Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Герої повісті – Том Сойєр і Гекльберрі Фінн
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
ІІ семестр
СВІТ ДИТИНСТВА Й МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ В ЛІТЕРАТУРІ
(9 годин)
УРОК № 54
Тема. Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Герої повісті – Том Сойєр і Гекльберрі Фінн
Мета: допомогти учням усвідомити істини, що утверджує автор через образи своїх героїв; визначити рівень художньої майстерності автора; розвивати навички виразного читання, переказу великого епічного твору, його аналізу, характеристики героїв; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки та їх наслідки, прагнення
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Теорія літератури: повість, герой літературного твору, портрет, пейзаж, художні засоби.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Так уже склалося, що людині в житті часто доводиться робити вибір між добром і злом, правдою та неправдою, сміливістю та боягузтвом. Байдужість та замовчування нерідко схиляє шальку терезів у бік неправди, несправедливості.
Томові Сойєру і його товаришам також не раз доводилося робити вибір. І, треба визнати, чинили вони найчастіше сміливо, благородно,
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Виконання клоуз-тестів
Продовжте речення (можна у письмовій формі, кожна правильна відповідь – 2 бали; перевіряється в парі методом взаємоперевірки під керівництвом учителя).
1) Том прийшов додому, мов чорна хмара… (бо Беккі демонстративно приділяла увагу Альфреду, розглядаючи з ним книжку).
2) Тітка Поллі сказала, що простила б Томові тепер хоч і мільйон гріхів,… (тому що дійсно в кишені куртки знайшла записку Тома про те, що вони не втонули, а пішли в пірати).
3) Учитель містер Доббінс постійно читав книгу “Анатомію”, тому що… (його заповітною мрією було стати лікарем).
4) Том відбув покарання за зіпсований підручник, не дуже всім тим переймаючись, тому що… (думав, що, може, сам це випадково й зробив, бешкетуючи в класі з товаришами).
5) У Беккі був зацькований і безпорадний вираз обличчя, як у кроля, на якого було націлено рушницю, тому що… (вона гадала, що Том викриє її провину).
6) Том стійко витримав найжорстокіше покарання від учителя за пошкоджену книжку, бо… (знав, що на нього чекає вдячність Беккі).
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання розділів повісті “Пригоди Тома Сойєра” Марка Твена XXIII, XXIV, XXV (С. 252-258 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 211-216 – за підручником Є. Волощук)
2. Словникова робота за запитаннями учнів
3. Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
– Замініть синонімами (близькими за значенням словами) вирази, вжиті у повісті.
Нечисте сумління – (безсовісність);
Відпустити язика з припони – (заговорити);
Забігти світ за очі – (сховатися, опинитися далеко);
Усі очі прикипіли – (всі уважно, із здивуванням подивилися);
Затамувати віддих – (замовкнути, чекаючи чогось несподіваного);
Ловити кожне слово – (слухати уважно);
Уся праця – собаці під хвіст – (даремна праця);
Жижки дрижать – (боїться);
Лізти чортові в зуби – (наражатися на небезпеку).
– Як ви оцінюєте вчинок Тома – його свідчення в суді?
– Чому “від Гекової віри в людство” майже нічого не лишилося? (Том заради спасіння невинної людини, Мафа Поттера, зламав їхню клятву, скріплену кров’ю.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Розставте епізоди повісті в хронологічному порядку
2. Розкажіть повір’я про те, де знаходяться скарби і як їх шукати. Які повір’я є в нашій місцевості?
VI. Домашнє завдання
Прочитати розділ XXVI (С. 258-263 – за підручником Ю. І. Ковбасенко, Л. В. Ковбасенко; С. 216-221 – за підручником Є. Волощук), навчитися переказувати, характеризувати героїв, визначити художні засоби.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення.
– Я думаю, що мріяти про скарб…
– Мені здається, що скарб…
– Виступати в суді – це…