Літературна казка. О. Шентао “Опудало”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
КАЗКА – ВИГАДКА, ТА В НІЙ…
Урок 11
Тема. Літературна казка. О. Шентао “Опудало”
Мета: ознайомити учнів з казкою китайського письменника О. Шентао, вчити виразно читати текст, визначати послідовність подій у творі; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати монологічне мовлення, навички вибіркового читання, дослідницько-пошукової діяльності; учити оцінювати вчинки персонажів і визначати мотиви їх поведінки; виховувати співчуття, бажання допомогти, зрозуміти інших.
Обладнання:
ХІД УРОКУ
І. Емоційне налаштування на урок
– Роз’єднайте слова і прочитайте вірш.
Казкавгостізавітала,
Мудростіусіхнавчала.
Відкриласекрети, показаладива.
Розвеселиланасіповела
Стежкамибарвистими,
Якимнемаєзабу ття.
– Про що в ньому йдеться?
– Отже, ми сьогодні продовжимо ознайомлення з літературною казкою.
II. Актуалізація опорних знань
1. Мовна розминка
– Прочитайте прислів’я.
2. Гра “Чого навчає казка?”
– Кожна казка чогось
– “Ця казка розповідає нам про боротьбу зі злими чаклунськими силами. Показує, що добро завжди переможе зло”. (“Карлик Ніс”)
– “Провідною є думка, що добро вічне, воно не вмирає. Герой робив лише добрі вчинки, допомагав хворим і немічним”. (“Щасливий Принц”)
– “Своїм розумом, наполегливою працею можна досягти здійснення заповітної мрії”. (“Пінгвінятко без фрака”)
III. Повідомлення теми й завдань уроку
– Сьогодні ми ознайомимося з творчістю китайського казкаря О. Шентао і будемо працювати над казкою
ПуОлода
Учні розшифровують назву казки.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Рольова гра “Інтерв’ю з письменником”
Діти об’єднуються у пари так, як сидять за партами, один учень виконує роль кореспондента, інший – китайського казкаря. Представники кореспондентів ставлять запитання напарникам по парті, щоб отримати інформацію про біографію О. Шентао. Інформацію беруть зі статті підручника (с. 188).
– Чи можна дізнатися Ваше справжнє ім’я? (Справжнє ім’я О. Шаоцзюнь)
– Розкажіть, будь ласка, про вашу професію. (Трудову діяльність розпочав з учителювання, надзвичайно полюбляв викладати своїм учням літературу.)
– Скільки Вам було років, коли Ви написали свій перший твір? (Твори почав писати двадцятирічним юнаком.)
– Як називаються Ваші збірки оповідань? (Найзначніші публікації – збірки оповідань “Відчуження”, “Пожежа”, “У місті”.)
– Які Ваші твори найбільше люблять читати діти Китаю? (Дуже популярними в Китаї є мої твори про життя школярів – повість “Дружба” та збірка “Десяти нотаток”.)
2. Підготовка до читання. Вправи для розширення кута зору
– Робота з прямокутниками Лезера
Прямокутник 20×40 см ділять на 50 клітинок. Вписують довільні числа від 1 до 50. Час роботи – 50 с.
1 | 28 | 18 | 29 | 9 |
16 | 35 | 40 | 12 | 22 |
39 | 7 | 30 | 17 | 6 |
21 | 41 | 2 | 15 | 34 |
6 | 38 | 10 | 49 | 11 |
20 | 33 | 43 | 25 | 27 |
14 | 26 | 37 | 3 | 24 |
47 | 8 | 48 | 32 | 45 |
36 | 42 | 13 | 46 | 50 |
4 | 31 | 23 | 44 | 5 |
– Гра “Назвіть всі числа”
– Дивлячись у центр фігури, назвіть усі числа від 1 до 9.
3. Самостійне напівголосне читання учнями казки “Опудало”
– Ми підготували очі до самостійного швидкого читання. Прочитайте казку й поділіться думками: які почуття викликала у вас прочитана історія?
4. Словникова робота
– Прочитайте подані слова “Дощиком” (кожний учень читає слова напівголосно у своєму темпі).
Питво | Неспростовний | Стирчать |
Кістяк | Бамбукових | Хміліють |
Віяло | Лотосовим | Западають |
Повінь | Подовгу | Розрізниш |
Корню | Невгамовної | Видзьобують |
Достаток | Мерехтливих | Яскряться |
– Запам’ятайте значення поданих слів.
Уп’ястися очима – дивитися.
Кістяк – основа тулуба.
Бігти світ за очі – іти куди-небудь.
5. Виразне читання учнями казки за частинами та аналіз прочитаного
1) Читання від слів “Опудало стоїть там, де його поставили, і стежить за полем” до слів “Радісно стає на душі в Опудала, коли воно уявляє собі, як усміхатиметься його господиня, бідна стара жінка, збираючи багатий урожай”.
– Що розповіло нам Опудало про поле?
– Чому воно радіє з того, що має бути, добрий урожай?
2) Читання від слів “Це – Опудало” до слів “Немає у нього і невгамовної цікавості, як у пса, що ладен будь-якої миті бігти світ за очі”.
– Яким ви уявили героя казки? Чи сподобався він вам?
6. Вибіркове читання
– Як автор ставиться до свого героя? Обгрунтовуючи свою думку, використовуйте рядки з тексту.
7. Гра “Співавтор”
– Уявіть, що Опудало може рухатися і говорити. Які пригоди з ним могли статися? Придумайте продовження твору.
– Яка кінцівка буде у вашій казці – весела чи сумна?
V. Узагальнення й систематизація знань
1 . Встановлення послідовності подій казки
– У якому порядку ці речення розташовані у творі? Позначте цифрами.
[ ] Солом’яну людину, тобто Опудало змайстрували селянські руки.
[ ] Поети оспівували у віршах осяяні сонцем поля.
[ ] Але цього літа хліба виросли буйні та обіцяли багатий урожай.
[ ] Опудало стоїть там, де його поставили, і стежить за полем.
[ ] Ця усмішка йому дорожча над усе, адже воно любить і шанує свою господиню.
2. Творча робота (розвиток монологічного мовлення)
– Порівняйте героїв казок “Опудало” та “Щасливий Принц”.
– Чим відрізняється доля Принца від долі Опудала? Висловте свою думку.
VI. Підсумок уроку
– Чого навчає нас ця казка?
– Якою була б кінцівка казки, якби Опудало могло ходити?
– Що нового ви відкрили для себе, прочитавши цю казку?
– Намалюйте ілюстрацію до казки.
Завдання для тих, хто любить читати
– Прочитайте повний варіант казки. Дізнайтеся, яку вона має кінцівку – веселу чи сумну?