Людина перед особою історії в добутках А. С. Пушкіна
1. Співвідношення історичної вірогідності й психологічної переконливості. 2. Історична драма “Борис Годунов. 3. Роман “Капітанська дочка”. Оратор римський говорив Серед бур цивільних і тривоги: “Я пізно встав – і на дорозі Застигнуть уночі Рима був!” Так!., але, прощаючись із римською славою, З Капітолійської висоти У всім величье бачив ти Захід зірки її кривавий!..
Ф. И. Тютчев Важко переоцінити те значення, що має творчість А. С. Пушкіна в історії російської словесності. Не останню роль грає воно й у нашім сприйнятті деяких важливих
Однак при всій повазі до генія великого російського поета необхідно відзначити, що вірогідність ряду історичних подій і фактів, що потрапили в поле творчої уваги Пушкіна,
А. Сальери, якому Пушкін приписує це злодіяння, на думку істориків, не мав ніякого відношення до смерті свого великого побратима по мистецтву. Слідом за Н. М. Карамзиним Пушкін повторює версію про вбивство царевича Димитрия Иоанновича за розпорядженням Бориса Годунова. Однак сучасні історики, що проаналізували письмові свідчення, що дійшли до наших днів, прийшли до висновку, що Борис не був причетний до смерті царевича Втім, у цьому випадку невідповідність між даними сучасної науки й поглядом письменника на події, що передували Неясному часу, цілком природно. Справа в тому, що Пушкін опирався на авторитет Карамзина, значимість внеску якого в розвиток історичної науки незаперечна.
Карамзин також дотримувався думки, що Димитрий був убитий за наказом Годунова, що не позбавлені логіки. “Убив той, кому це вигідно”, – говорить розхожа істина, застосовувана слідчими й авторами детективних романів Але при всіх відхиленнях від історичної вірогідності творчий геній Пушкіна виявляє нам живі й переконливі образи тої або іншої епохи, одночасно піднімаючи серйозні проблеми морального й філософського характеру. Колективна реакція на історичні події й особистісний відгук на них – от одна із проблем, що зачіпаються в драмі “Борис Годунов”. Кожний з персонажів драми змушений визначити свою позицію в мінливих історичних умовах.
Наприклад, князь Шуйский виявляє собою приклад лавірування, пристосування до ситуації. Поки положення Годунова не цілком визначилося, Шуйский, звертаючись до іншого нащадка “Рюриковой крові”, князеві Воротинскому, пропонує “народ мистецьки хвилювати”, підриваючи популярність Годунова й змінюючи народ на свою користь. Однак коли Борис приймає царський вінець, Шуйский відрікається від своїх слів, виправдуючи їхньою хитрістю. Він хотів довідатися “таємний напрям думок” свого співрозмовника “Лукавий царедворець! “, – влучно характеризує його Воротинский.
Приклад непорушного спокою й мудрого споглядання перед особою історії виявляє інший персонаж драми – літописець Пимон. Ніколи він і сам був учасником багатьох важливих історичних подій своєї епохи: він “воював під вежами Казані”, боровся з литовцями, “бачив двір і розкіш Іоанна”. Але тепер він вийшов від миру. І все-таки він не просто чернець, він – хоронитель історичної пам’яті. Саме так бачить сам Пимон своє призначення, своя слухняність перед Богом – донести до нащадків неупереджене оповідання про минуле рідної країни.
Молодий чернець ГриГорей теж визначає свою позицію стосовно історичного розвитку Росії. ГриГорей не в силах задовольнятися роллю простого спостерігача, літописця, що йому пропонує Пимон. Зухвалий авантюрист вирішує творити історію, а не безпристрасно фіксувати те, що відбувається навколо. Позиція Отрепьева, безсумнівно, має подібність із позицією пануючи Бориса – адже й Годунов не мав природних прав на престол, як не має їхній випадний чернець ГриГорей. Прагнення Бориса творити історію стало причиною його злочину, а злочин – причиною того, що й сам цар виявляється перед судом історії, що воплотились для нього в ім’ї царевича, привласненому зухвалим самозванцем.
