Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Смішне та сумне в повісті
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
ІІ семестр
СВІТ ДИТИНСТВА Й МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ В ЛІТЕРАТУРІ
(9 годин)
УРОК № 55
Тема. Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Смішне та сумне в повісті
Мета: допомогти учням з’ясувати, що у творі письменника сумне, а що – смішне, давати оцінку зображуваному з позиції загальнолюдських моральних цінностей; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення основних епізодів, їх аналізу, уміння висловлювати та відстоювати власні думки; виховувати почуття гумору, повагу до старших,
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Теорія літератури: повість, герої твору, художні засоби.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Чи помічали ви, як часто в житті переплітаються смішне із сумним, а сумне – зі смішним? Так само буває і в літературному творі, побудованому на яскравому матеріалі, за власними спостереженнями та переживаннями автора. Нам смішно, коли ми читаємо про хлоп’ячі забобони, страшні клятви, наслідування дорослих, “багатства” у вигляді дохлих котів та пацюків. І сумно, коли діти своїм бешкетуванням,
Сьогодні ми розмірковуватимемо над тим, коли ж дійсно смішно, а коли сумно буває героям повісті Марка Твена, а також познайомимося з новими розділами твору “Пригоди Тома Сойєра”.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
– Розкажіть епізод із самостійно прочитаних минулого уроку та вдома розділів, який найбільше запам’ятався, поясніть свій вибір.
– Визначте, які це види опису і в якому випадку вони використовуються автором.
А) “Вони побачили зарослу бур’яном домівку, стіни, з яких давно обсипався тиньк, старезний камін, зяючі отвори вікон, розвалені сходи нагору і скрізь запилюжені, обвислі клапті павутиння”.
(Це опис приміщення, інтер’єр “будинку з привидами”, де друзі збиралися шукати скарб.)
Б) “Другий був бридкий обідранець з дуже неприємним обличчям. Постать іспанця обгортало серапе; з-під сомбреро виднілись волохаті сиві бакенбарди й довгі пасма сивого волосся, а очі ховалися за зеленими окулярами”. (Це опис зовнішності, портрет одного з негативних героїв – розбійника.)
В) “Внизу, посеред залитої місячним сяйвом долини, самітно стояв той самий “будинок з привидами”, давно вже без огорожі, до самого ганку зарослий бур’янами…” (Опис природи, пейзаж. Це місце, куди хлопці вирішили піти розшукувати скарб.)
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання розділів повісті Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра” – XXVII, XXVIII, XXIX, XXX (С. 263-271 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, л. В. Ковбасенко; С. 216-221 – за підручником Є. Волощук)
2. Словникова робота за запитаннями учнів
3. Евристична бесіда, розв’язання проблемних питань
– Які риси характеру хлопців (Тома і Гека) виявилися під час вистежування таємничих незнайомців з “будинку привидів”? (Кмітливість, наполегливість, нерозсудливість, намагання прославитися)
– Що таке халепа? (Неприємна пригода; прикрий випадок)
– Що таке дати драла? (Швидко втікати)
– Чи правильно зробив Гек, що пішов за страшними злочинцями назирці, став за ними стежити? (Відповідь на це запитання можна знайти, виконавши інтерактивну вправу “Дерево рішень”.)
Наприклад, рішення І: правильно зробив, за злочинцем необхідно було простежити. Позитивне – Гек дізнався, коли злодії планували помстися, повідомив дорослих; негативне – наражався на небезпеку, міг сам загинути, якби його викрили.
Рішення ІІ: неправильно зробив, слід було одразу сказати дорослим, заявити в поліцію. Позитивне – злочинців, можливо, швидше спіймали б, ніхто з дітей не ризикував би собою. Негативне – могли б і не дізнатися про злочинні наміри індіанця Джо, могла б постраждати гарна людина тощо.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Робота з таблицею
Смішне та сумне в повісті “Пригоди Тома Сойєра”
Смішне | Сумне |
– Уміння Тома перетворити фарбування паркану на захопливе заняття та ще й збагатитися на цьому; – перелік “трофеїв”, “багатств” Тома; – забобони хлопців та повір’я; – намагання знайти скарб; – заздрість “свободі” Гека Фінна, його одягу тощо | – Неслухняність хлопців, ризик життям і здоров’ям; – злочини дорослих, їхнє боягузтво; – неуважне ставлення до потреб дітей, до їхнього життя тощо |
2. Коментар учителя
– “Можна смішити читача, та це пусте заняття, якщо у глибині книги не лежить любов до людей. Дехто не розуміє, що усе це потребує від гумориста такого ж уміння бачити, аналізувати, розуміти, яке необхідне авторам серйозних книг… Тільки той гумор буде жити, який виростає з правди життя”,- так пояснював свою любов до сміху, до гумору сам письменник Марк Твен.
VI. Домашнє завдання
Прочитати розділ XXXI, вміти переказувати, характеризувати епізоди та героїв, оцінювати прочитане (С. 271-276 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 221-225 – за підручником Є. Волощук); повідомлення учнів (див. додаток).
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення.
– Цього року дорослі виявили(ся)…
– Мені здається, що…
– Найбільше мене вразило…
– Якби мене “забули” в печері…
Додаток
Сталагміт – мінеральне утворення (як правило, вапнякове), що росте з дна печер, підземних галерей у вигляді конусоподібних стовпчиків, бурульок і т. ін.
Сталактит – мінеральне утворення, що звисає зі стелі печер, підземних галерей у вигляді бурульок, трубочок і т. ін.
Коли сталактити і сталагміти зростаються, утворюються химерні колони – сталагнати (Зі словника іншомовних слів).
Сумах – дерево або кущ висотою 3-7 метрів. Є до 125 видів, росте в Америці та в Азії. Має багато дубильних речовин, тому є цінною технічною та лікарською сировиною. Сумах називають ще “уксусним деревом”. Вирощується і як декоративна рослина (З енциклопедії).