Майстер – герой роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита
Майстер – герой роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” (1928-1940). У велелюдному зібранні осіб, що населяють роман, роль цього персонажа позначена з усією визначеністю. Розділ, в якій з ним зустрічається читач, названа “Явище героя”. Тим часом у просторі сюжету М. займає небагато місця. Він з’являється у 13-му розділі, коли вступили в дію всі основні особи (крім Маргарити), а деякі вже його покинули. Потім М. надовго зникає з оповідання, щоб знову з’явитися тільки в 24-й главі. І нарешті, бере участь в трьох заключних розділах (30-й,
Воланд “витягує” його з лікарняної палати, щоб з’єднати з Маргаритою; Азазелло – “звільняє”, отруївши його, і звільнений герой разом зі своєю коханою, що стала теж вільної, відправляються туди, де на них чекає вічний притулок. Майже всі події відбуваються з М, але їм не виробляються. Тим не менш він протагоніст роману. Доля М. і Маргарити з’єднує розрізнені “епісодіі” оповідання, скріплюючи їх сюжетно-подієво та / або символічно.
Герой Булгакова – людина без імені. Від свого справжнього імені він зрікається двічі: спочатку, прийнявши прізвисько Майстра, яким його назвала Маргарита, і потім, опинившись у клініці професора Стравінського, де перебуває як “номер сто вісімнадцятого з першого корпусу”. Остання сполучено, треба гадати, з літературної ремінісценцією: відсилання до іншого “укладеним” сучасної Булгакову романістики – д-503, герою роману Є. І. Замятіна “Ми”, доля якого має ряд збігів з долею М. (Обидва займаються письменством, не вважаючи себе письменниками; у кожного є кохана, здатна на мужні вчинки.) Семантика імені М. складна для розуміння і не піддається однозначному прочитанню. Залишаючи в стороні темний питання про походження цього імені, можна відзначити, що в текстах Булгакова воно зустрічається кілька разів, завжди наділене Емфатичний глуздом і разом з тим вживається щонайменше непослідовно. “Бідним і закривавленим майстром” називає Булгаков героя “Життя пана де Мольєра”, серед варіантів назви п’єси про Сталіна (згодом “Батум”) фігурує “Майстер”.
У символіці роману ім’я М. виникає в протиставленні письменницького ремесла. Знаменитий відповідь на питання Івана Бездомного: “Ви письменник?” – “Я – майстер”. Якщо взяти до уваги, що перед цими словами йшла розмова про роман про Понтія Пілата, складеної героєм, то очевидна смислова, ціннісна модуляція. Герой тому став М., що його літературна заняття вийшло за свої межі, перетворилося в справу, яке він покликаний виконати, на яке вінчаний, як король на царство. У М. навіть є корона – пошита Маргаритою чорна шапочка з жовтою буквою “М”. Тоді слово “майстер” означає “присвячений”.
Образ М. являє собою розвиток ліричного героя Булгакова, пов’язаного зі своїм творцем інтимно-родинними відносинами і загальної літературної родоводу, на генеалогічному древі якій особливо виділяються імена Гофмана і Гоголя. Від першого герой Булгакова успадкував звання “тричі ро-259 мантическое майстра”, від другого – портретні риси (гострий ніс, свешивающими на лоб жмут волосся) і фатальну обставину своєї долі. У момент відчаю М. спалює створений ним роман, як Гоголь, що знищив другий том “Мертвих душ”, як сам Булгаков, який кинув у вогонь рукопис романа про диявола. За версією І. Л. Галинської, гіпотетичним прообразом М. є український філософ XVIII “Шв. Г. С. Сковорода, який, подібно до героя Булгакова, за життя не опублікував жодного зі своїх творів і в певних обставинах змушений був прикинутися божевільним. Крім того філософська проблематика роману може розглядатися як відображення філософії Сковороди в деяких важливих її пунктах.
У творчості Булгакова образ М. співвідноситься з такими персонажами, наділеними автобіографічними рисами, як герой “Записок юного лікаря”, Турбін (“Біла гвардія”) , Мольєр (роману і п’єси “Кабала святенників”), Максудов (“Записки небіжчика”). Сюжетні паралелі з останнім найбільш очевидні. (На них у першу чергу звертають увагу коментатори Булгакова.) Обидва героя – дрібні службовці (один – редакції, інший – музею), нічим не примітні в повсякденному житті. В обох раптово пробуджується письменницьке обдарування. Той і інший складають роман, що приніс їм щастя і горе. Подібно Максудову, М., зіткнувшись з “братами по літературі”, стає об’єктом цькування. Обом “на широке поле словесності” уготовано бути “літературними вовками” (слова Булгакова, сказані ним про себе). Між тим твір Максудова опубліковано, його інсценує Незалежний театр. Роман М. не потрапив до читачів і духовно зломив його. Зацькований і гнаний, М. відрікається від свого творіння, кинувши рукопис у вогонь.
