ЛІНА КОСТЕНКО. КРАСИВА ОСІНЬ ВИШИВАЄ КЛЕНИ
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Ліни Костенко; вчити правильно та виразно читати віршовані твори, аналізувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення учнів, фонематичний слух, образне мислення; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра “Дощик”
Бачила Зіна, як зірка упала,
Зразу бажання вона загадала:
“Взимку на землю хай випаде сніг,
Зіна хай буде завзятіша всіх,
Хай її до зоосаду залюбки батьки ведуть,
Хай
2. Гра “Звуконаслідування”
– Уявним насосом накачайте шину велосипеда, роблячи руками звичні рухи і вимовляючи с-с-с-с, с-с-с-с, с-с-с-с…
– Короткими, уривчастими рухами стискайте “грушу пульверизатора”, супроводжуючи рухи звуками ф! ф! ф! ф!..
– Продемонструйте, що ви рубанком стружете дошку: ж-ж-ж-ж! ж-ж-ж-ж!..
– Покажіть, як ви косите траву: с-с-с-с! с-с-с-с!…
– Натріть підлогу щіткою: ш-ш-ш-ш! ш-ш-ш-ш! ш-ш-ш-ш!
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Хто краще?”
Конкурс на краще виразне читання вірша Ліни
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
Із постелі виліз лис
І промовив:
– Лисенята,
Де це відра та лопата?
Швидше, швидше, любі діти,
Слід пожежу загасити.
Розсміялася сорока:
– Що у вас там за морока?
Де пожежу бачить лис?
То фарбує… ліс. (Осінь)
– Про які ознаки осені йдеться у загадці?
– Які ще ознаки осені ви знаєте?
– Що можете розповісти про цю пору року?
– Сьогодні ми дізнаємося, як описує осінь Ліна Костенко.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання вірша вчителем
– Які почуття викликав у вас вірш?
– Що ви уявляли, слухаючи його?
2. Словникова робота
Читання колонок слів на одному мовному видиху
П’ють | Листя |
Красива | Вишиває |
Побудем | Просить |
Прекрасні | Надкльовані |
– Серед поданих слів знайдіть спільнокореневі.
Цікаво знати!
Чому жовтіє листя? Листя зелене тому, що зелений хлорофіл. Саме він надає листю такого забарвлення. А чому восени листя стає жовтим, червоним, фіолетовими? Хлорофіл легко руйнується. Але влітку він швидко і легко відновлюється. Листя залишається свіжим, зеленим.
Забарвлення листя не змінюється, утворення хлорофілу не відстає від його руйнування. Але ось дні стають коротшими. Світла стає все менше і менше. Тим часом зерна хлорофілу продовжують все так само швидко, як і влітку, руйнуватися, а нові утворюються повільніше, їх стає менше, і листя блідне.
Але в клітинах листя є інші фарбувальні речовини – жовті, тільки влітку буйна зелень хлорофілу їх заглушає, а тепер, коли хлорофіл поступово руйнується, вони виступають яскравіше. Листя жовтіє. Та не тільки жовтіє. Воно стає багряним і фіолетовим.
3. Фізкультхвилинка
4. Гра “Бджілки”
Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
5. Фронтальна робота
Відповіді на запитання в підручнику
– Знайдіть у вірші спонукальні речення.
– З якою інтонацією їх прочитаєте?
– Як ви розумієте слова останньої строфи?
6. Гра “Диктор телебачення”
Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
7. Робота за ілюстрацією
– Розгляньте ілюстрацію до цього вірша.
– Що художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?
– Який настрій вони створюють? Як передають характер твору?
– Яким рядкам вірша відповідає ілюстрація?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Найбільше мені запам’яталося…
– Сьогодні я зрозумів…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш (с. 53).