицею”, “в казначействі перед гратами”, “у ліжку вночі” тощо. буд., тощо. п.), свого роду “записки на манжетах”, де вказується іноді навіть матеріальний носій тексту (“звороті транспаранта”, “на листі Ольги Іванівни” тощо. буд.). Можна сміливо сказати, автора “Самітного” – це Душан Маковицкий, тримає ручку з дочкою олівцем у кишені і ходу який записує за Л. Толстим: з тією відмінністю, що “Толстим” у разі є сам стенограф. У цьому розановские мініатюри – зовсім не від хроніка “дійсною життя” (хоча окремі події можуть фіксуватися), а потік свідомості – із демонстративною відсутністю жодних ознак його “публіцистичного” оформлення. Розанов хіба що передбачає інтернетівський Живий Журнал (ЖЖ), де ступінь відкритості не регулюється ніякими правилами і законами. “Щоденник письменника”, навпаки, старанно оформлений саме у журналістському плані: розбитий на місячні випуски, розділений на глави уряду та подглавки, має досить струнку композицію тощо. буд. Він зовсім на фрагментарний, ті чи інші її положення розгорнуто і старанно аргументовані. Проте й тому, та інше разі це, безсумнівно, особистий жанр. Що ж до “Щоденника письменника”, питання про його через відкликання Інтернетом вже порушувалося літературі. “Не великим перебільшенням сказати, – зауважив Д. Биков симпозіум, організованому Фондом Достоєвського 2001 року, – що став саме Федір Михайлович вигадав Рулинет за сто років до його”. Інший автор не безпідставно помічає, що “Достоєвського і мережну публіцистику ріднить сама ідея періодичного видання власного щоденника”. (Хоча, зауважимо, періодичний “Щоденник” Достоєвського – недостатньо щоденник. Вона має власної літературної надзавданням. Слід погодитися і про те, що у ЖЖ, й у “Щоденнику письменника” присутній високий рівень авторської довірливості, що у цьому разі також виступає як як індивідуальна авторська риса, а й як потужний засіб здійснення суто літературних цілей.) Називаючи “Щоденник письменника” “першим інтерактивним журналом”, автор цього визначення свідчить про своєрідність властивого цієї книжки “публіцистичного гумору”, те що, що “”юродствувань” російської публіцистики – не останній прийом; майже вся мережна журналістика – це одне суцільне “прикидання””. Зауважимо, що “юродствувань” як осмислена стратегія найвищою мірою характерне й для розановских опалих – усамітнених і сьогохвилинних – листя.
Схожі твори:
- “Щоденник письменника” і “Опалі листя” І на “Щоденнику письменника”, й у текстах Розанова приваблюють й не так ті чи інші “думки”, скільки сама особистість оповідача. “Адже вона сама, – писав У. Соловйов про автора “Щоденника”, – найцікавіше обличчя серед найбільш цікавих осіб його кращих романів, – й, звісно, він весь, повністю у тому “Щоденнику письменника””....
- Зв’язок “Щоденника” Розанова і “Опалих листя” Достоєвського Популярність обох письменників надзвичайно зросла, що вони від “основного справи” звернулися до своїх специфічним жанрам. Не щирість тепер і прямота (зрозуміло, із поправкою на індивідуальну авторську манеру) повели до читацького успіху “Опалих листя”? Як можна і “Щоденник” Достоєвського, жодна книга Розанова не викликала такий громадської реакції. Але, повторюємо, в обох...
- “Щоденник” Довженка – зірець власних дум та переживань письменника “Щоденник” – символ нескореного духу. Ці окремо зроблені записи вміщують роздуми митця більше ніж за десятиліття і розташовані автором у хронологічному порядку. Але прочитані разом, є різновидом мемуарної літератури з одного боку, з іншото – самостійним літературним твором. Усі думки і помисли О.. Довженка, висловлені у “Щоденнику”, глибокі і сповнені...
