М. Ю. Лермонтов – “втілення вічно сумного духу заперечення й сумніви” (А. С. Долинин)
1. Мотиви розчарування й самітності. 2. Образ демона, “духу отриианья, духу сомненья” у лірику Лермонтова. 3. Відгомони демонічного початку в образі головного героя роману “Герой нашого часу”. І гордий демон не відстане, Поки живу я, від мене, И розум мій опромінювати він стане Променем чудесного вогню; Покаже образ досконалості И раптом відніме назавжди И, давши передчуття блаженства, Не дасть мені щастя ніколи.
М. Ю. Лермонтов Хоча творчість М. Ю. Лермонтова деякою мірою є продовженням пушкінської традиції, важко не помітити величезну
Потрібно відзначити, що захоплення поезією Байрона пережив
“, “Пророк”). З темою самітності в Лермонтова зв’язані мотиви власної вибраності й розчарування в людях: З тих пор як вічний судія Мені дав всеведенье пророка, В очах людей читаю я Сторінки злості й пороку. Подібні мотиви зустрічаються навіть любовній ліриці Лермонтова: Як знати, бути може, ті мгновенья, Що протекли в ніг твоїх, Я віднімав у вдохновенья! А чим ти замінила їх?
Всі ці характеристики – самітність, відчуття власної вибраності, розчарування й гордість – є неодмінними атрибутами заколотної особистості, що відкидає звичний миропорядок. Не дивно, що Лермонтов так часто звертався до образа демонів, “духу заперечення й сумніви”, супротивника Бога. Однак було б несправедливо затверджувати, що в лірику Лермонтова панує безпросвітна тьма; мабуть, можна сказати, що у творчості поета знайшли відбиття й похмурий смуток втомленої й розчарованої душі, і ясне, по-детски незамутнене споглядання миру, як, наприклад, у вірші “Коли хвилюється жовтіюча нива…
“. И демони в лірику Лермонтова – це аж ніяк не канонічно чорні фігури з рогами й копитами, що опираються на вила. Демон у лірику Лермонтова – це завжди масштабна особистість, споконвічно щедро обдарована Творцем. Цікаво відзначити, як саме Лермонтов показує стихійну сутність демонів: Собранье зол його стихія; Носячись меж темних хмар, Він любить бури фатальні, И піну рік, і шум дубров; Він любить похмурі ночі, Тумани, блідий місяць, Посмішки гіркі й очі Безвісні сльозам і сну.
Як отут не згадати знамените лермонтовское: А він, заколотний, просить бури, Начебто в бурах є спокій! У вірші “Я не для ангелів і раю…” поет прямо співвідносить себе й свого похмурого героя: Як демон мій, я зла обранець, Як демон, з гордою душею, Я меж людей безтурботний мандрівник, Для миру й небес чужий. Можливо, у чомусь подібне зіставлення можна розцінювати як данина байронічної традиції, що зробила привабливим образ по-диявольському гордого й похмурого героя. Однак здається, що тут справа не тільки в популярності певного художнього мотиву; співвіднесення з демоном покликано підкреслити самітність поета у світі: Прочитай, мою з його судьбою Спогадом зрівняй И вір безжалісної душою, Що ми на світі з ним одні.
Величний і лиховісний образ демона встає зі сторінок однойменної поеми Лермонтова. Цей демон сильно відрізняється від своїх “побратимів”, що раніше з’являлися в лірику поета. Він не випробовує радості ні від своєї руйнівної діяльності, ні від споглядання диких крас природи: Ніде мистецтву своєму Він не зустрічав опори – И зло знудило йому… І дикий і дивовижний був навколо Увесь божий світ; але гордий дух Презирливим оглянув оком Створіння бога свого, И на чолі його високому Не відбилося нічого. Отже, демоном володіє нудьга, майже як гетевским Фаустом, що мріяв про чарівний плащ, завдяки якому він зуміє побачити далекі країни.
