Літературна казка. Джеймс Крюс “Мій прадідусь, герой і я”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
СКОРО КАЗКА МОВИТЬСЯ
Урок 11
Тема. Літературна казка. Джеймс Крюс “Мій прадідусь, герой і я”
Мета: ознайомити учнів з казкою Д. Крюса; удосконалювати навички правильного і виразного читання, літературного аналізу твору, вміння самостійно працювати; формувати оцінні судження; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до старших; зацікавити дітей творами літератури.
Обладнання: мапа світу; картки для контролю техніки читання; підручник; робочий зошит.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний
II. Вправи на розвиток мовної здогадки
1. Робота над прислів’ями
– Прочитайте прислів’я, вставивши пропущені букви.
Хто л_ск_вий до д_т_й, том_ ш_на від л_д_й.
(Хто ласкавий до дітей, тому шана від людей. Колумбійське прислів’я)
– Як ви розумієте прислів’я?
Де дітей люблять, туди вони й горнуться; де старих шанують, там вони довго живуть.
2. Бесіда. Перевірка домашнього завдання
– Чим дивувала дітей Старенька Няня?
– Що вона розповіла про братів Грімм?
– Які казки братів Грімм вам відомі?
3. Гра “Доповніть речення”
Як дірка маленька,
А як дірка здорова, то й…
(коротенька, оповідь, довга, “Кошик Старенької Няні”)
III. Актуалізація опорних знань
– Діти, я знаю, що ви дуже полюбляєте читати й слухати казки.
– Пригадайте, як називаються казки, складені народом.
– А як називаються казки, створені письменниками-казкарями?
– Наведіть приклади народних казок українців та інших народів Європи.
– Казка – це чарівна країна, де добро завжди перемагає зло.
IV. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні на уроці ми ознайомимось з німецькою літературною казкою “Мій прадідусь, герої і я”.
V. Робота над новим матеріалом
1. Повідомлення учителя про письменника
– Її автор – відомий німецький поет і прозаїк Джеймс Крюс. Джеймс Крюс – один з найвідоміших нині у світі дитячих письменників. Він створив чимало прозових книжок для дітей та молоді, радіо – і телеп’єси, вірші для малят і підлітків, книжки з малюнками. Крім того, Джеймс Крюс перекладав твори дитячої літератури з багатьох мов світу німецькою. І його власні книжки теж перекладені більш ніж 30 мовами світу. Популярність творів Джеймса Крюса серед дітей, їх художність і повчальність, гуманістичний зміст були високо оцінені. Він – лауреат найавторитетнішої у світі нагороди за кращі твори для дітей – Міжнародної премії імені Г. К. Андерсена та золотої медалі Г. К. Андерсена, володар інших нагород, наприклад “Премії за книги для молоді”.
Джеймс Крюс народився 1926 року на маленькому північному острові Гельголанд у сім’ї електрика.
Серед його дідів та прадідів з батьківської і материнської лінії було багато рибалок. Майбутній письменник із дитинства полюбив сувору і романтичну природу своєї рідної Північної Німеччини, море запам’яталося йому як свято і праця. Просте життя сім’ї, численних родичів і сусідів, їхні будні, щоденна праця, урочисті події, кумедні і сумні випадки, казки, легенди, пісні – все це закарбувалося в душі хлопця, про що він згодом і розповів від імені свого улюбленого літературного героя – прадідуся, колишнього капітана і рибалки.
Джеймс Крюс мріяв про кар’єру вчителя. Тож після закінчення школи він навчався в учительському інституті, деякий час жив і працював у Мюнхені. А з другої половини 60-х років оселився на Канарських островах, де створив більшість своїх повістей, оповідань, казок.
Для творів Джеймса Крюса притаманне поєднання багатющої фантазії і реалістичного зображення побуту звичайних людей. Лірика і гумор допомагали письменникові відтворити внутрішній світ і психологію маленької дитини або підлітка. Його твори містять ненав’язливу, дуже природну повчальність.
2. Перевірка сприймання прослуханого
– Де народився Джеймс Крюс?
– Покажіть це на мапі світу.
– Якими нагородами були оцінені твори Джеймса Крюса?
3. Виразне читання уривка казки “Мій прадідусь, герої і я” комбінованим способом
4. Бесіда за змістом прочитаного
– Чи сподобалась вам ця казка?
– Від імені кого йде оповідь у казці?
– Назвіть дійових осіб казки.
5. Словникова робота
– Прочитайте правильно слова, записані на дошці, поясніть їх значення.
Щорана, Гельголанд, помешкання, марнославство, долішня, шкереберть, змовницькії, навлежачки, комод, господа.
>> Робота з тлумачним словником
Помешкання –
Змовницьки –
Марнославство –
Комод –
Шкереберть –
Господа –
6. Виразне читання казки учнями “ланцюжком” та аналіз змісту з елементами вибіркового читання
– Скільки років було прадідусеві й правнукові? Як їх назвали родичі?
– Із чого видно, що Хлопчачок любив свого прадідуся? Підтвердьте це словами з тексту.
– Чому Малий Хлопчак перебрався до горішньої бабусі?
– Перекажіть, як їм готували кімнату для віршування.
– Чому Великому і Малому Хлопчакам не сподобався бабусин лад у кімнаті?
7. Читання діалогів
– Знайдіть і прочитайте діалоги за особами:
– малого і Великого хлопчаків;
– розмову горішньої бабусі і прадідуся.
– Доберіть відповідну інтонацію.
8. Гра “Відкритий мікрофон”
– Давайте спробуємо по черзі переказати деякі епізоди казки.
9. Вправи на розвиток швидкості читання
– Спробуємо позмагатися, хто швидше знайде абзац, у якому є такі слова:
– Удар не вбив прадідуся (наш старий був, нівроку, міцненький).
– Бо я був, по-перше, прадідусів улюбленець.
– А тим часом ми, поети, безправно сиділи в куточку кімнати.
– їм устеляють дорогу червоними килимами.
– Прадідусь, як завжди, мав рацію.
VI. Узагальнення й систематизація знань
– Чи любите ви віршувати? Згадайте, що вам створює ліричний настрій?
– Виберіть із наведених те прислів’я, яке, на вашу думку, передає головну думку цієї казки.
– Перед сивою головою вклонися. (Литовське)
– Найкраще виховання – повага до старших. (Туркменське)
– Виховуй і навчай – гарний звичай. (Угорське)
– І мала людина – не соломина. (Угорське)
– Старий між молодими молодшає, молодий між старими – розумнішає. (Казахське)
VII. Підсумок уроку
– З якою казкою ми ознайомилися на уроці?
– Хто її написав?
– Чого вона навчає?
VIII. Домашнє завдання
– Прочитайте казку далі – і ви дізнаєтесь, як віршували Малий і Великий Хлопчаки.
Підготуйте запитання до прочитаного.