Маленька казка, а розуму навчає
Матеріал уроку. Іван Франко “Лисичка і Рак”.
Мета. Розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Івана Франка; розвивати навички виразного читання, логічне мислення; вчити аналізувати зміст казки; на прикладі героїв виховувати повагу одне до одного.
Обладнання. Портрети І. Франка, збірка “Коли ще звірі говорили”, казка “Ріпка”. Ілюстрації лисиці та рака.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мовна розминка.
– Прочитайте деформований текст.
Нетимцікавабайкащоговоритьнеправдуатиміцопідлушпиноютоїнеправдикриєвеликуправду.
(Не
– Хто автор цих слів? У якому творі ви їх зустрічали? (І. Франко “Байка про байку”.)
III. Про письменника.
– Послухайте, як про І. Франка говорили інші поети.
< "іван франко - це розум і серце нашого народу. це боротьба, мука і передчуття щастя україни. україни і людськості".
Максим Рильський
< "іван франко - трибун народний,
Пророк-ватаг, ратай-співець
І громадянин благородний…”.
Микола Вороний
< "...без сумніву - найбільший у світі трудівник
Дмитро Павличко
Літературна гра “Так чи ні”.
– І. Франко народився у сім’ї кріпака? (Ні)
– Він ріс серед розкішної карпатської природи? (Так)
– Чи вмів він у гірській річці спіймати рибу руками? (Так)
– Любов до пісні йому прищепила бабуся? (Ні)
– Його батько працював у кузні? (Так)
– Він був найкращим учнем класу? (Так)
– Чи закінчив він гімназію з відзнакою? (Так)
– І. Франко працював директором школи? (Ні) (Редактором журналів “Дзвіночок” та “Зоря”)
– Його збірка казок називається “Коли ще звірі мовили”? (Ні)
– Чи навчався він за кордоном? (Так) (У Відні)
Слово вчителя.
У шість років він пішов до школи, бо великою мрією неписьменних батьків було дати освіту своїй дитині.
Хлопець виявляв неабияку кмітливість і допитливість, відзначався бурхливою уявою і схильністю до фантазування, особливо любив природу й переймався “містикою” батькової кузні. “На дні моїх споминів і досі горить тон маленький, але міцний вогонь… Це вогонь у кузні мого батька. І мені здається, що запас його я взяв дитиною в свою душу на далеку мандрівку життя…”, – писав той, хто висвітив цим вогнем найтемніші куточки життя народу, змалював їх перед цілим світом. Якщо батькова кузня була для майбутнього письменника школою життя і праці, то школою краси й духовності стала мамина пісня.
Коли Франкові було майже одинадцять років, помер його батько Яків Іванович. Але саме він, помітивши виняткову допитливість і обдарованість сина, встиг віддати його до початкової школи в селі Ясениця-Сільна, де викладали польську й німецьку мов”, початкову арифметику. Дядько Івана, Павло Кульчицький, житель цього села, навчив його читати й писати українською, а тітка Людвіга Кульчицька, що походила із “шляхти”, розповідала малому про польське повстання 1863 р.
Саме про смерть батька Франко написав свій перший вірш. В шістнадцять років, йдучи до шостого класу гімназії, Іван Франко, як і його брати Захарій і Онуфрій та маленька сестричка Юлія, був круглим сиротою.
На дошці – напис.
Хто у світлі ходить – той літати вміє.
Хто себе знаходить – той скарби відкриє.
Хто відчинить двері золотої казки,
Той зуміє в світі жити без підказки!
М. Чумарна
– Як ви зрозуміли дані слова? Чи стосуються ці слова І. Франка?
– Чи знаєте ви, скільки казок написав І. Франко? (50 казок.) Лише 20 казок увійшло до збірки “Коли ще звірі говорили”.
– Яку казку ви найчастіше чули у дитинстві? Чи знаєте ви, хто автор казки ” Ріпка”? (Стару народну казку І. Франко переказав нам по-новому, ритмізованою мовою, наситив елементами українського народного побуту.)
– Хто хоче переказати казку?
– Порівняйте казку “Ріпка”, написану І. Франком, з народною. (Відмінність: всім надає імена (дід Андрушка, баба Марушка, донечка Мінка); докладність розповіді, чітка ритміка (“гуп-гуп, сорочку, торочку…)
– Чого навчає ця казка? (Вчить жити, працювати гуртом, дружно.)
IV. Опрацювання казки “Лисичка і Рак”.
1. Бесіда.
– Сьогодні ми побуваємо в гостях у казки Івана Франка. А хто буде її героями, дізнаємося, якщо відгадаємо загадки.
– Я руда, низького зросту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця)
– На дні річному проживаю,
Я безпечні клешні маю,
Довгі вуса, чорні очі,
А вперед іти не хочу! (Рак)
– Як ви думаєте, хто головні герої цієї казки? (Лисиця та Рак.)
– Розгляньте ілюстрації.
– Що ви можете сказати про лисичку? Опишіть її.
Якщо запитати, хто із звірів найхитріший, ви, звичайно, назвете лисицю. У казках лисиця завжди хитра, кмітлива та підступна. Вона може не тільки когось ошукати, а просто вдатися до обману та різних витівок. Існує багато казок, головним персонажем яких є лисичка.
– Пригадайте, у яких казках Івана Франка героїнею є Лисичка. (“Лисичка та Журавель”, “Лисичка кума”.)
– Чи у всіх казках вона хитра?
– Що вам відомо про рака?
Рак – досить охайна істота, тому він не водиться в брудних водоймах. Голова в рака вузька, на ній дуже добре виділяються ного опуклі очки-намистинки. Рот має дуже сильні щелепи, якими він міцно захоплює корм. Пересувається рак за допомогою чотирьох пар нижніх кінцівок, дуже незвично – “задом наперед”. Тулуб захищений міцним панциром і закінчується віялоподібним хвостом. Раки віддають перевагу самоті. Живуть у річковому грунті.
2. Читання казки вчителем.
– Хто з героїв – позитивний персонаж?
3. Словникова робота.
Неборак – людина, становище або вчинки, дії якої викликають співчуття.
Насеред – уживається на позначення місця, куди спрямована дія.
4. Вибіркове читання.
– Прочитайте питальні речення (слона лисиці). Полічіть, скільки їх.
– Чого навчає ця казка?
– Що засуджує? (Пихатість, хитрість, хвалькуватість, намагання покепкувати зі слабшого.)
V. Підсумок уроку.
– Про якого автора ми розповідали на уроці?
– Яку казку читали?
– Що нового ви довідались про І. Франка?
VI. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати та переказувати казку. Словесно описувати Лисичку та Рака.