Літературна казка. Василь Жуковський “Казка про Івана-царевича та сірого вовка”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
КАЗКА – ВИГАДКА, ТА В НІЙ…
Урок 8
Тема. Літературна казка. Василь Жуковський “Казка про Івана-царевича та сірого вовка”
Мета: ознайомити учнів з російською літературною казкою; проаналізувати чарівні перетворення, що відбуваються у казці; ознайомити з віршованою інтерпретацією фольклорних мотивів; вчити дітей утверджувати добро і справедливість над злом, жорстокістю; формувати навички виразного читання віршованого тексту; виховувати доброзичливість, співчуття у ставленні до інших.
Обладнання:
ХІД УРОКУ
I. Емоційне налаштування на урок
Встаньте, діти, всі скоріше,
Усміхніться всім миліше.
Привітайтесь: “Добрий день!”
Продзвенів дзвінок: “Дзелень!”
II. Актуалізація опорних знань
>> Вправи на розвиток навичок швидкочитання
– Готуємо очі і увагу до читання.
Перед кожним учнем – картка з літерами.
– Знайдіть і полічіть у таблиці літери а.
– Знайдіть і полічіть у таблиці літери в.
– Знайдіть і полічіть у таблиці
– Знайдіть і полічіть у таблиці літери с.
– Тепер підготуємо до читання свій розум. Прочитайте самостійно склади з таблиці і складіть з ними слова.
Кві | Ре | На | Це |
Ма | До | Теп | Го |
Де | Ло | Га | Во |
Сон | Да | Ра | Ти |
Вес | Ро | Ма | Ва |
(Квіти, мама, дерево, дорога, сонце, весна, тепло, вода, весло, гора)
III. Мотивація навчальної діяльності
На дошці розміщені малюнки казкових героїв (Буратіно, Незнайко, Горбоконик, Півник з казки “Про царя Салтана”).
– Кого ви бачите на дошці?
– Звідки ви їх знаєте?
– Хто вам читав ці казки, коли ви були маленькі?
– Хто знає авторів цих казок?
– Сьогодні ми будемо мандрувати шляхами літературної казки російського письменника Василя Жуковського.
IV. Повідомлення теми й завдань заняття
– Ми прочитаємо чарівну літературну казку Василя Жуковського “Казка про Івана-царевича та сірого вовка”, будемо аналізувати чарівні перетворення, які відбуваються у казці, вчитися визначати послідовність подій у творі, виразно читати віршований текст.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом поета
– Василь Андрійович Жуковський – російський поет-романтик, відомий перекладач. 25 років був при дворі російського імператора Миколи І. Спочатку працював вчителем російської мови, а згодом його призначили наставником спадкоємця престолу, майбутнього імператора Олександра II. Василь Андрійович був людиною великої сили волі, приємним доброзичливим співбесідником, справжнім другом багатьох літераторів. Будучи людиною поважною і впливовою, він допомагав багатьом відомим людям. Так, наприклад, брав участь у викупі з кріпацтва Тараса Шевченка. Вдячний поет присвятив Жуковському свою поему “Катерина”.
Багато уваги Василь Андрійович приділяв педагогічній діяльності. Палко любив своїх дітей – доньку Олександру та сина Павла. Жуковським була створена, як він сам називав, “педагогічна поема” – книга, до якої входили азбука й арифметика, а також власні вірші, присвячені своїм дітям.
Відомий В. А. Жуковський і як автор літературних казок. На основі твору Жуковського створений фільм “Варвара-краса – довга коса”.
2. Виразне читання тексту казки за схемою “учитель + учні”
3. Словникова робота
Чатувати – стерегти;
Ограда – огорожа;
Відступлю – віддам.
4. Бесіда за змістом прочитаного
– Чому тільки Іванові-царевичу вдалося впіймати жар-птицю, яка рвала золоті яблука в царському саду?
– Яким у цьому творі зображено вовка? У яких інших казках ви його зустрічали, чим він відрізняється від тих персонажів?
5. Вибіркове читання
– Знайдіть і прочитайте епізоди, сюжети яких зображено на малюнках.
– Прочитайте, як царевич Іван із вовком добули жар-птицю, коня та прекрасну царівну.
6. Робота в парах
– Про що б вам хотілося поговорити з Іваном царевичем? Пофантазуйте.
Складіть з товаришем діалог розмови і розіграйте його.
– Уявіть, що ви зустрілися із чарівним вовком. Про що б ви його запитали?
VI. Узагальнення й систематизація знань
1. Бесіда
– Як би ви повелися в описаних у казці ситуаціях – як Клим-царевич, Петро-царевич, Іван-царевич?
– Яких помилок припустилися царевичі?
– Чого навчає нас ця казка? (Утверджує добро і справедливість над злом і жорстокістю.)
2. Робота в зошиті
– Дізнайтеся, які ознаки народної має ця казка.
VII. Підсумок уроку
– З якою казкою ми ознайомилися сьогодні на уроці і хто її написав?
– Покажіть на мапі країну, у якій жив і працював Василь Жуковський.
– Які ознаки свідчать про те, що ця казка чарівна?
Завдання для тих, хто любить читати
– Прочитайте повний варіант казки.