ЛІРИЧНІ ТВОРИ-РОЗДУМИ. ДМИТРО ПАВЛИЧКО. ПЛЕСО
Мета: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Дмитра Павличка, з ліричними творами-роздумами; вчити визначати головну думку твору, стан ліричного героя; удосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; розвивати зв’язне мовлення учнів, образну уяву; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до уроку на с. 30)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Звучить пісня “Два кольори”
– Чи сподобалася вам пісня?
– Які почуття вона у вас викликала?
– Композитор Олександр Білаш написав музику до геніальних поетичних рядків українського поета Дмитра Павличка. З його творчістю ми сьогодні й ознайомимося.
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Народився поет 28 вересня 1929 р. у с. Стопчатово на Івано-Франківщині у багатодітній родині, “коли копати картоплю мати з батьком йшли” – “тверда земля Дмитрові була за ліжко, шорсткий киптар – за пелюшки”. Доля судилася поетові така,
Початкову освіту поет розпочав здобувати у польській школі в Яблуневому, де “за мову мужицьку не раз на коліна довелося у школі ставати…”. Вересень 1939 р. приніс зміни…- школа рідною мовою (Коломийська гімназія, де опанував німецьку мову та латинь), десятирічка у Яблуневі, українські книжки. Про це молодий поет захоплено пише у вірші “1939 рік”. Забуяв поетичний талант, народилися перші вірші, а далі й книжки.
1964 р. Дмитро Павличко з родиною переїхав до Києва й очолив сценарну майстерню кіностудії ім. О. Довженка. За його сценаріями поставлені фільми “Сон” (1965 р.) – у співавторстві з В. Денисенком та “Захар Беркут”.
1997 р. поета нагороджено орденом “За заслуги” III ст., а 1999 р.- орденом князя Ярослава Мудрого V ст.
Павличко був Послом України в Республіці Польща (завдяки його старанням у центрі Варшави в березні 2002 р. було споруджено пам’ятник Тарасу Шевченку). 2004 р. за визначний особистий внесок у розвиток української літератури, створення вершинних зразків поетичного слова, плідну державну і політичну діяльність поету присуджено звання Героя України з врученням ордена Держави.
Дмитро Павличко є визначним майстром перекладу (перекладає з англійської, іспанської, італійської, французької, португальської, ідиш та багатьох слов’янських мов).
Дмитро Павличко – автор відомих пісенних текстів – “Впали роси на покоси”, “Лелеченьки”, “Пісня про Україну”. Пісня “Два кольори” стала народною.
Творчий доробок Дмитра Павличка відомий у близькому і далекому зарубіжжі. Окремими книгами виходили його твори російською, естонською, польською, болгарською, угорською, грузинською та слов’янськими мовами.
2. Фізкультхвилинка
3. Опрацювання вірша Дмитра Павличка “Плесо” (с. 56-57)
1) Робота над заголовком.
– Прочитайте заголовок.
– Як ви його розумієте?
– Прочитайте заголовок з відповідною інтонацією.
“Плесо”.
“Плесо”!
“Плесо”?
Плесо – спокійна, чиста водна гладінь.
2) Виразне читання вірша вчителем.
– Чи сподобався вам вірш?
– Які почуття ви переживали, слухаючи його?
– Які картини уявляли?
3) Словникова робота.
Читання колонок слів на одному мовному видиху
Люблю | Лезо |
Дивлюся | Підкову |
Перетина | Блакить |
Заглядати | Глибині |
– Що спільне між словами першої колонки? (Дієслова) Другої? (Іменники)
4) Робота в парах. Читання вірша учнями в парах.
– З якою інтонацією, силою голосу будете читати вірш?
– Які рядки виділите особливою інтонацією?
5) Виразне читання вірша учнями.
6) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Про яке захоплення розповідає поет?
– Чим його приваблює плесо?
– Які почуття переживає автор, дивлячись у глибінь?
– Які порівняння є у вірші? Чому поет уживає саме ці порівняння?
7) Гра “Диктор телебачення”.
Читати вірш, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.
8) Робота в групах. Гра “Складаємо казку”.
Скласти казку про все, що можна побачити на дні водойми.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Що вас найбільше зацікавило?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш (с. 56-57). Намалювати до нього ілюстрацію.