МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ. ДИТИНСТВО
Мета: розширити, поглибити и узагальнити знання учнів про життя і творчість М. Т. Рильського; збагачувати словник новими й образними висловами; вдосконалювати вміння розмірковувати над прочитаним, виділяти головне; розвивати образне мислення, творчу уяву; виховувати дружбу, товариськість. .
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гедзик гвалт гукає гаву,
Кличе гаву на галяву.
Гава виглянула з ганку,
Гука гедзя на гулянку.
2. Робота в групах
Гра “Поети”
–
1-ша група
Раз цибуля вийшла з хати,
Хто їй стрівся – мусив чхати…
2-га група
Їв лелека
Кашу з глека…
3-тя група
Джміль ромашці щось на вухо
Прошептав і полетів…
4-та група
Йшла синичка до кринички,
Загубила черевички…
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “У художньому музеї”
Діти презентують свої ілюстрації. Зачитують проілюстровані рядки з вірша Павла Тичини “Сонце і дим”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні наш урок присвячений
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання статті “Максим Рильський”
Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання статті учнями
– Де народився М. Т. Рильський?
– У якій сім’ї?
– Де здобув освіту майбутній поет?
2. Біографічна довідка
– Максим Тадейович Рильський – видатний поет, учений, перекладач – народився 19 березня 1895 року в Києві. Багато часу хлопчик проводив серед розкішної природи села Романівна на Київщині, на берегах Унави, у колі сільських дітей. Максим товаришував з усіма сільськими хлопцями. Кращим його другом був Ясько Ольшевський. Перші враження дитинства відбилися пізніше у творах поета. З одним із них ми сьогодні ознайомимося.
3. Фізкультхвилинка
4. Опрацювання вірша М. Т. Рильського “Дитинство”
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Чи сподобався вам вірш?
– Який настрій він у вас викликав?
– Які картини ви уявляли, слухаючи його?
– Хто є головними персонажами вірша?
2) Словникова робота.
– Знайдіть у правій колонці тлумачення до слів лівої колонки.
Вілла – великий північноамериканський бик, подібний до європейського зубра.
Бізон – степи на південному сході Південної Америки.
Сахара – розкішна дача за містом або будинок-особняк, зазвичай із садом навколо.
Пампаси – пустеля у Північній Африці.
3) Фізкультхвилинка.
4) Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша.
– Читаючи вірш, намагайтеся передати розповідну і пояснювальну інтонацію відповідних речень.
5) Виразне читання вірша учнями.
6) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Про які роки свого життя згадує поет?
– В які ігри гралися хлопчики?
– Що свідчить про те, що герої вірша – великі фантазери?
– Які малюнки ви зробили б до вірша?
– Прочитайте, ким вчора був хлопчик.
– Куди герой має їхати завтра?
– Які географічні назви зустрічаються у вірші?
– З яким тваринами подумки зустрічаються герої твору?
7) Гра “Диктор телебачення”.
Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
8) Гра “Добери риму”.
Сахарі – … (Ніагари).
Стріляю – … (пропливаю).
Хвилі – … (білі).
Пампаси – … (припаси).
Табунами – … (лами).
Томагавки – … (забавки).
Гвинтівки – … (бровки).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
– Хто його автор?
– Чим запам’ятався сьогоднішній урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш (с. 113-114).