Максудов складає сучасний роман, описуючи в ньому події, очевидцем яких він був. М. наділений даром прозріння, здатністю бачити історію двотисячолітньої давності такою, якою вона була насправді. “О, як я вгадав! О, як я все вгадав “, – вигукує М., коли завдяки Івану Бездомному, який запам’ятав розмову з Воландом, він отримує можливість порівняти описане в романі з розповіддю живого свідка.
В образ М. автор вклав своє розуміння письменника і його життєвого призначення. Для Булгакова письменництво – теургія, але не в тлумаченні Вл. С. Соловйова і російських символістів, яке передбачало “сходження” до “захмарним тронам” і зворотне жит-небудівельні дію, звідти вироблене. Булгаковська теургія – це прозріння істини, посланий згори, яку письменник повинен “вгадати” і про яку зобов’язаний розповісти людям, “щоб знали”. (“Щоб знали”, – останні слова вмираючого Булгакова, які почула його дружина.) Концепція письменника, уособлена в образі М., принципово відрізняється від доктрини символістів, згідно з якою художній дар надавав його носію як би індульгенцію. У вірші Ф. К. Сологуба “Я випробував мінливості долі” поет, більше грішили в житті, допущений апостолом Петром “слухати святе ликованье” тільки на тій підставі, що був поетом. Для Булгакова перебування поетом чи прозаїком саме по собі ще нічого не означає. Вся справа в тому, як художник розпорядився своїм хистом. Берліоз, наприклад, розміняв свій талант на життєвий комфорт і за це повинен піти у небуття. М. виконав покладений на нього обов’язок, але тільки наполовину. Він склав роман. Однак не витримав його ноші, вважав за краще втечу і тим порушив другу частину свого призначення: щоб знав – дізнався ім. (В цьому зрізі істотно зіставлення доль М. і Ієшуа Га-Ноцрі, який мав можливість уникнути хреста, але нею не скористався.) Тим-то М. “не заслужив світла, він заслужив спокій”.
Трагічний образ М., відкритий російським читачем в кінці 60-х, коли був уперше опублікований роман М. А. Булгакова, став для вітчизняної інтелігенції уособленням дилеми ескапізму і героїзму, символом вибору між цими двома екзистенційними можливостями.
Схожі твори:
- Сюжетна побудова роману Булгакова “Майстер і Маргарита” Талант художника був у Булгакова від бога. І те, яке цей талант одержував вираження, багато в чому визначалося й обставинами навколишнього життя, і тим, як складалася доля письменника. На початку 20 – х років їм був задуманий роман “Інженер з копитом”, але з 1937 року він одержує іншу назву –...
- Філософсько-етична проблематика роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман М. Булгакова “Майстер і Маргарита” настільки незвичний за формою, що навіть про жанр було чимало суперечок. Але очевидно одне: письменнику вдалося органічно передати існування трьох світів – реальності, міфу й фантасмагорії. Принаймні так вважають критики. Але придивімось до того, що називають міфом. Це ж знайомий євангельський текст, хай і...
- Питання з відповідями до роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Що ви знаєте про історію створення роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита”? За написання роману автор узявся 1928 року, коли переживав складний період, пов’язаний із усебічним нападом на йогб п’єси, роман “Біла гвардія”, сатиричні твори. У першому варіанті не було ні майстра, ні Маргарити. Диявол з’являвся у Москві сам. У...
- Центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Син короля-звіздаря, жорстокий прокуратор Іудеї вершник Понтій Пілат На прізвисько Золотий Спис з’являється на початку 2-й глави “у білому плащі із кривавою підбивкою, що шаркає кавалерійською ходою”, виходячи на авансцену сюжету, де буде незримо присутній до повного його закінчення, до останньої фрази епілогу. Це його присутність обумовлена основною сюжетною подією,...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які стверджували пряме поєднання гротеску, фантастики, ірреального з реальним у єдиному потоці розповіді. Роман став унікальним людським документом тієї епохи...
- Особливості композиції роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Композиція – це організація художнього твору, співвіднесеність і взаємодія його компонентів, яка забезпечує єдність форми й змісту. Вона залежить від особливостей художнього мислення письменника і жанрових ознак його твору, вона включає в себе єдність усіх образних засобів і принципи їх співвідношення й групування, конфлікт і розстановку персонажів, вставні новели й...
