ЛІНА КОСТЕНКО. Я ХОЧУ НА ОЗЕРО СВІТЯЗЬ

Мета: розширювати знання учнів про озера України; продовжити ознайомлення з творчістю Ліни Костенко; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати гордість за свою Батьківщину.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Артикуляційна гімнастика

– “Горішки”.

Рот закритий, кінчик язика з напругою по черзі упирається в щоки. На щоках утворюються тверді кульки-“горішки” .

– “Гойдалки”.

Посміхнутися, відкрити

рот. Кінчик язика за верхні зуби, кінчик язика за нижні зуби.

– “Годинник”.

Посміхнутися, відкрити рот. Кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший.

2. Гра “Плутанина”

Гарбузи їдять малину,

Малюки ростуть під тином,

Жабеня летить в ракеті,

Космонавт спить в очереті.

Грак в пустелі заревів,

Крилатий лев гніздечко звив,

Тесля сяє в небесах,

Місяць ремонтує дах.

Цей поет – справжній дивак!

Написав він все не так!

Швидко виправте цей жах –

Все розставте по місцях!

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра

“Чия розповідь краща?”

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Відгадайте загадку.

– Задивляються в нього молоді горобинки.

Кольорові свої приміряють хустинки.

Задивляються в нього молоденькі берізки,

Свої перед ним поправляють зачіски.

І місяць і зірки – все в нім відбивається.

Як це дзеркало у нас називається? (Озеро)

– Які озера ви знаєте?

– На яких вам доводилося бувати?

– Сьогодні ми дізнаємося про одне з найкрасивіших озер України – Світязь.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання статті “Світязь – найглибше в Україні озеро” учнями

– З чим порівнюються озера Українського Полісся?

– Де знаходиться озеро Світязь?

– Хто з поетів оспівував красу озера Світязь?

2. Цікаво знати!

– На території Волинської області знаходиться мальовниче озеро Світязь – центральна водойма системи Шацьких озер. Воно є найглибшим озером з усіх українських водойм, природного походження. Світязь нагадує море не лише розмірами, але і півметровими хвилями, які з’являються на водній поверхні у вітряну погоду.

Світязь має карстове походження, а підживлюється за рахунок артезіанських джерел. Вода в озері дивує м’якістю і прозорістю. Середня глибина озера складає 7 м, а максимальна досягає 58,4 м. Світязь займає загальну площу у 2750 гектарів.

У центрі Світязя височіє острів, площа якого складає близько 7 гектарів. Його поверхня покрита деревами й екзотичними рослинами. Походження цього острівця описане у безліччі цікавих легенд. Так, одна з них оповідає про те, що існує деякий шлях на острів з берега, яким можна пройтися пішки, але ще нікому не вдалося знайти цей перешийок. Інша оповідь свідчить про те, що у давнину на місці озера тягнулися луги. Одного разу тут діти випасали худобу, а мимо проходив дід-чаклун. Він попросив діточок відігнати пса, який гавкав на нього, проте у відповідь отримав лише кепкування. Тільки найстарші заспокоїли собаку. Тоді чаклун повів хлопців до великого каменю. Після того, як старий підняв камінь києм, із землі потекла вода. Так з’явилося озеро Світязь. Наймолодші діти потонули, а старших дід відпустив, але велів їм не озиратися. Проте дитяча цікавість переборола, і вони обернулися. Цієї самої миті там утворився острів, а хлопчик і дівчинка перетворилися на дерева.

Світязь займає територію південного схилу Новогрудської височини. Найвища її точка досягає 323 м вище за рівень моря. Поряд з озером немає великих водойм. У Світязь не впадають річки, а з нього витікає тільки притока Молчади – річка Своротва.

В озері завжди тримається однаковий рівень води, не залежний від опадів, танення снігів або посухи. Ця загадка здавна цікавить місцевих жителів. За древнім переказом, цю таємницю вирішив розвідати один пан. Він змусив селян прорити біля озера два канали, щоб спустити воду. Але потужні потоки води настільки нестримно увірвалися в канали, що декілька сільських будинків миттєво було затоплено. Вночі пан побачив сон, у якому дівчина на ім’я Світязь пригрозила йому знищенням усього села, якщо він не відмовиться від своєї божевільної ідеї. Уранці переляканий пан наказав засипати канали. Але його інтерес до загадки озера не зник. За наказом пана в озеро були запущені три окільцьовані щуки. Напис на кільцях свідчив про те, що рибалці, який виловив рибу, слід запросити на обід пана. Незабаром вдалося упіймати двох щук. Проте плавали вони не у Світязі, а в Озернах і Колдичевському озері. Так панові стало відомо про підземні води, що пов’язують Світязь з іншими водоймами.

3. Фізкультхвилинка

4. Робота над віршем Ліни Костенко “Я хочу на озеро Світязь…”

1) Виразне читання вірша вчителем.

– Які почуття викликав у вас вірш?

– Які картини ви уявляли, слухаючи його?

2) Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша.

– В якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

– Які слова виділите голосом при читанні?

3) Виразне читання вірша учнями.

– Про яку свою заповітну мрію пише поетеса у вірші?

– Яким вона уявляє озеро Світязь?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Що вас найбільше зацікавило?

– Що найбільше вразило?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам’ять вірш Ліни Костенко (с. 74).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

ЛІНА КОСТЕНКО. Я ХОЧУ НА ОЗЕРО СВІТЯЗЬ