Однак лермонтовскому демонові й цьому засобу не допомагає від безпросвітної туги й гнітючої нудьги. Він вільно й упевнено летить над миром, але це його нітрохи не радує. Вигляд і пісня молодої князівни Тамари зненацька привертають увагу демонів. Чому?
Колись “дух изгнанья” був світлим ангелом, він не забув цього, незважаючи на свій заколот проти Бога й незліченні століття, що пройшли з тих пор. Що такий час для безсмертного? Здавалося б, те почуття, що опанувало демоном побачивши Тамари, могло б стати поштовхом до його духовного переродження. Чому ж цього не відбувається?
Демон щиро прагне любити й жадає бути улюбленим. Але що таке любов? “Бог є любов”, а Бога демон відкинув, тому він може сприймати любов лише як влада, володіння душею своєї обраниці. Саме шлях влади й вибирає демон. Щоб заволодіти Тамарою, він губить її нареченого, позбавляє дівчину щиросердечного спокою, а коли її змучену душу несе ангел, демон і йому готовий кинути виклик.
Влада завойовується, і тут гарні будь-які засоби – так адже нерідко думають і багато з людей. А любов, якщо вона щира, завжди дарунок Бога. У цьому й трагедія демона – він хоче любити, хоче позбутися від осоружної самітності, але лише власними зусиллями, не бажаючи прийняти допомоги від свого Творця. Відгомони демонічної стихії можна знайти й в інших героях творів Лермонтова. Особливо яскравий прояв “дух заперечення й сумніви” знайшов в образі Печорина, головного героя роману”Герой нашого часу”.
Як і лермонтовский демон, він “любив для себе, для власного задоволення”, тому його любов нікому не принесла щастя, навіть йому самому. І хіба не нагадують підступи демона ті маневри, завдяки яким Печорин завойовує любов Мери – любов, що йому й не потрібна зовсім? Цікаво відзначити таку подробицю.
Печорина ніяк не можна назвати нерішучою людиною – його стараннями, можна сказати, і закручується колесо фабули. Поштовхом до дії в цієї людини нерідко служить аж ніяк не впевненість в успіху, а сумніву. “Я люблю сумніватися у всім: це розташування розуму не заважає рішучості характеру – навпроти, що до мене стосується, то я завжди смелее йду вперед, коли не знаю, що мене очікує”.
Отрицанье також проявляється в характері Печорина досить сильно: “У мене вроджена пристрасть суперечити… Присутність ентузіаста обдає мене водохресним холодом… “. Звичайно, у творчій спадщині Лермонтова можна знайти й інші підтвердження фрази, винесеної в заголовок.
Однак навіть при поверхневому аналізі найбільш відомих добутків ми легко переконаємося в неї справедливості
Схожі твори:
- Світ тримається на протистоянні творчого духу і духу заперечення і руйнації, сумніву і зневіри В епоху Відродження людина пройнялась вірою у свою всемогутність, що викликало хвилю церковної диктатури і вилилось у вогнище інквізиції, спрямованих на вияв і знищення демонів. Тоді з’явилось безліч легенд про угоду людини з нечистим, серед яких і легенда про доктора Георгія Фауста, яка у безлічі перекладів стала духовно рідною всій...
- Мефістофель – втілення духу скепсису та цинізму 1. Місце Мефістофеля в трагедії “Фауст”. (“Фауст” – не побутова драма, а філософська трагедія. Образ Мефістофеля допомагає побачити рух думки, зрозуміти ідею автора. Саме через спори Фауста з Мефістофелем Гете висловлює думку про сенс життя, про права людини, її призначення, про цінність людської особистості.) 2. Парадоксальність Мефістофеля. (Сам про себе...
- “ВІН ВІЧНО ТОЙ ЖЕ, ВІЧНО НОВИЙ” (образ автора в романі А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін”) Утвору, можна чудовим образом Виховати в собі людини. В. Г. Бєлінський Пушкін… Його ім’я – ім’я геніального російського поета – Невіддільно від Росії. З Пушкіна починається Розквіт російської літератури, що висунув її На одне з перших місць у світовій літературі. Творчість Пушкіна всіма коріннями йде в грунт Національної культури, національної...