- Сюжетна організація роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Завершився попередній розділ з життя москвичів 30-х років. Відчувається таємничий зв’язок між подіями в сучасній Москві та Єршалаїмі за багато років до того. Події роману, що розділені в часі майже двома тисячоліттями, гармоніюють між собою, їх пов’язує боротьба зі злом, пошук істини, творчість. Таким чином, художнє ціле булгаковського роману –...
- “Магічний реалізм” роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Щоразу перечитуючи роман М. Булгакова “Майстер і Маргарита”, замислюєшся, в чому полягає його чарівність, магія, приваблива таємниця, що навіки залишиться нерозгаданою. Герої роману належать як до реального світу, так і до світу уявного, але разом вони співіснують у якомусь третьому вимірі. Філолог Б. Гаспаров називав твір М. Булгакова романом-міфом. Справа...
- Морально філософське й художнє багатство роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Свій останній роман “Майстер і Маргарита” Михайло Булгаков почав писати взимку 1929/30 готак. У цілому робота над ним продолжалася більше десяти років Автор, немов заздалегідь почуваючи, що це його останній добуток, хотів вкласти в нього без залишку всю силу свого багатогранного таланта: гострий сатиричний погляд, безудержность фантазії, психологическая спостережливість відрізняють...
- Боротьба добра і зла (по роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита”) Михайло Булгаков писав свою головну книгу “Майстер і Маргарита” у цілому більше 10 років. Одночасно з написанням роману йшла робота над п’єсами, лібрето, але цей роман був книгою, з якої він не мав сил розстатися, – роман-доля, роман-заповіт. Роман увібрав у себе майже весь досвід Булгакова, накопичений у процесі творчості....
- Переказ структури роману М. О. Булгакова “Майстер і Маргарита” Не закінчений в 1940 році роман “Майстер і Маргарита” є одним з найглибших добутків російської літератури. Для найбільш повного вираження своїх ідей Булгаков вишиковує його композицію як сполучення реального, фантастичного й вічного. Така структура дозволяє щонайкраще показати зміни, що пройшли за два тисячоріччя в душах людей, і в остаточному підсумку...
- Жанрова своєрідність роману Майстер і Маргарита Булгакова М. А Прийми собранье строкатих глав, Напівсмішних, напівсумних. Простонародний, ідеальних, Недбалий плід моїх забав, Бессониц, легких натхнень, Незрілих і зів’ялого років, Розуму холодних спостережень И серця сумних замет. О. С. Пушкін У повісті “Собаче серце” Булгаков описав як головного героя видатного вченого (професори Преображенський) і його наукову діяльність, а від конкретних наукових...
- Майстру даровано спокій (за романом М. Булгакова “Майстер і Маргарита”) Роман “Майстер і Маргарита” М. Булгаков почав писати у 1928 році. Доведений до 15-го розділу, у 1930-му році роман було знищено автором, а у 1932 році він був розпочатий знову. У цьому романі описується життя людей 20-30-х років XX ст. Паралельно з цим описом автор розповідає історію про Понтія Пілата...
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...
- Біблійні сюжети у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” У романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” є реальність і фантастика, сатира і любовна лірика. Особливо виділяються чотири глави історико-філософського характеру. Це “роман у романі” – оповідь про Христа і Понтія Пілата. Глави про прокуратора Іудеї та Ієшуа Га-Ноцрі (Ісуса Христа) пише головний булгаковський герой – Майстер. Створений за біблійним...
- Переосмислення біблійних образів у романі “Майстер і Маргарита” М. Булгакова У романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” є реальність і фантастика, сатира і любовна лірика. Особливо виділяються чотири глави історико-філософського характеру. Це “роман у романі” – оповідь про Христа і Понтія Пілата. Глави про прокуратора Іудеї та Ієшуа Га-Ноцрі (Ісуса Христа) пише голивний булгаковський герой – Майстер. Створений за біблійним...
- Творчість і кохання в романі М. Булгакова “Майстер та Маргарита” Кохання, милосердя, прощення, творчість – це загальнолюдські поняття, які являються складниками моральності будь-якої людини, будь-якої світової релігії. На цих принципах і базується твір Михайла Булгакова “Майстер та Маргарита”. Цей роман є в деякій мірі автобіографічним, побутує думка, що Майстер – двійник самого письменника. Двійник, але не копія. Кохання між Майстром...
- Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас І семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 19 Тема. Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Мета: допомогти учням усвідомити трагізм долі митця, силу мистецтва й кохання у творі; розвивати...
- Коротка характеристика добутку Майстер і Маргарита Булгакова М. А “Майстер і Маргарита” – роман, що втілив міркування М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини й миру, художника й влади, – роман, у якому дивним образом переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – у першу чергу роман про...