Мучимий совістю й страхом за майбутнє своїх дітей, Борис ще намагається протистояти самозванцеві, усвідомлюючи, наскільки драматично його власне положення пануючи-злочинця: На примару цей подми – і немає його. Так вирішено: не зроблю я страху, – Але нехтувати не повинне нічого… Ох, важка ти, шапка Мономаха!
Але в драмі “Борис Годунов” ми можемо знайти приклади поводження не тільки окремої особистості перед особою історії, але й реакцію народу на ті або інші події. Пушкіна двічі показує нам дії народу: на початку й наприкінці драми. Під час обрання Бориса на царство народ поводиться пасивно й байдуже: “Про що там плачуть? ” – “А як нам знати?
Те відають бояри, / Не нам чету”. У фіналі драми позиція народу неоднозначна. Спочатку юрба волає: “Так здраствує Димитрий! Так гине рід Бориса Годунова!” Але коли прихильники самозванця повідомляють про смерть удови й сина Годунова, яких вони тільки що вбили, “народ мовчить”.
Що це означає? Чи не хвилинне прозріння, жах перед лиховісним поворотом історії й власним вибором? Об страшне, небачене горе!
Прогневали ми бога, згрішили: Владикою собі царевбивцю Ми нарекли. Мотив морального вибору особистості перед особою історії звучить і в іншому, не менш відомому творі Пушкіна – у романі “Капітанська дочка”. Не один раз доводиться Петру Гриневу робити нелегкий вибір, до якого його підштовхують стрімко, що розгортаються події.
Коли заколотники захоплюють Білогірську міцність, Гринев без коливань готовий умерти, щоб не змінити своїй присязі. У вирі історії, куди виявляються утягнені Гринев, Швабрин, Маша, характери цих людей розкриваються в їхній справжній глибині. Гринев їде в край, зайнятий заколотниками, щоб урятувати свою улюблену Для цього він самовільно залишає Оренбурзьку міцність без дозволу начальства, ризикує життям, пробираючись по місцевості, охопленої повстанням. На суді він не виправдується лише потім, щоб позбавити Машу від спілкування з обвинувачами й пійманими бунтівниками. Сила духу самої Маші, боязкої й скромної дівчини, також з усією повнотою розкривається саме на тлі історичної плутанини.
Дівчина завзято відкидає домагання Швабрина, незважаючи на те, що перебуває в повній його владі. Довідавшись про арешт Гринева, Маша рішуче відправляється в шлях, щоб довести невинність свого нареченого, хоча навіть батьки Петра повірили в його причетність до бунту Пугачова. Людська низькість, як і високі моральні достоїнства, також різкіше проступає на тлі кривавої заграви заколоту. Щоб урятувати своюжизнь, дворянин Швабрин змінює присязі і йде на службу до Пугачова; користуючись отриманою владою, Швабрин мучить Машу, примушуючи її стати його дружиною На суді Швабрин дає помилкові показання проти Гринева. Цікаво відзначити, що в романі прослизає й тінь Гришки Отрепьева, про яке згадує Пугачов.
Знову повторюється мотив кривавого творення історії: як і Гришка, Пугачов вибрав цей шлях і вже не згорнув снего.
Схожі твори:
- ІСТОРІЯ БАТЬКІВЩИНИ У ТВОРЧОСТІ А. С. ПУШКІНА (по одному або декількох добутках) Кожний Людина в нашій країні з дитинства знаком з Творчістю великого російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна. Його ім’я Відомо далеко за межами Росії. Поезія Пушкіна, його ліричні вірші Оповідають про життя його душі, душі людини, Незвичайно що чуйно озивається Практично на всі прояви життя. Своїм Учителем Пушкіна вважали такі великі...
- Російська історія очами А. С. Пушкіна Вони любити вміють тільки мертвих. А. Пушкін Олександр Сергійович Пушкін постійно цікавився російською історією. З-під його пера вийшли історичні повісті, поеми, вірші, але найбільшим добутком поета на цю тему є трагедія “Борис Годунов”. У цьому філософському добутку автор міркує про сутність влади і її впливі на самого правителя, про незаконне...