- У чому я бачу подібність у міркуваннях двох філософів – А. Григор’єва й В. Розанова Випливати за думками великої людини є наука сама чудова. А. С. Пушкін Дійсно, немає пророків у своїй Батьківщині! И часом долі цих пророків, як і їхньої думки, бувають дивно подібні. Говорячи це, я мав на увазі двох росіян философоф – Аполлона Григор’єва й Василя Розанова. Ці дуже тонкі, якщо не...
- Розкрийте роль Ф. Достоєвського у становленні жанру роману, гуманістичний пафос його творів. Доведіть, що роман “Злочин і кара” є втіленням нового, поліфонічного типу художнього мислення Розкрийте роль Ф. Достоєвського у становленні жанру роману, гуманістичний пафос його творів. Доведіть, що роман “Злочин і кара” є втіленням нового, поліфонічного типу художнього мислення Пошуки добра і справедливості..-. Вони бентежать уми, розпалюють пристрасті. У зіткненні різних ідей і переконань митці намагаються знайти найвищу правду, ту єдино правильну ідею, яка...
- “Щоденник’ О. Довженка – документ доби Кожна людина має право на свою думку, на її висловлення, на втілення своїх ідей у життя. Але ж що робити, коли душі необхідно висловитись, а голос правди може коштувати життя? Тоді українськими письменниками починали створюватися шухлядні твори. Таким був “Щоденник” Олександра Довженка, який по праву може називатися твором мистецтва. “Щоденник”...
- Внесок письменника у розвиток жанру балади – ТВОРЧІСТЬ Ф. ШІЛЛЕРА ТВОРЧІСТЬ Ф. ШІЛЛЕРА 2. Внесок письменника у розвиток жанру балади Жанр балади відродили Гете і Шіллер, які вступили в дружнє змагання у його створенні. Балади Шіллера сприймалися як відгомін тих давніх часів, коли різного роду повір’я і перекази, живучи поряд з реальним життям, зливалися в примхливі фольклорні образи. У баладах...
- Ф. М. Достоєвський. Життєвий і творчий шлях митця. Творчість Ф. М. Достоєвського як одна з вершин російської та всесвітньої літератури. Філософські, етичні й естетичні погляди письменника та їх утілення в художніх творах УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 23 Тема. Ф. М. Достоєвський. Життєвий і творчий шлях митця. Творчість Ф. М. Достоєвського як одна з вершин російської та всесвітньої літератури. Філософські, етичні й естетичні погляди письменника та їх утілення в...
- Релігія людини: з особистого щоденника Бабеля “Релігія людини” – неї сповідав і Бабель. Життя, смерть, любов – про їх він хотів знати все. Його заворожувала пристрасть. У жовтні 1917 року він побачив неї в революції. У ній він цінував насамперед енергію, силу. Ця сила заражала. У грудні 1917 року Бабель пішов у революцію: він почав працювати...
- “Щоденник” А. Довженко – зразок власних дум і переживань автора “Щоденник” – символ нескореного духу. Ці окремо зроблені записи вміщають роздуму більше чим за десятиліття й розташовані автором у хронологічному порядку. Але прочитані разом, є різновидом мемуарної літератури з одного боку, з іншого боку – самостійним літературним твором. Всі думки й помисли А. Довженко, висловлені в “Щоденнику”, глибокі й сповнені...
- “Листя трави” творча історія, сенс заголовка – ЗБІРКА “ЛИСТЯ ТРАВИ” – ВОЛТ ВІТМЕН ВОЛТ ВІТМЕН (1819-1892) ЗБІРКА “ЛИСТЯ ТРАВИ” “Листя трави” творча історія, сенс заголовка Задум книжки Волт Вітмен пояснив так: “Листя трави” – це переважно спроба виразити мою власну емоційну й особистісну природу…” Це розповідь про духовну еволюцію поета протягом усього його життя. Ліричний герой – сам Поет, син Людства, Землі та...