- Постать Кобзаря як втілення народного духу Т. Г. Шевченко! Досить було однієї людини, щоб врятувати цілий народ, цілу націю. Остап Вишня Доля карбувала його життя у формах трагічних. Думаючи про нього, згадуєш слова Стефана Цвейга, який казав, що світ розуму не знає оманливого поняття числа, і на його терезах один повсталий проти всіх може важити більше,...
- Втілення духу свободи в поемі Михайла Лєрмонтова “Мцирі” Уславлення духу свободи є наскрізною темою творчості М. Ю. Лєрмонтова. Кавказький народ, що боровся за свою незалежність, уособлював в уяві поета відвагу, честь, благородство і прагнення до волі. Кавказький кинджал у багатьох його поезіях постає символом гордої вольності. Кавказький горець – головний персонаж романтичної поеми Лєрмонтова “Мцирі”. Мцирі зображений автором...
- Образ Тараса Бульби втілення ратного духу запорожців Твір по повісті М. В. Гоголя “Тарас Бульба”. Микола Васильович Гоголь багато займався вивченням історії. Особливо велику увагу письменника звернула Запорізька Січ – перше в Європі демократична “держава”. Зображенню складного й суперечливого періоду української історії й присвячена повість Гоголя “Тарас Бульба”. Ми знайомимо з Тарасом Бульбою у мирній домашній обстановці,...
- “ВІН ВІЧНО ТОЙ ЖЕ, ВІЧНО НОВИЙ” (образ автора в романі А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін”) Читаючи його утвору, можна чудовим образом виховати в собі людини. В. Г. Бєлінський Пушкін… Його ім’я – ім’я геніального російського поета – невіддільно від Росії. З Пушкіна починається розквіт російської літератури, що висунув її на одне з перших місць у світовій...
- Образ Тараса Бульбы – втілення ратного духу запорожців (По повісті Н. В. Гоголя “Тарас Бульба”) Микола Васильович Гоголь багато займався вивченням історії. Особливо велика увага письменника залучала Запорізька Січ – перше в Європі демократичне “держава”. Зображенню складного й суперечливого періоду української історії й присвячена повість Гоголя ” Тарас Бульба “. Ми знайомимося з Тарасом Бульбой у мирній домашній обстановці, під час невеликого перепочинку головного героя...
- Собор як втілення високого духу народного (за романом О. Гончара) Мабуть, немає письменника, в творчому доробку якого не було б твору, присвяченого якійсь вічній проблемі. У XX столітті, столітті науково-технічної революції, митців особливо почала цікавити проблема духовності людини, народу. Одним з українських письменників, що порушив цю проблему, був Олесь Гончар. Його роман “Собор” присвячено саме боротьбі духовності і бездуховності, в...
- Втілення духу національної культури в повісті Я. Кавабати “Тисяча журавлів” Яке щастя, що існує і відкривається людям краса! Я. Каваба На невеликих островах у Тихому океані розташована “країна, де сходить сонце” – Японія. Протягом тривалої історії її жителі створили свою самобутню культуру, яка вирізняється перш за все схилянням перед прекрасним. Культ краси в повсякденному житті японців виявляється в складних умовностях...
- ЛЕРМОНТОВ ПРО ЧАС И ПРО СЕБЕ (по ліриці й “Героєві нашого часу”) Він був породжений для них, для тих надій, Поезії й щастя… але, божевільний З дитячих рано вирвався одягів И серце кинув у море життя шумної, И світло не пощадило й Бог не врятував! М. Лермонтов Лермонтов – мій самий улюблений поет. У дитинстві трагізм його віршів був незрозумілий мені й...
- – Життя коротке, мистецтво вічно “Життя коротке, мистецтво вічно”, – так говорили древні римляне. Це вираження означає, що цінності, втілені у творах мистецтва, вічні й не втрачають своєї значимості. Дивлячись на великі архітектурні спорудження минулого, переконуєшся в тім, що це виречення абсолютно вірно. Але як бути із творами словесного мистецтва? Англійський прозаїк і драматург Вільям...