- Російська історія очами А. С. Пушкіна (по трагедії “Борис Годунов”) У цьому філософському добутку автор міркує про сутність влади і її впливі на самого правителя, про незаконне сходження на престол і вічний страх перед втратою трону. А тут ще пролилася кров царевича Дмитра. Усе в цьому обвинувачували Годунова, і Шуйский, посланий розслідувати це лиходійство, виявив тому підтвердження, але в той...
- Пам’ять історична й морально-етична в драмі А. С. Пушкіна “Борис Годунов” 1. Історична пам’ять і її осмислення. 2. Пам’ять царедворця. 3. Пам’ять злочинного правителя. 4. Пам’ять народу в розумінні автора драми Сюжет драми “Борис Годунов” А. С. Пушкін взяв з “Історії держави Російського” Н. М. Карамзина. Цьому видатному російському історикові й письменникові він і присвятив свій добуток Таким способом Пушкін приніс...
- Переломні моменти минулого Росії в трагедії А. С. Пушкіна “Борис Годунов” У цій п’єсі поет з величезною силою творчого натхнення відтворив картину історичного минулого Росії. Працюючи над “Борисом Годуновым”, Пушкін хотів “перетворити російський театр”: замість придворної трагедії класицизму дати зразок народної драми шекспірівської сили й глибини, що показує широку й правдиву панораму однієї із самих драматичних епох російської історії. Задум цей...
- Народ у трагедії А. С. Пушкіна “Борис Годунов” Перше й основне місце в трагедії належить російському народу, він є головним героєм добутку. Народ у трагедії показаний у русі, у своєму розвитку. Сцена на Червоній площі, де ми вперше зустрічаємося з головним героєм, говорить про його розгубленість і здивування із приводу безвладдя в країні: “Про Боже мій, хто буде...
- Юродивий персонаж трагедії А. С. Пушкіна “Борис Годунов” Юродивий – центральний персонаж трагедії А. С. Пушкіна ” Борис Годунов ” (1825). Юродивими на Русі називали блаженних, що відмовилися “Христа заради” від земних благ і ставших “жалібниками” народними. Юродиві вели злидарський спосіб життя, ходили в руб’ях і звичайно носили вериги. У період з XIV по XVI в. юродиві користувалися...
- ТЕМА ІСТОРІЇ У ТВОРЧОСТІ ПУШКІНА Й ЛЕРМОНТОВА Історична тематика цікавила письменника за всіх часів. Не обійшли її у своїй творчості й таких видатних майстрах, як А. С. Пушкін і М. Ю. Лермонтов. Два великі росіяни поета й письменника зверталися до минулого своєї країни, своєї Батьківщини неодноразово. Відомо, що Пушкін займався дослідженням життя й діяльності Петра 1. Пов’язані...
- Екзаменаційний твір по поемі Пушкіна “Борис Годунов” Звертання Пушкіна до жанру трагедії було знаменним. Жанр цей був давно відомий у літературі. Його широко використовували не тільки классицисты, але й романтики. Пушкіна, прекрасно російську і європейську літературу, був переконаний у необхідності створення трагедії реалістичної – тим більше, що досвід створення реалістичної комедії вже був: саме в Михайлівськім він...
- Уроки історії у творчості А. С. Пушкіна Так відають нащадки православних Землі рідної минулу долю… А. С. Пушкін чи Дивує історична тема у Творчості Пушкіна? Ні, анітрошки. Було б дивно, якби її не було. Народжений у столиці, нехай і экс-, що вчилася в Царскосельском ліцеї – осередку досвіду розумів, що служив у Петербурзі, що подорожував по Росії,...
- Драматургія А. С. Пушкіна Однієї із чудових особливостей літературної справи Пушкіна є виняткова розмаїтість і різнобічність його Творчості, найширше охоплення їм всіх можливих пологів, видів, форм національного мистецтва слова, найбільшим творцем якого він у нас і став. І у всіх цих видах і формах Пушкін виявив дивні зразки світової художньої творчості, здатні витримати будь-яке...