- Щоденник Олександра Довженка трагічний, вистражданий документ “Щоденник” Олександра Довженка – трагічний, вистражданий документ “Болить у мене серце день і ніч” / О. Довженко / Олександр Петрович Довженко… Лише називаємо це ім’я – і відразу уявляємо струнку, вродливу, зовні та внутрішньо, талановиту людину, письменника і кіносценариста, автора безсмертних кіноповістей “Земля”, “Щорс”, “Повість полум’яних літ”, а “Зачарованою Десною”...
- “Щоденник” О. Довженко – документ доби Добре, учителю, ти небокраї підняв нам людського стремління, Добре, що ти нас на крила узяв у довір’ї своєму, Добре, що ти нас збентежив красою великого серця, Добре, що ти в наші руки поклав несподівано Землю… М. Вінграновський Письменницькі щоденники – це особливий і своєрідний жанр літератури, в якому перед читачем...
- “Щоденник” – пристрасний протест проти тоталітаризму У щоденникових записах Олександр Довженко торкається багатьох аспектів життя. Але про що б він не писав, завжди змальовував правдиву картину сталінських порядків. Насамперед вона постає з розповіді про перші, найдраматичніші події війни. ! як підсумок цих роздумів – запис 24 липня 1945 року про Парад Перемоги, коли, крім Олександра Довженка,...
- “Чи вірить Довженко у світле майбутнє України (“Щоденник” О. Довженка)?” “Щоденник” О. Довженка є зібранням його найсокровенніших думок та переживань, які стали набутком суспільності. На його сторінках зображений відданий своїй землі патріот, котрий добре знає історію власного народу, прискіпливо ставиться до сьогодення та прагне зазирнути в майбутнє. Письменника тривожать проблеми знедоленого українського народу, його болить душа за багатовікову великостраждальну історію...
- Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм (“Щоденник’ О. Довженка) І. Любов О. Довженка до свого народу. (Олександр Довженко любив свій край, свій народ. Його твори, за висловом М. Рильського, “…по вінця напоєні любов’ю до рідного краю, до трудового народу, до України з її великим, але скорботним минулим, з її великим і радісним майбутнім”. У своєму “Щоденнику” автор лише кілька...
- Щоденник – Олександр Петрович Довженко Олександр Петрович Довженко (1894-1956 pp.) “Щоденник” “Щоденник” О. П. Довженка – важливий документ доби. Він являє собою окремі записи, розташовані в хронологічному порядку. їх поєднання становлять один із різновидів мемуарної літератури, тобто теж є літературним твором. Ознаками цього різновиду мемуарної літератури є фрагментарність, повтори, звернення, емоційно-оцінювальні вислови. Стиль мемуарної літератури...
- Лірична драма “Зів’яле листя” була віднесена до перших проявів модерністської поезії Лірична Драма “Зів’яле листя” була віднесена українською критикою до перших проявів “декадентської” (модерністської) поезії в Україні. Вона засвідчила початок нової художньої доби в культурній та естетичній свідомості наприкінці ХІХ ст. – період раннього модернізму. В історії нещасливого Кохання одного з сучасників (щоденник його, ймовірно, слугував Франкові за вихідний матеріал), у...
- “Щоденник” Олександра Довженка “Щоденник” О. П. Довженка – важливий документ доби. Він являє собою окремі записи, розташовані в хронологічному порядку. їх поєднання становлять один із різновидів мемуарної літератури, тобто теж е літературним твором. Ознаками цього різновиду мемуарної літератури е фрагментарність, повтори, звернення, емоційно-оцінювальні вислови. Стиль мемуарної літератури суворо-реалістичний, часом романтично-піднесений чи іронічно-саркастичний. Документ...
- Твір на основі особистого щоденника Мені дуже важко уявити собі такий проміжок часу в розвитку мистецтва й культури. Це, по суті, відрізок часу, що включає в себе всю давню літературу з біблійними пам’ятками (Веди, Біблія, Коран), із давньогрецькою та римською літературою; тут і Омар Ха-йям, і Данте, і Петрарка, і Шекспір… Так, це все те,...