- Горные вершины – Михаил Юрьевич ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) – ПОЭТИЧЕСКОЕ ОСМЫСЛЕНИЕ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ ПОЭТИЧЕСКОЕ ОСМЫСЛЕНИЕ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ Михаил Юрьевич ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) Горные вершины (Из Гёте) Горные вершины Спят во тьме ночной; Тихие долины Полны свежей мглой; Не пылит дорога, Не дрожат листы… Подожди немного, Отдохнёшь и ты. Читаем, размышляем, обсуждаем… 1. Какую картину вызвало в вашем воображении прочитанное стихотворение? 2. Понаблюдайте, как поэт передаёт...
- “ГОРНЫЕ ВЕРШИНЫ…” – МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) СТРАНИЦЫ ПОЭЗИИ МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) “ГОРНЫЕ ВЕРШИНЫ…” Горные вершины Спят во тьме ночной; Тихие долины Полны свежей мглой; Не пылит дорога. Не дрожат листы… Подожди немного. Отдохнёшь и ты. 1840 г. Вопросы и задания 1. Какие чувства и мысли вызывает у вас это стихотворение? 2. Прочитайте выразительно стихотворение и постарайтесь...
- Дух високий, могутній, але дух заперечення, гордості й презирства Поети-романтики володіли унікальною здатністю виражати в своїх творах власне я, відстоюючи свободу самовираження. Вони дотримувалися девізу: Поет – це поезія, поезія – правда. У своїй творчості, в своїх героїв поети-романтики відображали самих себе, свої прагнення, свої почуття, своє світовідчуття – свою власну долю. Найбільш яскраво ця риса втілилася у творах...
- ПАРУС – МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) СТРАНИЦЫ ПОЭЗИИ МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) ПАРУС Белеет парус одинокой В тумане моря голубом!.. Что ищет он в стране далёкой? Что кинул он в краю родном?.. Играют волны – ветер свищет. И мачта гнётся и скрыпит… Увы! он счастия не ищет И не от счастия бежит! Под ним струя светлей лазури,...
- Заперечення деградації особистості в оповіданнях Серафімовича Шкільний твір на прикладах оповідань “Любов” і “Дочка”. Фабула добутку “Дочка” гранично проста, і в цьому ховається глибокий зміст: дуже вуж просто й безглуздо гине людина, що вірить тільки грошам. Мати героїні оповідання жертвує собою заради дочки: застрахувавши своє життя, воно кидається під поїзд. Дочка одержує страхову суму, виходить заміж....
- М. Лермонтов. “Із Гете” (“Ген на верховини…”) УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС ІІ семестр ЛІТЕРАТУРА І СВІТ ПРИРОДИ (11 годин) УРОК № 40 Тема. М. Лермонтов. “Із Гете” (“Ген на верховини…”) Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, його твором; з поняттям “епітет”; розвивати навички вдумливого й виразного читання поетичних творів, їх аналізу, вміння порівнювати й...
- МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) СТРАНИЦЫ ПОЭЗИИ МИХАИЛ ЛЕРМОНТОВ (1814-1841) Детство Михаила Юрьевича Лермонтова прошло в имении Тарханы Пензенской губернии (Россия). Когда мальчику исполнилось три года, умерла его мать. Бабушка поэта – умная и властная богатая помещица – посвятила внуку свою жизнь, устранив от воспитания его отца. Атмосфера семейных распрей, доставившая писателю много страданий, стала...
- ЛЕРМОНТОВ, Михайло Юрійович (1814 – 1841) ЛЕРМОНТОВ, Михайло Юрійович (Лермонтов, Михаил Юрьевич – з 2 на 3.10.1814, Москва – 15.07. 1841, П’ятигорськ) – російський письменник. Син армійського капітана Ю. Лермонтова та М. Лермонтової (у дівоцтві Арсеньєвої), єдиної спадкоємиці значного статку своєї матері, Єлизавети, котра належала до багатого та впливового роду Столипіних. Шлюб, узятий...