- “Землі рідної минула доля” (історична тема у творчості О. С. Пушкіна) Тема історичного минулого батьківщини завжди хвилювала Пушкіна, як поета, так і прозаїка. Їм були створені такий добутки, як “Пісня про віщий Олеге”, “Бородінська річниця”, “Підлогатава”, “Мідний вершник”, “Борис Рокунова”, “Історія Пугачевского бунту” і, звичайно ж, “Капітанська дочка”. Всі ці добутки описують різні исторические події, різні исторические епохи: починаючи з напівлегендарних...
- “Борис Годунов” Пушкіна і “Ревізор” Гоголя “Борис Годунов” Пушкіна довгий час носив назву, якою Пушкін надзвичайно пишався: “Комедія про справжню біді Московської держави, про царя Бориса і Гришке Отрепьеве. Писав раб божий Алекс син Сергєєв Пушкін в літо 7333 на городищі Воронич “. Чудове заголовок це згладити, стерлося. “Борис Годунов” став сприйматися в дусі театру “палаців”,...
- “Зайві люди” у добутках А. Пушкіна й М. Лермонтова У світі був він самотній. Байрон Цей рядок з поеми Байрона “Паломництво Чайльд Гарольда” обраний як епіграф не випадково. Байроновский герой, розчарований у житті й людях, ображений у своїх кращих почуттях, з’явився одним з родоначальників галереї “зайвих людей” у світовій літературі. І не випадково з’явилися схожі за духом і умонастроєм...
- Роздум: Трагічні парадокси історії в добутках про злочини Сталінизма У літературі особливо сильні традиції гуманізму. Наші письменники завжди призивали “милість до занепалих”. Напевно, не випадково Достоєвський і Толстой, Чехов і Короленко з таким глибоким людським почуттям писали про ув’язнених і засланців. У радянській літературі ці традиції були забуті. Безвинні гинули в сталінських таборах. Оплакати їх, затаврувати ганьбою катів, розбудити...
- Образ і характер Бориса Годунова Основна тема трагедії – цар і народ – визначила те важливе місце, що відвів Пушкіна у своїй п’єсі Борисові Годунову. Образ Бориса Годунова розкритий широко й різнобічно: Борис показаний і як цар, і як сім’янин; відзначаються його різні щиросердечні якості. Борис наділений багатьма позитивними рисами. (Даний матеріал допоможе грамотно написати...
- Історія й людина в повісті А. С. Пушкіна “Капітанська дочка” “Капітанська дочка” – найбільше значительное історичний добуток Пушкина по обсязі дослідницької работи, що проробив автор. “Капітанську дочку” автор створював паралельно з “Историей Пугачевского бунту” – документальним добутком з масою свидетельств, що характеризують жорстокість протиборчих сторін. Але “Капітанская дочка” зберегла риси романтизму. Цю різницю підкреслила Марина Цветаева в есе “Мій Пушкін”,...
- “Землі рідної минула доля”. (Історичні добутки А. С. Пушкіна) Тема історичного минулого батьківщини завжди хвилювала Пушкіна, як поета, так і прозаїка. Їм були створені такий добутки, як “Пісня про віщого Олега”, “Бородінська річниця”, “Полтава”, ” Мідний вершник “, ” Борис Годунов “. ” Історія Пугачевского бунту” і звичайно ж ” Капітанська дочка “. Всі ці добутки описують різні історичні...
- Твір доповідь про поеми Пушкіна “Полтава” і “Мідний вершник” До жанру поеми Пушкін Звертався протягом усього свого творчого шляху. У ранній творчості в нього переважають романтичні поеми. Починаючи з 1825 р. жанровий діапазон Пушкіна значно розширюється. Так, незабаром після того, як він завершив трагедію “Борис Годунов”, Пушкін пише сатиричну поему “Граф Нулин” (1825), створення якої було підготовлено досвідом роботи...
- Пафос і сатира в добутках А. П. Платонова (По повісті “Таємна людина”) Андрій Платонович Платонов починає друкуватися в 1921 році. Він дебютує з віршами й публіцистикою, в 1927 році випускає збірник оповідань, стає відомим. Повість “Таємна людина” виходить в 1928 році. Художній мир Платонова суперечливий і трагичен. Він звертається до теми “маленької людини” з його потаємністю в душі, продовжуючи традиції Н. М....