Літературна казка. О. Пушкін, його казки
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 11
Тема. Літературна казка. О. Пушкін, його казки
Мета: ознайомити з поняттям “літературна казка”, з О. Пушкіним – видатним російським поетом, шанувальником народної казки; розвивати навички виразного читання й переказу казок, розширювати кругозір учнів, уміння давати оцінку явищам людського життя, вчинкам людей; виховувати естетичний смак, любов до художньої літератури.
Обладнання: портрети О. Пушкіна, збірки його казок, ілюстрації
Теорія літератури: літературна казка, прозовий та віршовий твір.
ХІД УРОКУ
I. Аналіз виконання тематичних контрольних робіт
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Знайомство з новим письменником, новим твором схоже на невелику подорож до іншої країни, під час якої усвідомлюєш, що люди на нашій землі хоча й різні, проте найбільше в житті цінують добро, любов, чесність, справедливість, здатність мріяти і намагання втілити мрії в життя. Красиве, дотепне, сповнене фантазії, вигадки, творчої уяви художнє слово дуже поважають у народі. Отже,
IV. Актуалізація опорних знань
Бесіда
– Що таке народна казка?
– Які запитання та завдання з підручника видалися вам найцікавішими? Чому? Як ви відповіли на запитання і як виконали завдання?
V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
1. Вікторина за казками О. Пушкіна
Прослухайте уривки й скажіть, з яких вони казок:
1) На девичник собираясь,
Вот царица, наряжаясь
Перед зеркальцем своим,
Перемолвилася с ним:
“Я ль, скажи мне, всех милее,
Всех румяней и белее?”
(“Сказка о мертвой царевне и о семи богатырях”)
2) Пошел поп по базару
Посмотреть кой-какого товару.
Навстречу ему Балда
Идет, сам не зная куда.
(“Сказка о попе и работнике его Балде”)
3) Петушок мой золотой
Будет верный сторож твой:
Коль кругом все будет мирно,
Так сидеть он будет смирно;
Но лишь чуть со стороны
Ожидать тебе войны,
…Вмиг тогда мой петушок
Приподымет гребешок.
(“Сказка о золотом петушке”)
4) Жил старик со своею старухой
У самого синего моря;
Они жили в ветхой землянке
Ровно тридцать лет и три года.
Старик ловил неводом рыбу,
Старуха пряла себе пряжу.
(“Сказка о рыбаке и рыбке”)
5) В синем море звезды блещут,
В синем море волны плещут;
Туча по небу идет,
Бочка по морю плывет.
(“Сказка о царе Салтане…”)
2. Слово вчителя
– Звичайно, ці чудові казки добре відомі багатьом із вас ще з дитинства, є улюбленими для багатьох поколінь дітей.
Казкові історії про злу мачуху та добру пасербицю, про вередливу стару, яка хотіла багато і, врешті-решт, залишилася ні з чим, про заздрісних сестер, про білочку в кришталевому будиночку, яка гризе золоті горішки, та багато інших розповідала Олександру Сергійовичу Пушкіну його няня Орина Родіонівна. Як майстер-ювелір, поет обробив ці народні казки у витонченій поетичній манері і видав світові справжні брильянти, які є окрасою не лише російської, а й світової літератури.
3. Робота з підручником
Читання статті підручника вголос або самостійно про О. Пушкіна (С. 45 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 47-49 – за підручником Є. Волощук).
Олександр Пушкін
4. Бесіда за запитаннями
– Хто вплинув на розвиток поетичних здібностей Олександра, на виникнення в нього почуття любові до літератури, усної народної творчості?
– Де навчався О. Пушкін і як це вплинуло на його подальше життя?
– Як пов’язане ім’я О. Пушкіна з Україною?
– Як увічнило людство пам’ять про геніального поета?
VI. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
Інсценування уривка з казки О. Пушкіна “Сказка о царе Салтане…” підготовленими заздалегідь учнями (див. додаток).
VII. Домашнє завдання
Знати основні біографічні дані О. Пушкіна; окремим учням прочитати поему “Руслан і Людмила” повністю.
VIII. Підсумок уроку
Інтерактивна гра “Мікрофон”
Продовжте фразу:
– Найяскравішим моментом на уроці для мене було…
– Найкращим читцем на уроці, на мою думку, був (була)…
– Казки О. Пушкіна – це…